Switch 2 ryktas få magnetiska Joy-Cons: Så kan det fungera

Permalänk
Melding Plague

Switch 2 ryktas få magnetiska Joy-Cons: Så kan det fungera

Har Nintendo hittat en lösning på sin tidigare ratade idé?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kanske magnetiska lås istället för "knappen" man trycker in för att lossa Joy cons? På min begagnade Switch behöver man inte längre hålla in knappen för att ta loss dom, antagligen för att dom slitits bort för mycket förut

Permalänk
Medlem

Låter som en komplicerad lösning på ett enkelt problem.
Hade rälsen bara varit asymmetrisk så hade det inte gått att montera kontrollerna på fel håll.
En elektromagnet förbrukar ändå en viss mängd ström vilket känns dumt med en batteridriven enhet.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Låter som en komplicerad lösning på ett enkelt problem.
Hade rälsen bara varit asymmetrisk så hade det inte gått att montera kontrollerna på fel håll.
En elektromagnet förbrukar ändå en viss mängd ström vilket känns dumt med en batteridriven enhet.

Håller med. Och dessutom låter det ju som att det skulle finnas en risk att de inte är bakåtkompatibla.. vore riktigt dumt..

Permalänk
Medlem

Nintentofantaster - "Vi vill ha hall-effect joysticks!"

Nintendo "Jag tror dem sa något om magnetism...jag har en idé!"

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Det stora felet med nuvarande Nintendo är att det inte ingår vettig kontroller. Tycker det borde vara standard. Xbox och Sony är ju ljusår före.

Permalänk
Medlem

Vill inte ha nya joy-cons, behövs något mer ergonomiskt som HORI Split Pad Pro eller liknande.

Nintendo kör inte ens med analoga triggers...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Låter som en komplicerad lösning på ett enkelt problem.
Hade rälsen bara varit asymmetrisk så hade det inte gått att montera kontrollerna på fel håll.
En elektromagnet förbrukar ändå en viss mängd ström vilket känns dumt med en batteridriven enhet.

Det kanske är för att få bort glappet också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Det stora felet med nuvarande Nintendo är att det inte ingår vettig kontroller. Tycker det borde vara standard. Xbox och Sony är ju ljusår före.

Joycon'en är grymt skön i splittat läge och gillar man inte den så kan man köpa pro controllern som liknar Xbox och Sony så du får nog vända på steken.
Sen förstår jag inte varför du vill använda en xbox och sony kontroller i portabelt läget

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Det stora felet med nuvarande Xbox och Sony är att det inte ingår vettig kontroller. Tycker det borde vara standard. Nintendo är ju ljusår före.

Joycon'en är grymt skön och gillar man inte den så kan man köpa pro controllern som liknar Xbox och Sony

Joycons är nog den sämsta controllern som Nintendo någonsin gjort, har bara använt alla sedan NES så det kanske finns nö äldre som är sämre men Joycons är värdelösa, små knappar, katastrofal ergonomi och dålig kvalitet.

De är inte formade för en mänsklig hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Joycons är nog den sämsta controllern som Nintendo någonsin gjort, har bara använt alla sedan NES så det kanske finns nö äldre som är sämre men Joycons är värdelösa, små knappar, katastrofal ergonomi och dålig kvalitet.

De är inte formade för en mänsklig hand.

Passar min hand perfekt, har inga problem alls .. bara köpa pro controller eller någon tredje part om du inte är nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Passar min hand perfekt, har inga problem alls .. bara köpa pro controller eller någon tredje part om du inte är nöjd

Vet inte om du sitter och trollar eller inte, att bära med sig en pro controller tar bort hela syftet med en portabel konsol.

Pro controllern är inte speciellt bra den heller men analog spakarna är iaf användbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Vet inte om du sitter och trollar eller inte, att bära med sig en pro controller tar bort hela syftet med en portabel konsol.

Pro controllern är inte speciellt bra den heller men analog spakarna är iaf användbara.

