Permalänk
Medlem

RT-AC51U slö på 2.4GHz

För ett par månader sedan började vårt internet bli riktigt trögt. Routern fabriksåterställdes pga misstanke om fel, men 2.4GHz-nätet är fortfarande skitslött. En Bredbandskoll ger följande:

5 GHz: 94 Mbit/s ned, 96 Mbit/s upp
2.4 GHz: 9-12 Mbit/s ned, 88 Mbit/s upp.

Routern ska ge upp till 300 Mbit/s på 2.4GHz-bandet enligt specifikation. Firmware är senaste version. Vad kan vara galet? Finns det någon inställning för att boosta prestandan?

Visa signatur

Lycksalig Compaqsamlare, från LTE 4/50 till Evo N610c | Vardag: 3930K elmätarnitro@stock | Hyfsat astillräcklig, farväl Win10 snarast 🥳 🎉

Världen: never talk about yourself
Swec: Jag jag jag

Permalänk
Medlem

Provade igen och nu blev det plötsligt 65 Mbit ned med betongvägg emellan (där resultatet tidigare var 12 Mbit). Kan det vara kanalen som är problemet här?

Visa signatur

Lycksalig Compaqsamlare, från LTE 4/50 till Evo N610c | Vardag: 3930K elmätarnitro@stock | Hyfsat astillräcklig, farväl Win10 snarast 🥳 🎉

Världen: never talk about yourself
Swec: Jag jag jag

Permalänk
Medlem

Hej,

RT-AC51U är en riktig budgetrouter vars portar endast klarar av 10/100 så du kommer inte få ut mer än 100 Mbit/s teoretiskt hur du än gör.

2.4 GHz-bandet är generellt dessutom mycket långsamare än 5GHz (Men har oftast längre räckvidd).

300 Mbit/s är en siffra som Asus kanske mätt upp och fått ut trådlöst i en labbmiljö under optimala förhållanden.
I verkligheten kan inte en vanlig konsument komma upp i dessa siffror med alla störningsfaktorer och annat som påverkar.

Nu vet jag inte hur snabbt internet du har men köp en ny router är mitt tips.

Senaste uppdaterade firmware är från 2020/09/22 så snart 4år gammal. Mycket har hänt sedan dess inkl. en mängd olika säkerhetspatchar som släppts till nyare modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Hej,

RT-AC51U är en riktig budgetrouter vars portar endast klarar av 10/100 så du kommer inte få ut mer än 100 Mbit/s teoretiskt hur du än gör.

2.4 GHz-bandet är generellt dessutom mycket långsamare än 5GHz (Men har oftast längre räckvidd).

300 Mbit/s är en siffra som Asus kanske mätt upp och fått ut trådlöst i en labbmiljö under optimala förhållanden.
I verkligheten kan inte en vanlig konsument komma upp i dessa siffror med alla störningsfaktorer och annat som påverkar.

Nu vet jag inte hur snabbt internet du har men köp en ny router är mitt tips.

Senaste uppdaterade firmware är från 2020/09/22 så snart 4år gammal. Mycket har hänt sedan dess inkl. en mängd olika säkerhetspatchar som släppts till nyare modeller.

Tack för svar!

Har bredband2 100/100, så 94-96 Mbit som vi får på 5GHz är ändå acceptabelt i min mening. Men ibland, som du säger, når inte 5GHz så då går prylarna över till 2.4, med resultatet att internet knappt går att använda.

Svårt att motivera nyköp när routern fungerar som den ska förutom detta. Dessutom måste all annan utrustning isåfall bytas, då såväl nätverkskort som bredbandsuppkoppling kommer flaska... allt för att fortsätta kolla youtube eller spela mmo, vilket i nödfall gjorts med chili 1 mbit/s 😁

Provade lite olika kanaler på routern nu och resultaten är klart intressanta. 8:an levererar över 35 Mbit/s medan kanal 11 inte ens når 20 efter två testomgångar. Gissar på att grannarnas uppkopplingar kommer emellan.

Visa signatur

Lycksalig Compaqsamlare, från LTE 4/50 till Evo N610c | Vardag: 3930K elmätarnitro@stock | Hyfsat astillräcklig, farväl Win10 snarast 🥳 🎉

Världen: never talk about yourself
Swec: Jag jag jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Q4Rspwn:

Tack för svar!

