Permalänk

Telias support

Här kommer en till tråd om telia och deras adsl-tjänster

Idag ringde jag till telia och frågade varför jag inte fick full hastighet. Svaret blev bla. att kablarna kunde vara gammla, sen sa han att det berodde på hur långt det va till telestationen. "Du får bara full hastighet om du bor 1m från stationen och har fiber..... eller inte fiber. Du fattar vad jag menar". Sen sa han att jag skulle testa att byta filtret för det kunde bli sämre med tiden. Låter ju som om det va en färskvara....

Sen frågade jag hur långt ifrån stationen jag bor, och det kunde dom ju som jag här läst här, inte säga.

Frågade oxå om dom kunde titta på kablarna och se om det va dom som segade ner internet. Den första som jag pratade med sa typ att dom inte gjorde något åt det. Sen pratade jag med en till och han sa att om jag la in en felanmälan så skickade dom ut skanova så dom kollade på ledningarna.

Ville bara dela med mig av detta...

Permalänk
Medlem

Har nästan samma problem som dig. Det är så att i mitt område efter ca klockan 18.00 åker pingen upp till 300 och min fart på linan mer än halveras.
Problemet är att min station är överbelastad

Kolla din ping till diverse saker. Kan ju vara samma sak.

Permalänk
Medlem

Jag har telia 8mbit. gillar inte telia riktigt.!!!

Visa signatur

Degar la mest !

Permalänk

Jag har telia 8Mbit. gillar det riktigt skarpt.!! Har aldrig haft några problem med kundtjänst förutom 1 gång :). Men det är vad jag tycker.

Jag har vänner som har grymma problem med sina Telia ADSL uppkopplingar och kundtjänst kommer med lite konstiga svar. Har ett par som bor i Uddevalla som varje dag mellan ungefär 18:00 och fram till 22:30 har en nerladning på 2,37Mb i TP-test när dom egentligen borde ligga runt 7Mb eftersom dom har Telia 8000. Telia känner till problemet men säger att dom får leva med det fram tills dess att dom fixat en utbyggnad av deras station, dom får inte ens kompensation för detta eftersom det är "upp till tjänst" dom köper.
Flame me

Visa signatur

Asus M5 A97 R2.0| Corsair Vengance DDR3 16GB| AMD FX 8350| Gigabyte HD 7950 3072Mb *2| Nätagg Corsair AX1200| Logitech Z4 samt QPAD QH-90 vid spelande eller lyssnade på film/musik| Det styrs av Windows 10.
Jösses vad gamla prylar man har :)

Permalänk
Medlem

Jepp många stationer är tyvärr överbelastade så det sjunger om det men det kommer förhoppningsvis bli bättre med tiden...

/Martin

Permalänk
Medlem

Det där med att alla säger olika när man ringer till supporten känner jag igen, det ända jag kan säga är att man ska fortsätta ringa tills man får ett svar man vill ha.
(Har fungerat för mig, både hos Telia och Bostream/BBB(?).)

Permalänk

Jag gillar mitt "Telia 8000" mycket bra också
Har aldrig haft problem med support eller så, men alltid kommer det att finnas folk som har otur m.m. och så ska man inte dra alla supporttekniker genom en kamm (har jag för mig man säger)

Visa signatur

Senast redigerad av HomeBurneR, 1945-04-30 klockan 16:50

Permalänk

Jag blygar inte med att jag oxå är nöjd med mitt telia 8000. Det enda jag kan klaga på är att det bara är 5.5Mbit och att det tar en himla tid för modemet att få kontakt med stationen när det har varit utdraget(strömmen avstängd). Nån som vet vad det kan bero på? Tar upp mot en timme ibland, lite surt...

Funderade på att beställa 24Mbit men jag hoppar det och håller mig till telia 8000 ett tag till. Ska ringa till telia och felanmäla så skonova åker ut och kollar på kablarna. Sen ska jag dra nya nätverkskablar här hemma och med dom två årgärdena se om jag kan komma upp i 6.5-7Mbit iaf.

8Mbit ner räcker ganska långt men man vill ju ha mer än 1Mbit upstream. 10/10 skulle ju vara perfekt...

Permalänk

Gah! En timme?! För den stackars synk-lampan att tända sig? Det var ett tag det... Har du testat ett annat modem?

Visa signatur

Senast redigerad av HomeBurneR, 1945-04-30 klockan 16:50

Permalänk
Medlem

Re: Telias support

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moorgrove
Här kommer en till tråd om telia och deras adsl-tjänster

Idag ringde jag till telia och frågade varför jag inte fick full hastighet. Svaret blev bla. att kablarna kunde vara gammla, sen sa han att det berodde på hur långt det va till telestationen. "Du får bara full hastighet om du bor 1m från stationen och har fiber..... eller inte fiber. Du fattar vad jag menar". Sen sa han att jag skulle testa att byta filtret för det kunde bli sämre med tiden. Låter ju som om det va en färskvara....

Sen frågade jag hur långt ifrån stationen jag bor, och det kunde dom ju som jag här läst här, inte säga.

Frågade oxå om dom kunde titta på kablarna och se om det va dom som segade ner internet. Den första som jag pratade med sa typ att dom inte gjorde något åt det. Sen pratade jag med en till och han sa att om jag la in en felanmälan så skickade dom ut skanova så dom kollade på ledningarna.

Ville bara dela med mig av detta...

Det är inte möjligtvis så att du kommer ihåg namn på dom du har pratat med på Telias Kundtjänst?

