Permalänk
Medlem

Min dator visar fel CPU

Hej,

Jag har precis byggt ihop en dator med ett z790 och en i7-14700k. Inför uppstart uppdaterade jag biosen för att säkerställa att moderkortet stödjer 14:e generationens processorer. Men nu när jag fått igång datorn så visar den att det är ett i7-13700k..

Jag har som ni ser testat flera olika program för att avläsa vilken processor jag har, men alla säger att det är ett i7-13700k. Även biosen visar att det är ett i7-13700k.

Jag köpte processorn som fyndvara från Webhallen.
Kan det möjligtvis vara moderkortet som strular eller kan det finnas en risk att jag blivit utsatt för scam?

Permalänk
Medlem

Är det någon som varit med om eller hört talas om något liknande?

Permalänk
Viking

Kanske en som returnerat en 13700k i en 14700k-låda.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Jag skulle rekommendera att skruva av kylaren och se vad som står på processorn. Teorin som @Donnerstal skriver ovan låter inte helt orimlig i det här fallet.

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Det var det första jag gjorde när jag upptäckte det här. Det står i7-14700k på processorn.

Permalänk
Medlem

Om det står fysiskt på CPUn att det är en i7 14700K så borde det vara lugnt.
Vad säger det i BIOS? Är det 13 eller 14 där?

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem

Ja, det är därför jag tänker att det kan ha något med moderkortet att göra, samtidigt som det känns väldigt konstigt. Även biosen visar att det är ett i7-13700k.

Permalänk
Medlem

Skumt! Hur ser det ut i task manager? Hur många trådar/kärnor syns? 14700k har ju fler e-cores... Ren nyfikenhet bara.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ser ut som om BIOS är purfärskt också. Månne en bugg? Något annat bios du kan flasha?

Du saknar kärnor iaf. Ska ha 4 till.

Långsökt men inte helt otänkbart (men ganska) är ju annars att någon deliddat och tryckt på en IHS från annan i7:a.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Har det stått 14700k innan?
Det har ju funnits scams där folk har köpt ny CPU, bytt ut IHS och "returnerat". så det står kanske 14700k på din CPU's heatspreader men det är ett 13700k chip från en snubbe som upgraderade och sen returnera för pengarna tillbaka. en så kallad "free upgrade". och du blev offret indirekt igenom webhallen då.

edit: som Teddis han skriva, prova nedgradera bios/uefi version om du kan och se om det står annat då. en anna grej kanske är om du i cpu-z klickar verify eller lookup eller vad det heter så laddar den en hemsida mer rätt cpu-id istället för vad bios rapoorterar i sträng.

edit2: hwinfo säger ju sspec SRMB8 vilket är 13700k, 14700k borde stå SRN3X om jag googlade fram rätt. verkar som någon oärlig typ bytat IHS och gjort en retur. en swaperino..

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Har du nollställt BIOS efter uppgraderingen? Är systemet stabilt, jag tänker att det är någon cpu-pinne, eller minneskrets som är dålig som leder till felidentifikation? Eller har någon lämnat tillbaka en "fixad" processor, det går ju att löda bort toppen (IHS - heat spreader) där texten står genom delid/delidding och byta innehållet så att säga. Frågan om prisnedsättningen är värd besvikelsen, jag skulle prata med webhallen om du inte får styr på den.

Permalänk
Medlem

Enkelt, kontakta butiken och fråga vad du ska göra.

Permalänk
Medlem

Prova att kolla den här sidan hos intel

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Har det stått 14700k innan?
Det har ju funnits scams där folk har köpt ny CPU, bytt ut IHS och "returnerat". så det står kanske 14700k på din CPU's heatspreader men det är ett 13700k chip från en snubbe som upgraderade och sen returnera för pengarna tillbaka. en så kallad "free upgrade". och du blev offret indirekt igenom webhallen då.

edit: som Teddis han skriva, prova nedgradera bios/uefi version om du kan och se om det står annat då. en anna grej kanske är om du i cpu-z klickar verify eller lookup eller vad det heter så laddar den en hemsida mer rätt cpu-id istället för vad bios rapoorterar i sträng.

edit2: hwinfo säger ju sspec SRMB8 vilket är 13700k, 14700k borde stå SRN3X om jag googlade fram rätt. verkar som någon oärlig typ bytat IHS och gjort en retur. en swaperino..

