Google nöjda med annonsexperiment: Youtube kan få pausreklam

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Ytterligare ett skäl att inte använda Youtube, en plattform full av politisk desinformation

nyheter finns att läsa och allt annat finns att tillgå i vettigare format utan 95% reklam och produktplaceringar.

hmm, ja du, om man bara kunde hitta nyheter utan politisk desinformation och reklam..

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

YouTube Premium blir värt kostnaden när de slutar stjäla alla annonsintäkter från videoskapare som säger "fel" saker. Råka få med en svordom så blir det gult dollartecken och noll intäkter medan annonserna rullar för fullt. Hela konceptet bakom YouTube innebär att de lägger 0 kronor på innehåll till sina användare, är ju helt otroligt att de lyckats övertala folk att betala mer än många streamingtjänster varje månad baserat på "så bra innehåll" samtidigt som de härskar och kör över de som ligger bakom innehållet.

+1 här, om youtube väljer att "demonitizea" en video så borde de inte heller visa någon reklam alls på den, eller ta bort videon helt.
Att videon finns kvar med samma mängd reklam som innan är något sorts konstig limbo i att "bryta mot reglerna", men "inte tillräckligt, så vi tar bara dina intäkter".

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

När man pausar är det alltid så att man vill ha just denna frame stilla....girigheten känner inga gränser. Premium för 50kr/mån skulle jag ta, annars blir det adblock så längre det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Kommer aldrig hända haha. Jag har en dator där jag inte kör adblocker, när jag kollar på Youtube är det typ x2 reklam 30s - 5m video - reklam x2 15s - 5m video - reklam x2 15s (samma reklam) - 5m video - reklam x2 unskippable (samma reklam igen) - 5m video - reklam x2 15s (återigen samma reklam) osv.

Gud förbjude att du väljer att skippa fram nån minut i videon för att japp då blir det reklam igen, mycket oftare dessutom. Jag satt och tittade på nån 30m video och tror jag hade 20+ reklamer på jäkla diskmedel...

Jag hade samma upplevelse när jag testade kolla incognito utan att logga in, men om jag tittar inloggad på mitt konto så är det mycket större variation på reklamen och den kommer mycket mer sällan.

Permalänk
Medlem

Varför inte bara ha 100% reklam.
De som kommer köpa premium har redan skaffat, vi andra kommer bara sluta.
Reklam vid paus = jag trycker på krysset istället.
Ofta vill man pausa för att telefonen eller dörren ringer, inte fan vill folk som ringer höra reklam heller.
Youtube stoppar redan 35% av skaparnas donationspengar i egen ficka, det är nästan lika illa som röda korset som tar 50%.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Säg att någon börjar prata med dig och du pausar videon, kommer det börja spela en reklamvideo då istället så man fortfarande inte hör vad personen du försöker prata med säger?

Är det bara statisk reklam?

Haha ja du kan ju garanterat räkna med att reklamen kommer ha högre volym med en klippet som du pausat.....

Permalänk
Medlem

Nej det är tur att adblock fungerar. Om det skulle sluta fungera någon gång, ja då slutar man med Youtube.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärm: Samsung 65" Q77C 4K QLED. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Audio Technica ATH-M50x

Permalänk
Medlem

Efter att man har blivit tvångsmatad 2x~15 sekunder preroll-reklam innan en video ens börjar, för att sedan få en till reklam efter 1 minut, följt av ett sponsrat segment i själva videon i sig, och sedan fler reklampauser efter varje 4 minuter speltid så installerade jag SmartTube på TV-boxen man fått från Telia. Har inte sett någon mer reklam och eftersom SponsorBlock ingår så slipper man de sponsrade segmenten också. Aldrig blickat tillbaka till originalappen sedan dess.

Permalänk
Medlem

Inget man kommer störa sig på när man har adblocker. Problemet är väl att plattformen youtube kanske dör ut då den blir oattraktiv för vanligt folk pga för mycket ads.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem

Ave Adblocker!

Permalänk
Skrivet av xajten:

Efter att man har blivit tvångsmatad 2x~15 sekunder preroll-reklam innan en video ens börjar, för att sedan få en till reklam efter 1 minut, följt av ett sponsrat segment i själva videon i sig, och sedan fler reklampauser efter varje 4 minuter speltid så installerade jag SmartTube på TV-boxen man fått från Telia. Har inte sett någon mer reklam och eftersom SponsorBlock ingår så slipper man de sponsrade segmenten också. Aldrig blickat tillbaka till originalappen sedan dess.

Går det att installera smarttube på teliaboxen? Hur gjorde du?

Jag har smarttube på chromecast boxen som jag installerade via telefonen.

Permalänk
Medlem

XD snart kommer plattformen att implodera pga att pengarna inte räcker till. Jag undrar vad som blir näata stora hit när YT går i graven.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Kan inte bara dessa företag nöja sig någon gång och låta det vara som det är. Man behöver inte alltid sträva efter mer. YT har fungerat utan reklam tidigare. Varför kan de inte göra de nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caernoga:

När jag pausar en video är det nästan alltid för att studera något på stillbilden. Helkorkat med reklam som inkräktar på bildytan.

