Asus A7V8X-X NIC (VIA Rhine) dör under load

Permalänk
Medlem

Asus A7V8X-X NIC (VIA Rhine) dör under load

NIC:et är ett inbyggt Via Rhine (VT86C100A) och problemet jag har är att kortet dör under load i Debian.

Om jag belastar kortet med ~100 Mbit så blir det plötsligt väldigt segt för att sedan sakta men säkert helt sluta svara. Det enda som löser problemet är en omstart av datorn. Det är bara nätverkskortet som dör, systemet i övrigt fungerar perfekt. I loggarna hittar jag ingenting.

Jag har inte testat kortet under något annat OS. Problemet uppstår i både 2.4.25 och 2.6.3 med den medföljande VIA-Rhine-drivrutinen.

Jag har stoppat i ett 3com 905B-TX nu och problemen har försvunnit, men jag vill gärna veta om det finns någon lösning på problemet. Uppenbarligen är det ett vanligt problem med Via Rhine men jag har inte kunnat hitta någon lösning då jag Googlat runt.

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk
Medlem

märkligt..
jag har själv ett sånt via-rhine.. fast i ett gammal D-Link kort..

men de har dock aldrig strulat

Permalänk
Hedersmedlem

Via rhine är verkligen skitkast rent ut sagt. Både chipen och drivaren. I rhine-fallet är nog det bästa att använda bra nics i stället. Fbsd's rhinedrivare är inte bra heller.

Ibland funkar de ok, ofta halvtaskigt, för ofta inte alls.

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster