Permalänk
Medlem

Radeon 9600 HJÄLP!

Köpte ett Radeon 9600 idag. Vete katten vad som hänt men jag började med att avinstallera drivrutiner för det gamla kortet som satt i datorn. Startade om efter detta för att sedan stänga av igen.

Nu satte jag i Radeon 9600. I installationsguiden står det bara en massa info om andra kort inte ett smack om 9600. Det står om kort som 9500/9700 och 9800 serien. Och att dessa kort måste ha powersupply från datorn.

På 9600 hittar jag ingen anslutning till power kabel och det låg ingen med i paketet heller så jag förmodar att det inte skall vara nån power direkt till kortet.

Nu säger installationsguiden att jag inte skall använda windows2000:s installationswizard. Utan bara använda den installation man gör från CD:n.

Ok det kommer upp ett meddelande att installationsprogrammet kommer att installera ATI programvara på datorn. Sedan får jag ett val där man fårrådet att välja "express" istället för "specialanpassad" installation.

Ok nu händer följande. En VARNINGSruta dyker upp med följande meddelande.

Installationsprogrammet kunde inte slutföra installationen, Försök ställa in din bildskärmsadapter med en vanlig VGA drivutin innan du kör installationsprogrammet!

Vad är det som händer och vad har jag gjort för fel?

Jag kör w2k på en P3 med 512 Ram och 3 hd med 60 GB på vardera.

jaxtone

Visa signatur

jaxtone

Permalänk
Medlem

Jag kan inget om win2k men jag skulle inte använda de drivrutiner som följer med på cd:n, de är oftast gamla.Tanka hem nyare och tillhörande kontrollpanel.

Angående powerkabel gissar du rätt att det inte skall vara någon heller.

Jag TROR att man installerar standard pci bildskärmsadapter genom att dra ner upplösningen och färgdjupet i botten och starta om datorn.

Permalänk
Medlem

Den hr mycket pedagogiska förklaring fick jag av Rich vid 4 tiden i morse, tror att han hade en hård natt på stan igår men dock lyckades han att tydliggöra problemaiken mycket bra tycker jag. What a guy! Har dock en öppen fråga till nån som kan längre ner i mitt mess. Tror nämligen att någon är ganska däckad idag!

1. Gå in i kontrollpanelen och avinstallera drivrutinerna för
ditt gamla grafikkort.

2. Starta om din dator så du kommer in i windows igen. Har
du gjort rätt hittils så ska grafiken vara helt "fucked up",
dvs jävligt ful och köra endast i 16 färger. Ditt gamla
grafikkort ska inte synas under egenskaper etc.

3. Stäng av datorn igen.

4. Sätt in ditt nya grafikkort.

5. Sätt på datorn. Nu när du har kommit in i windows frågar
datorn säkert efter en massa drivrutiner eftersom den har
hittat en ny hårdvara, skit i allt detta genom att trycka på
"avbryt", gör detta tills du kommer in till skrivbordet.

6. Ladda nu ner nya drivrutiner till ditt nya Radeon 9600,
direktlänk hittar du här: ftp://ftp.sweclockers.com/pub/Drivrutiner/Grafikkort/ATi/wxp-...

7. Kicka igång programmet. Tryck bara på fortsätt hela
tiden. Under installationens gång kommer datorn antagligen
att fråga om du vill fortsätta installera trots att drivrutinerna
inte verifierade av microsoft eller något sådant crap, tryck på
ja/yes ändå, dvs installera det. Starta sedan om datorn när
installationen är utförd.

8. Nu när du startat om datorn ska grafiken vara fixad och
installationen av grafikkortet ska vara genomförd, till en
förutsättning att du har gjort allt rätt och att allt har gått som
det ska. Du ska nu kunna ändra upplösning på skrivbordet
och allt det.

9. Nu ska du installera en annan grej, "ATi Control Panel",
det är ett program gjort av ATi som ger dig fler
inställningsmöjligheter till ditt grafikkort. Där kan du ändra
saker såsom olika Direct3D- och OpenGL-inställningar m.m.
Ladda ner Control Panel här: ftp://ftp.sweclockers.com/pub/Drivrutiner/Grafikkort/ATi/cont...
Efter att du har installerat det ska du givetvis starta om
datorn.

10. NU ska det vara fixat, är det inte det är det säkert
någon inställning i BIOS.

Undrar lite över punkt 7. Så fort jag börjar köra exe filen så skriker progget efter DirectX9. Har hört att den skall vara mycket tveksam eftersom en del uppfattar den som suddig! Måste jag installera den innan jag drar igång drivrutinerna för kortet? Om ej, kan jag installera denna senare, dvs efter drivrutinsinstallation för Radeon 9600? Vilken version av DirectX föreslår ni här på forumet att man skall använda för bästa resultat?

Jaxtone

Visa signatur

jaxtone

Permalänk
Medlem

Det funkar...

Tack alla! Rich skall ha en stående ovation för sin pedagogiska sida tycker jag!

Jaxtone

Visa signatur

jaxtone

Permalänk

*stående ovation*

(som på beställnig)

använd DX9, och bry dig inte om folk som påstår sig ha superögon och se skillnaden, dessutom är det allt fler program som vägrar instaleras med DX8.1 trotts att grafikkortet ändå inte klarar mer...

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life