Har bredband2 100/100, så 94-96 Mbit som vi får på 5GHz är ändå acceptabelt i min mening. Men ibland, som du säger, når inte 5GHz så då går prylarna över till 2.4, med resultatet att internet knappt går att använda.

Svårt att motivera nyköp när routern fungerar som den ska förutom detta. Dessutom måste all annan utrustning isåfall bytas, då såväl nätverkskort som bredbandsuppkoppling kommer flaska... allt för att fortsätta kolla youtube eller spela mmo, vilket i nödfall gjorts med chili 1 mbit/s 😁

Provade lite olika kanaler på routern nu och resultaten är klart intressanta. 8:an levererar över 35 Mbit/s medan kanal 11 inte ens når 20 efter två testomgångar. Gissar på att grannarnas uppkopplingar kommer emellan.

Absolut, ditt beslut och dina pengar! En ny router kan dock ge dig en rad fördelar förutom de jag redan nämnt, nämligen bättre täckning, fart / throughput på båda trådlösa banden. Till exempel så kanske alla dina enheter kan köras på 5GHz-bandet vilket i så fall minskar problemet som helhet.

Du skriver inte hur stort du bor men ev. kan också en Mesh-variant vara en lösning på dina problem även om jag tror att det är lite overkill om du bara bor i lägenhet.

51U är som sagt en snikrouter kring i stort alla specifikationer.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Q4Rspwn:

Svårt att motivera nyköp när routern fungerar som den ska förutom detta.

Beklagar mitt flashback-iga inlägg, men. Rör inte denna tråd att den just inte funkar som den ska? Jag menar, en router ska skyffla data, så. Om den inte skyfflar data...?

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Absolut, ditt beslut och dina pengar! En ny router kan dock ge dig en rad fördelar förutom de jag redan nämnt, nämligen bättre täckning, fart / throughput på båda trådlösa banden. Till exempel så kanske alla dina enheter kan köras på 5GHz-bandet vilket i så fall minskar problemet som helhet.

Du skriver inte hur stort du bor men ev. kan också en Mesh-variant vara en lösning på dina problem även om jag tror att det är lite overkill om du bara bor i lägenhet.

51U är som sagt en snikrouter kring i stort alla specifikationer.

Lycka till!

Får man bättre täckning med en ny router alltså? Hade annars tänkt ta någon gammal 54Mbit router och göra AP av. Vad som helst är bättre än 1 Mbit/s på mobilen.

Bor på ca 155 kvm, routern når en tredjedel av lägenheten. Placeringen är dock inte optimal, skall sägas.

Tack för övrigt för bra inlägg och tips. Ska försöka läsa på runt säkerhet, som i så fall skall vara aspekten att köpa ny (inte så att jag inte har råd, utan är mer en sådan som frågar varför). Har tyvärr usel koll på nätverk generellt.

Skrivet av mrTLU:

Beklagar mitt flashback-iga inlägg, men. Rör inte denna tråd att den just inte funkar som den ska? Jag menar, en router ska skyffla data, så. Om den inte skyfflar data...?

All feedback uppskattas!

Om man vet att routern har tillräcklig specifikation för behoven, är mitt åtgärdsförslag felsökning innan byte. På samma sätt som man inte slänger datorn ifall den blir full av spyware och skitslö.

Visa signatur

Lycksalig Compaqsamlare, från LTE 4/50 till Evo N610c | Vardag: 3930K elmätarnitro@stock | Hyfsat astillräcklig, farväl Win10 snarast 🥳 🎉

Världen: never talk about yourself
Swec: Jag jag jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Q4Rspwn:

Får man bättre täckning med en ny router alltså? Hade annars tänkt ta någon gammal 54Mbit router och göra AP av. Vad som helst är bättre än 1 Mbit/s på mobilen.

Jag och flickvännen bor grannar i var sin speglad lägenhet, 155 kvm totalt. Routern står i mitten av hennes lägenhet, men når inte runt hela hennes lägenhet (80 kvm). Inte optimal placering skall sägas, men hon vill inte se den på väggen eller i taket som jag föreslagit.