Klarar inte heller av joycon de duger i hållaren. Men i portabelt fungerar de inte för mig.
Finns tredjepartskontroller med bättre ergonomi som du sätter fast i konsolen. Jag har själv ett par från ”gioteck” som jag är nöjd med. Däremot måste de laddas separat.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Låter ju inte särskilt bra för hjärtsjuka människor med pacemakers av äldre modell.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Låter ju inte särskilt bra för hjärtsjuka människor med pacemakers av äldre modell.

De får uppgradera inför switch 2 då.
Men jag tror faktiskt inte det är något större problem eller? Inte sett artiklar om hjärtstopp pga iPhones MagSafe exempelvis.
Hur gamla grejer pratar vi om? Har en person i familjen som har en från tidig 2000 tal. Hon får inte svetsa köra bil med airbag eller åka saker på Liseberg typ. Men kylskåpsmagneter har hon.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Vet inte om du sitter och trollar eller inte, att bära med sig en pro controller tar bort hela syftet med en portabel konsol.

Pro controllern är inte speciellt bra den heller men analog spakarna är iaf användbara.

Skriver man att man vill byta ut joy-cons mot sony/x-box kontrollers så är det väll inte så konstigt att jag svarar att man kan köpa en pro controller eller tredje part (finns ju ingenting som hindrar dig att byta ut joyconsen). Och nu är det ju du som är extremt missnöjd med konsolen i portabelt läge inte jag.

Tycker du att konsolen är för portabel får du väll köpa större prylar separat, för min del så vill jag inte ha en större konsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Kanske magnetiska lås istället för "knappen" man trycker in för att lossa Joy cons? På min begagnade Switch behöver man inte längre hålla in knappen för att ta loss dom, antagligen för att dom slitits bort för mycket förut

Vanligt fel, jag fick för mig att jag skulle tycka det var roligt att laga joycons för 2 år sedan så jag har typ 200 nya såna pidutter som hakar i railen

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Vet inte om du sitter och trollar eller inte, att bära med sig en pro controller tar bort hela syftet med en portabel konsol.

Pro controllern är inte speciellt bra den heller men analog spakarna är iaf användbara.

Någon håller inte med dig = trolla?

För mig och fästmön fungerar joy-cons jättebra, men jag likt japanerna har lite mindre händer. Som tur är finns det ju sju miljoner olika sätt att få bättre grepp för er med större händer.

I jämförelse så är Steam Deck nästan för stor för mina händer, och hade gärna haft lite mindre, men går inte direkt att köpa tillbehör för att krympa den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Någon håller inte med dig = trolla?

För mig och fästmön fungerar joy-cons jättebra, men jag likt japanerna har lite mindre händer. Som tur är finns det ju sju miljoner olika sätt att få bättre grepp för er med större händer.

I jämförelse så är Steam Deck nästan för stor för mina händer, och hade gärna haft lite mindre, men går inte direkt att köpa tillbehör för att krympa den.

Jag har också väldigt små händer, joy-cons är objektivt dåligt designade för komfort då de är i första hand designade för att kunna användas som enskilda kontrollers.

Permalänk
Medlem

Känns som en batteridödare...?
Låter för övrigt olikt nintendo, tvivlar på den här... lol

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Jag har också väldigt små händer, joy-cons är objektivt dåligt designade för komfort då de är i första hand designade för att kunna användas som enskilda kontrollers.

Detta kan väl ändå inte vara sant..? Att använda en ensam joycon är ju det mest obekväma av alla sätten att amvända dem. Rimligen är de designade för att vara flexibla och kunna användas på många olika sätt - vilket de ändå har lyckats med. Men baksidan är då att de inte riktigt är välanpassade till något. Min gissning är att Nintendo inte kommer överge den flexibiliteten då det är det som gör konsollen lättilgänglig för party-spel.

Angående komforten håller jag med om att steam decken är enormt mycket mer bekväm. Men den saknar flexibiliteten som switchen har. Med det sagt har jag nära vänner som föredrar switchens kontroller framför steam decken. Gemensamt för de är att de har små händer, men det behöver ju inte vara den enda faktorn.

Permalänk
Medlem

Kan ju vara så att elektromagneten har omvänd polaritet mot permanentmagneten så när den sätts på avmagnetiseras allt och de kan tas av lättare. Så ingen passiv strömförbrukning.