"Know what I mean, know what I mean? Nudge nudge. Say no more."

Skrivet av RaZman:

YouTube Premium blir värt kostnaden när de slutar stjäla alla annonsintäkter från videoskapare som säger "fel" saker. Råka få med en svordom så blir det gult dollartecken och noll intäkter medan annonserna rullar för fullt.

Visste inte ens om detta. Rätt märkligt att Google kommer undan med det när det blir internet uppror för mindre. Kanske dags att säga nej till Youtube.

Permalänk
Medlem

Körde aldrig adblock förr (många år sedan nu tyvärr) men när det blev lika mycket och i vissa fall mer reklam än själva klippet blev man så illa tvungen.

Det fanns mycket reklam förr också men det var mer i form av banners eller mini popups under spelaren som man inte behövde bry sig om eller klicka bort, sen kom reklamavbrotten som bara blivit värre och värre. Fick nu på morgonen en "reklam" i form av en konferens som var 1.5 timma, helt orimligt även om den gick att hoppa över efter 15 sekunder.

Permalänk
Medlem

Perfekt för tutorials, pausa om du inte hänger med.
Ha! Fick dig!

Nu får man väll sätta på slow motion istället om man behöver studera något. 😅

(kör dock "fejk" premium så länge de tillåter det)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag förstår inte hur folk kan kolla på youtube med all reklam? Jag blir chockad varje gång jag ser någon använda en sådan dator.

Man kan ha olika åsikter om youtube, de är för "viss mainstream" filmklipp absolut störst, folk hittar lättast det de letar efter där. Tiktok är mer korta filmklipp som youtube också har börjat med.
I vilket fall när youtube är så stora så fortsätter kreatörer att prioritera denna platform, samt besökare hänga där.

Jag tror problemet med denna extrema reklam på youtube kommer få folk att mer vilja gå till andra plattformar .

Jag är snål/knegare, så man får hushålla med sina pengar, därav ingen Premium. YouTube Lite var ok prissatt dock. Tyvärr tog ju Google bort det alternativet.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Jag är snål/knegare, så man får hushålla med sina pengar, därav ingen Premium. YouTube Lite var ok prissatt dock. Tyvärr tog ju Google bort det alternativet.

Fortfarande irriterad på det, google fick 69kr/mån av mig innan och nu får dom 0kr/mån. Eller lite reklamintäkter blir det förstås men jag tittar också mindre nu när jag "måste" stå ut med reklamen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Fortfarande irriterad på det, google fick 69kr/mån av mig innan och nu får dom 0kr/mån. Eller lite reklamintäkter blir det förstås men jag tittar också mindre nu när jag "måste" stå ut med reklamen.

Yes. Det är så korkat av dem att inte ha ett alternativ som separerar YouTube Music från standard YouTube.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Ytterligare ett skäl att inte använda Youtube, en plattform full av politisk desinformation och diverse wannabes som vill ah en "plattform" för att slippa jobba.

Politisk desinformation och en plattform för dom som inte vill jobba? Låter mer som du är avundsjuk på att det finns folk som har idéer till innehåll som andra är intresserade av att titta på.

Permalänk

Om vi pausar en video för exempelvis toalettbesök, då blir det reklam direkt när vi ska fortsätta titta på klippet. Fy fan om det här ska bli ännu värre.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Låter toppen!

edit: Tycker det märkts litegrann på mina knappa intäkter att det ökat på siståne, utan att watch timen ökat faktiskt. Kan ju dock bero på andra saker än att de kniper åt annonsblockerare.

Visa signatur

Jag gillar att försöka odla tropiska växter från frön, i ett nordiskt klimat.
🌱 Min YouTube-kanal: https://www.youtube.com/c/NordicPlantLover 🌱

Permalänk
Medlem
Skrivet av internet946:

Går det att installera smarttube på teliaboxen? Hur gjorde du?

Jag har smarttube på chromecast boxen som jag installerade via telefonen.

Japp - krävdes bara en mobiltelefon!

Jag följde installationsstegen på githubsidan om att ladda ner .apk-filen till mobiltelefonen (xxxx-v7a.apk i mitt fall) och förde över den med "Send files to TV"-appen som jag installerade i både Teliaboxen och mobilen, fanns på Google Play Store (gratis.)

Filöverföringsappen kommer begära åtkomst till filsystemet för att kunna läsa/lagra filer på boxen och kommer öppna menyn åt dig där du bara behöver scrolla och aktivera rättigheterna för den appen.

När filen väl finns på boxen så kör du installationen via Send files to TV genom att klicka på den och välja att köra filen. Boxen kommer då första gången gnälla om att den appen inte har rättigheter att installera mjukvara men än igen får du då möjligheten att ge den åtkomst, sen är det bara att köra .apk-filen en gång till och installera appen, sen är det klart!

Permalänk
Medlem

"ledningen tycker det här blev bra", vart har jag hört den förut...

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Är där inte ljud på reklamen vid paus så bryr jag mig inte och jag kan starta videon jag vill lika snabbt som jag pausade den så