Det är även så att Telia håller på att orgainsera om så det är ganska många som kommer att bli sparkade. Motivationen för att hjälpa andra när man vet att man blir varslad kan vara ganska låg, även om det inte är någon ursäkt för att du upplever att du har fått dålig service.

Permalänk

En timme är la det längsta det har tagit för den att få kontakt men en halvtimme är inte ovanligt. Som tur är händer det ju inte så ofta att man drar ur modemet.

Vet inte vad dom hette men först snackade jag med en på bredbandssuporten och sen blev jag kopplad till en på kundtjänst. Han på kundtjänst va mycket mer villig att hjälpa till.

Permalänk
Inaktiv

ska ringa till telia nu för ja har också problem me hastigheten, återkommer med med va dom sade...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av poppen
Har nästan samma problem som dig. Det är så att i mitt område efter ca klockan 18.00 åker pingen upp till 300 och min fart på linan mer än halveras.
Problemet är att min station är överbelastad

Kolla din ping till diverse saker. Kan ju vara samma sak.

Har även samma problem jag. Jävligt surt att man inte kan spela onlinespel på kvällen när polarna är ute.

"Vi har ett kapacitetsproblem i ditt område, men Telia uppgraderar kontinuerligt nätet för att uppfylla den prestanda vi har på våra tjänster.
Efterfrågan och försäljning på våra tjänster har under hösten ökat drastiskt och långt överträffatförväntningarna. Uppgraderingarna i nätet ligger därför ännu inte i fas i hela nätet.

Vi kan inte ange någon tidpunkt när ett arbete förväntas vara klart i och med att det är ett kontinuerligt arbete med uppgraderingar i nätet. "

Permalänk

När jag frågade om det kunde va kablarna som va dåliga svarde den första snubben att ledningarna byts ut kontinuerligt, då svarde jag att dom åker ju inte ut och kollar om dom ska byta kablar om dom fungerar. Kommer inte riktigt ihåg vad han svarade men jag tänkte om han nu inte vill göra något åt det får la jag gå och vanalisera kablarna så dom kommer och tittar. Som tur va så sa den andra killen att man skulle felanmäla så skickade dom ut skanova så dom tittar på kablarna

Permalänk
Medlem

Själv verkar jag ha blivit helt iqbefriad, kan inte hitta ett vettigt nr till telia support. Tur att man har slutat på posten dårå, så att det inte blir värre... Någon som har ett bra nr till telia support?

Permalänk
Medlem

jag _var_ nöjd med mitt telia 8000 tills för 3 veckor sen, då det slutade att fungera helt (dsl-lampan lyser inte). Har ringt till supporten x antal gånger. Dom säger att dom ska ringa tillbaks men det gör dom inte så det blir jag som får ringa men det händer ändå ingenting!

Visa signatur

Intel i7 3770k | 32GB Ram | Asus Strix 1080 | Sennheiser HD 650 | O2+ODAC

Permalänk
Medlem

Jag har Telia 2Mbit och bor långt från stationen. Men jag vet inte riktigt hur långt, men jag har "Extended reach" eller vad det heter. Hastigheterna är bra och det är extremt stabilt. Jag är hur nöjd som helst.

Visa signatur

Last FM - Slappis.Net - Petterssons.Org - Årets idiot 2004

Botten upp, resten i håret!

Bahnhof 100/100/Mb/s villafiber

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vanasarn
Själv verkar jag ha blivit helt iqbefriad, kan inte hitta ett vettigt nr till telia support. Tur att man har slutat på posten dårå, så att det inte blir värre... Någon som har ett bra nr till telia support?

90200

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Farner
jag _var_ nöjd med mitt telia 8000 tills för 3 veckor sen, då det slutade att fungera helt (dsl-lampan lyser inte). Har ringt till supporten x antal gånger. Dom säger att dom ska ringa tillbaks men det gör dom inte så det blir jag som får ringa men det händer ändå ingenting!

PMa mig.. jag har visserligen lite mellandags ledigt och återgår inte till jobbet förens måndag..
Men om du inte har fått igång det tills dess, ge mig ditt nummer så ska jag se vad jag kan göra!

Permalänk

Re: Re: Telias support

Det är även så att Telia håller på att orgainsera om så det är ganska många som kommer att bli sparkade. Motivationen för att hjälpa andra när man vet att man blir varslad kan vara ganska låg, även om det inte är någon ursäkt för att du upplever att du har fått dålig service. [/B][/QUOTE]

Källa på den tack?

Visa signatur

///STOLLEN

Permalänk

Vissa okunniga "supporttekniker" kommer det alltid att finnas på större företag, oftast iom att det finns en sak som heter personalomsättning... går folk, och kommer in nytt som måste utbildas + sitta några månader å pilla för att komma in i det.

Se bara på Bostream och Bredbandsbolaget... två andra exampel som nu är ett

VitoC: Vi vet ju vilka som har blivit Bredbands Support nyligen (fela sumpan..)

Permalänk
Medlem

Har VitoC gått över till bredbands supporten?

Permalänk

Tror jag väl inte...

Permalänk
Medlem

Nej, VitoC har inte gått över till Bredbandssupporten, fast där kanske hade behövts en o annan kompetent, Jag vet ju en som blev vansinnig när det blev sumpan och inte luleå som fick det

VitoC är 50/50 på Fela/Skanova.

Hmm, borde sluta prata om mig själv i tredjeperson