Permalänk

Trådlös Switch kontroll på PC?

Har ett par Switch Pro klon gamepads, och funkar kalas på PC trådat, men via BT fungerar dom inte alls. Från meddelande Drivrutinfel efter pairing.
Vad orsakar detta? Eftersom dom fungerar fint mot Android via BT så antar jag att Windows 10 är boven?

Edit: Som jag fattat det löser 8bitdo adaptrar detta problem, men är detta verkligen ett hårdvaruproblem?
Mest med tanke på att Android lirar hur bra som helst med dessa kontroller via BT.
Det som tolkas om via dessa adaptrar borde man väl kunna styra via mjukvara i Windows miljö?

Mer efterforskningar
Permalänk
Hedersmedlem

https://www.x360ce.com/ Kan översätta input från märkliga kontrollers och emulera en standard xbox-controller som windows gillar bättre. Om du får den att para alls skulle det kunna hjälpa.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivet av Wizard1900:

Har ett par Switch Pro klon gamepads, och funkar kalas på PC trådat, men via BT fungerar dom inte alls. Från meddelande Drivrutinfel efter pairing.
Vad orsakar detta? Eftersom dom fungerar fint mot Android via BT så antar jag att Windows 10 är boven?

Edit: Som jag fattat det löser 8bitdo adaptrar detta problem, men är detta verkligen ett hårdvaruproblem?
Mest med tanke på att Android lirar hur bra som helst med dessa kontroller via BT.
Det som tolkas om via dessa adaptrar borde man väl kunna styra via mjukvara i Windows miljö?

vad jag förstått att 8bitdo verkar lägga sig som ett mellanlager mellan kontrollen och pc´n så det kontrollern skickar till donglen är inte det datorn sen i sin tur får utan en översatt version av signalen som skickas där signalen översatts till någon mer generisk pc kontroll signal.

tänk typ kontrollen är en japan och datorn är en svensk och donglen är en japanska/svenska översättare.

aka kontrollen och datorn förstår inte varandras språk utan att ha någon som översätter till varandra vad de säger på mitten.

liknande programvarand som länkades ovan fast i hårdvaruform

så den är inte bara en dyr usb bt dongle utan den har lite andra saker för sig också.

att din adroid telefon/platta kan prata med kontrollen kan bero på skillnader i drivarna val av bt chip alternativt att kontrollen pratar någon speciell extra strömbesparande variant av BT som generellt inte random generit bt i en dator har stöd för.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Det löste sig utan 8bitdo dongel, fanns ju olika pairing lägen i kina kontrollerna. Men startar jag pairing för Switch funkar dom ju kalas även i PC med VigEmBus rutiner i Win10

Men körde dessa Voyee S03 i helgen med dottern och är förvånad hur solida dessa kontroller är, visst är dom plastiga men funktionen var inget fel på. Och ska jag vara ärlig tycker jag kontrollerna som ligger på premium också tyvärr är plastiga. Bly och gummi gör dom inte värda 4x pengarna från kopiorna.
Visst får man greja för att få dom att lira men för det priset är det värt mödan.

Uppdatering