Tack för övrigt för bra inlägg och tips. Ska försöka läsa på runt säkerhet, som i så fall skall vara aspekten att köpa ny (inte så att jag inte har råd, utan är mer en sådan som frågar varför). Har tyvärr usel koll på nätverk generellt.

Absolut kan en nyare router med bättre specifikationer, fler band, antenner etc. ge bättre täckning och signal överlag.

Att du inte ens får OK täckning i lägenheten på 80 kvm där routern är placerad är en ganska god indikation på att den inte riktigt klarar av det du efterfrågar och söker.

Sedan finns det givetvis en mängd andra faktorer som påverkar som du är inne på såsom placering, närliggande nätverk med mera.

Alltid svårt det där med WAF men det är som alltid en avvägning och kompromiss.

En något bättre router och en ev. bättre placering tror jag skulle lösa problemet men det är givetvis svårt att lova då varje scenario och situation är unik.

Som skrivet så kanske en Mesh-lösning bör ses över i ditt fall. Mig veterligen stödjer inte RT-AC51U just Asus Mesh iaf men det kan finnas andra lösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Q4Rspwn:

Får man bättre täckning med en ny router alltså? Hade annars tänkt ta någon gammal 54Mbit router och göra AP av. Vad som helst är bättre än 1 Mbit/s på mobilen.

Bor på ca 155 kvm, routern når en tredjedel av lägenheten. Placeringen är dock inte optimal, skall sägas.

Ingen kommer att kunna garantera dig att du kommer få betydligt bättre bandbredd mot internet med en ny ”trådlös router” jämfört med din gamla, givet dina kända och okända förutsättningar.

Det är nog dock rätt stor sannolikhet att du kommer få något bättre prestanda, givet att du köper något med nyare standard (Wi-Fi 6) och beamforming (kan utnyttja mer än två antenner mot samma klient på två strömmar). Det finns dock viss korrelation mellan vad man betalar för och vad man får, så inga garantier, som sagt.

Vill du optimera räckvidden med bara en router/AP, titta efter maskiner som har ”4x4” på 2,4 GHz, och Wi-Fi 6 (ax) på 2,4 GHz. Det senare fanns inte på alla tidiga Wi-Fi 6-maskiner och det förra kostar pengar.

Har du någon återanvändbar maskin att använda som extra trådad AP kan det vara ett alternativ. Ett nytt ”mesh”-system som kör trådlös backhaul kommer vara utsatt för samma typ av ”inga garantier” som all annan Wi-Fi, men det kan förstås funka utmärkt, speciellt om målet bara är att maxa en 100 Mbit/s internetuppkoppling. Ett trådat nytt system ger antagligen bäst resultat och är troligen dyrast.

Personligen skulle jag inte köra en maskin som inte får säkerhetsuppdateringar längre, men man ska inte måla fan på väggen heller. I normala fall skulle jag tipsat om OpenWrt eftersom din maskin stödjer det (just nu, om jag fattat modellen rätt), men installationsprocessen för den modellen ser inte jättekul ut och 16 MB flash/64 MB RAM kommer inte fungera särskilt länge till. Maskinen är helt enkelt inom kort för gammal och för klen för att köra ett modernt OS.

Permalänk

Apple har bra generella tips för hur du bör konfigurera din router. https://support.apple.com/en-us/102766

Permalänk
Medlem

Uppdatering:
Tydligen inte routern det är fel på, utan driftstörning i nätet (bytte från Bahnhof till Bredband2 i mars, har dock upplevt problem med sölande intranät sen typ februari).

Trådat har vi har 107 ned och 104 upp med svarstid 4ms. Ändå buffrar filmer och hackar sönder, även med routern förbikopplad. Tog en halvminut att ladda bredbandskollens hemsida med sladd direkt från vägguttaget.

Vad kan detta bero på? Kan någon annan surfa på linan innan den når väggkontakten? Tänker om nåt zombienätverk äter upp/bromsar bort prestandan. Det är trots allt rejäl delay fastän bredbandskollen visar att allt går skitsnabbt.

Visa signatur

Lycksalig Compaqsamlare, från LTE 4/50 till Evo N610c | Vardag: 3930K elmätarnitro@stock | Hyfsat astillräcklig, farväl Win10 snarast 🥳 🎉

Världen: never talk about yourself
Swec: Jag jag jag