[php] Problem med att sätta variabel

Permalänk
Medlem

[php] Problem med att sätta variabel

Tjena, Jag hittade en liten bit kod som skicakr iväg ett mail. Jag är relativt ny på php så jag tänkte att ni kunde hjälpa mig med en sak. När jag hämtade ner scriptet så fans det ingen funktion som skickade med vilken ip som skickade mailet. Vilket leder till att om jag mot förmodan skulle få massa mordhot så vet jag inte vem de kommer ifrån. Nu till problemet: Jag får ett felmeddelande på rad 5 när jag försöker skicka mailet.

<? $ip = $_SERVER["REMOTE_ADDR"]; if( isset($_POST['submit']) ) // Om man trycker på knappen så... { $meddelande = $_POST['mailet'] $ip; echo 'Tack för ditt mail!'; // ...ska det skrivas ut att man är tacksam över att någon mailat en :) mail ('c.kihl@hotpop.com', $_post['subject'], $meddelande, "From: ".$_POST['from']); // Och skicka iväg själva mailet } ?> <html> <body> <form action="<?=$_SERVER['PHP_SELF']?>" method="post"> <input type="text" size="35" value="Din e-mail" name="from"><input type="text" size="35" value="Ämne" name="subject"><br> <textarea name="mailet" cols="70" rows="15">Meddelande</textarea><br> <input type="submit" name="submit" value="Skicka mail" class="submitknapp"> <br><br><br><br> Din ip är loggad: <?php echo $ip; ?> </form> </body> </html>

Visa signatur

Erfarenhet är något man får precis efter man hade behövt det.
http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/regel7.png

Permalänk
Medlem

Vill du lägga ihop $_POST['mailet'] och i $ip i mailet?
Det här kanske funkar:
$meddelande = $_POST['mailet'] . "\nIP:" . $ip;

Permalänk
Hedersmedlem

Du använder punkt för att "klistra ihop" stängar i PHP.

$meddelande = $_POST['mailet'] . $ip;

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera ett byte till detta för extra tydlighet:

$meddelande = $_POST['mailet'] . "\n\nMeddelandet skickades från IP-adress:" . $ip;

Permalänk
Medlem

Det fungerade.. Tack så mycket

edit: $meddelande = $_POST['mailet'] . "\n\nMeddelandet skickades från IP-adress:" . $ip;

blir: asdf /n/n Meddelandet skickades från IP-adress:*.*.*.*

Visa signatur

Erfarenhet är något man får precis efter man hade behövt det.
http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/regel7.png