Nej, jag byggde ihop datorn idag och den visar 13700k. Ändå sjukt att någon skulle göra en sån risky sak för en pass "liten" uppgradering.

Skrivet av mc68000:

Har du nollställt BIOS efter uppgraderingen? Är systemet stabilt, jag tänker att det är någon cpu-pinne, eller minneskrets som är dålig som leder till felidentifikation? Eller har någon lämnat tillbaka en "fixad" processor, det går ju att löda bort toppen (IHS - heat spreader) där texten står genom delid/delidding och byta innehållet så att säga. Frågan om prisnedsättningen är värd besvikelsen, jag skulle prata med webhallen om du inte får styr på den.

Ja, jag har nollställt det genom att lyfta på CMOS-batteriet, men har även testat att göra en factory reset via biosen. Systemet är stabilt, precis som om det satt ett i7-13700k i Nu i efterhand kanske man skulle ha lagt den extra femhundralappen för att få en helt ny.

Skrivet av Tina Gerson:

Enkelt, kontakta butiken och fråga vad du ska göra.

Ja, jag måste göra det

Skrivet av Pe3:

Prova att kolla den här sidan hos intel

Tack, det blir mitt lördagskvällsprojekt

Tack allesammans för alla svar och ert engagemang!

Permalänk
Medlem

Första gången jag sett det här. Du råka inte fota IHS eller processorlådan? Var den oöppnad när du fick han?
Du saknar 4 stycken E-kärnor. Inte bara mjukvarubugg som läser av fel CPU då, du har fel CPU. Misstag någonstans eller fiffel men det känns inte så rimligt att någon skulle vara ful och bemöda sig jobbet att byta IHS för en sån liten uppgradering.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Har hänt mig en gång, men har för mig att jag startade om datorn sen visade Windows rätt. BIOS visade rätt vill jag minnas som. (Kan minnas fel)

Permalänk

Du har en 13700k och inte en 14700k. Bara höra av sig till butiken och förklara läget, hänvisa även till denna tråd.
Sitter själv på en 14700kf och datorn kan inte visa "en annan modell på CPU" oavsett om du har fel BIOS version utan officiellt stöd för sista generationen

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk

antagligen har butiken du köpte från sålt dig en returerad gammal cpu som bytts heatspreader på.

kontaktar du butiken så får de ordna upp det. Good luck.

Skrivet av LPG:

Första gången jag sett det här. Du råka inte fota IHS eller processorlådan? Var den oöppnad när du fick han?
Du saknar 4 stycken E-kärnor. Inte bara mjukvarubugg som läser av fel CPU då, du har fel CPU. Misstag någonstans eller fiffel men det känns inte så rimligt att någon skulle vara ful och bemöda sig jobbet att byta IHS för en sån liten uppgradering.

du anar inte vad folk gör för att kunna "uppgradera gratis" även om det är minimal uppgradering.

förvånad över att de inte passade på att "uppgradera" till en 14900k istället men 14900 heatspreadern kanske inte passar på en 13700 och vise versan.

men ändå ~18% bättre cpu prestanda mellan 13700 och 14700 enligt swecs tester från juli förra året.

så nästan 1/5 bättre prestanda om mjukvaran kan använda alla trådarna men även prestandan för enstaka kärnor är ju runt ~5% högre.

köpte du av webhallen eller 3e part säljare? vill minnas att webhallen kör lite liknande koncept som cdon gör iaf i vissa kategorier

men ingen koll på om de är bättre på att ta tag i ev scams från deras 3e part säljare än cdon som är totalt värdelösa på det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Spännande case. Kan en person med kunskap om byte av IHS se om denna CPU har manipulerats? Om detta stämmer borde Webhallen porta den ursprungliga köparen från fler köp. För om denne kommer undan med det så lär det hända igen.

