Digitalt ljud fran Audigy!?

Permalänk
Medlem

Digitalt ljud fran Audigy!?

Jag ju läst på en himla massa om hur det fungerar men digital (coaxial) kabel från mitt Soundblaster Audigy. Det verkar vara en djungel av olika påståenden.

Jag har i alla fall kommit fram till att jag måste koppla min Coax-kabel via en 3,5mm plug för att överhuvudtaget kunna få in sladden i Audigyt.

Efter lite googlande på ämnet kom jag över den här kabeln:

http://www.mycom.se/produkt/s_pdif_rca_ha_till_minitele_ha_75...

och

http://www.deltaco.se/showarticle.asp?ITEMID=MM-67&UTG=&TheFR...

Frågan är ju då självklart, är den här kabeln något att ha?

MVH
Linus

(oj bilden blev för stor men klicka på kabeln på Deltacos hemsida)

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll vilken kabel du väljer för att få det att funka, huvudsaken är att det är RCA->3,5mm plug. Denna från t.ex. Biltema funkar:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=535&iItemId...
Finns med honor, så du kan ansluta befintlig RCA-kabel med hanar, och i en mängd olika kvaliteter och skärmade utföranden.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

joo, en sån har jag ju...
Men den är ju inte digital Coaxial..?

har ju en sån utgång på mitt ljudkort.. vill ju utnyttja den.

MVH

Permalänk
Medlem

Det finns inga specialla "digital" coaxial kablar.. du tänker kanske på optiska kablar?

Permalänk
Hedersmedlem

"Enda skillnaden mellan de vanliga signalkablarna och de för digitala signaler är att de senare ska ha en karakteristisk impedans på 75 ohm."
[http://hem.bredband.net/b100922/Hoegtalarskroenor.html]

Så jo, det är skillnad på digitala och "vanliga" kablar.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Det finns inga digitala eller analoga kablar. De RCA-kablar som har en impedans på 75ohm och är skärmade är bättre lämpade för överföring av digitala och video signaler men det funkar med vilka RCA-kablar som helst men risken att det blir störningar m.m. är större då.

Köper du en helt vanlig RCA-kabel av bättre kvalitet idag så brukar det stå "suitable for digital equipment and video" eller liknande, t.om. de som säljs på Classe står det på.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wizard
Köper du en helt vanlig RCA-kabel av bättre kvalitet idag så brukar det stå "suitable for digital equipment and video" eller liknande, t.om. de som säljs på Classe står det på.

Står det så på kabalarna så är det med största sannolikhet 75 ohms impedans på dom.

Permalänk
Medlem

Har förstått att man ska kan använda sig av en 3,5mm mono>RCA plugg för att koppla sin reciever till i mitt fall då Soundblaster Audigy1... Har ju då självklart köpt en "Digital Coaxial 75Ohm"-kabel.
förstörs inte signalen i monopluggen?

hittade ju en annan sladd:
http://www.deltaco.se/showarticle.asp?ITEM...l=YES&MaxPages=

borde inte den vara bättre för ändamålet.?

(har läst att det inte finns någon skillnad på kablar, dvs ingen digital el. analog.... Men vad är då meningen med Digital Coaixial ingången på recievern och S/PDIF utgången på mitt ljudkort.)

MVH

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fogel70
Står det så på kabalarna så är det med största sannolikhet 75 ohms impedans på dom.

Jo, det var precis så jag menade när jag skrev att de kablar som har impedans på 75ohm är bättre lämpade för digitala och video-signaler, därför skriver de så på förpackningen.

Linkker: Det kommer att funka med de "vanliga" 3.5mm->RCA-adaptrarna men de kablar som är på 75ohm är bättre lämpade för överföring av digitala signaler. Var man hittar den adaptern i det utförandet vet jag inte.

Meningen med Coaxial-ingången och S/PDIF utgången är att kunna överföra ljudet digitalt, t.ex. Dolby Digital 5.1 & DTS, mellan enheter annars så för du ju bara analogt ljud. Kablarna som används är ju likadana förutom att det bara behövs 1-ledare för att överföra alla kanaler digitalt.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk

har audigy2 zs optisk utgång?

Permalänk
Medlem

Ingen aning, kolla på Creatives hemsida.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W