Skiljer sig 13700K och 14700K något på undersidan?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Spännande case. Kan en person med kunskap om byte av IHS se om denna CPU har manipulerats? Om detta stämmer borde Webhallen porta den ursprungliga köparen från fler köp. För om denne kommer undan med det så lär det hända igen.

Skiljer sig 13700K och 14700K något på undersidan?

bör de inte göra iom att bägge använder 1700 sockeln och de är bestyckade med pinnar på hela undersidan om jag inte mins fel.

edit: de var vist inte täckta med pinnar.

14700k

13700k

och ja det ser ut som att de har lite olika layout på resistorerna/kondensatorerna på undersidan så bör gå att luska ut vad det faktiskt är du har fått från det även om det är typ 99% säkert att du blivit 2nd hand scammad via webhallen.

edit2: ser ut att va samma layout va bara att ena bilden är cpu vänd "uppåtner" på undersidan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jämför det inringade numret med serienumret på kartongen, det ska vara dom 5 sista som står där.

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Skrivet av Pe3:

Jämför det inringade numret med serienumret på kartongen, det ska vara dom 5 sista som står där.
<Uppladdad bildlänk>

bra noterat såg inte äns att det satt ett "id-nummer" där.

tippar att matriskoden på IHS och pcb ska stämma med varandra också?
ser iaf ut att göra det när ja kolla lite grovt på bilderna jag länkade ovan.

så ta en bra närbild på koderna och jämför så prickarna i koderna sitter på samma ställe

om de inte gör det så är troligen ihs bytt eller "omprintad"

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Vilket engagemang! För er information åkte jag till butiken och förklarade läget. Jag har nu fått en ny fungerande i7-14700k. Det blir att tänka till en extra gång om jag i framtiden ens funderar på att köpa en fyndvara för att spara in lite stålar. Detta var absolut inte värt besväret. Tack allesammans!

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Nicwe:

Vilket engagemang! För er information åkte jag till butiken och förklarade läget. Jag har nu fått en ny fungerande i7-14700k. Det blir att tänka till en extra gång om jag i framtiden ens funderar på att köpa en fyndvara för att spara in lite stålar. Detta var absolut inte värt besväret. Tack allesammans!

Vad skönt att det löste sig! Galet ändå att någon verkar ha gått igenom alla besvär med att byta IHS på en 13700K för att få en uppgradering.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av JonasT:

Galet ändå att någon verkar ha gått igenom alla besvär med att byta IHS på en 13700K för att få en uppgradering.

Är man beredd att göra det för en (i förhållande till risken) relativt liten uppgradering är ju frågan om det inte handlar om någon som återkommande sysslar med det, eller sonderar terrängen inför mer storskaliga bedrägeriförsök - snarare än någon som spontant fick lite feeling. Hoppas innerligt Webhallen kan spåra detta bakåt och kännbart nypa till.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Är man beredd att göra det för en (i förhållande till risken) relativt liten uppgradering är ju frågan om det inte handlar om någon som återkommande sysslar med det, eller sonderar terrängen inför mer storskaliga bedrägeriförsök - snarare än någon som spontant fick lite feeling. Hoppas innerligt Webhallen kan spåra detta bakåt och kännbart nypa till.

Är det verkligen en liten skillnad, den har väl 2 extra cores? Och nästan 1000kr skillnad i pris.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av dlq84:

Är det verkligen en liten skillnad, den har väl 2 extra cores? Och nästan 1000kr skillnad i pris.

1000:- prisskillnad ställt mot att genomföra ett bedrägeri (som har fängelse på straffskalan) och därtill riskera skada processorerna får nog ses som ytterst liten vinst i förhållande till handlingen.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Ni är helt säkra på att någon kan ha bytt ut IHS men kan det inte bara vara ett tryckfel från fabrik?

Det är väl inte första gången sånt hänt.

Bra att webhallen löste det fort dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Ni är helt säkra på att någon kan ha bytt ut IHS men kan det inte bara vara ett tryckfel från fabrik?

Det är väl inte första gången sånt hänt.

Bra att webhallen löste det fort dock.

Kan vara tryckfel, dock har dessa aldrig tillverkats samtidigt. Men skulle kunna vara en lager cpu som hittats och sedan fått fel ihs antar jag...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25