Permalänk
Medlem

Vem bygger ut telestationer??

Ja jag trodde att det bara är Telia som kan bygga ut en telestation för att klara ADSL, stämmer det?

För när jag snackar med telia så säger de att de inte tänker bygga ut min station, men så surfade jag runt lite nu och fick detta meddelandet från BBB:

"Grattis!

Vi planerar att driftstätta din telestation under våren 2005. Då kommer du att ha möjlighet att skaffa bredband från oss"

Och då sökte jag ju på mitt telenummer så de borde ju veta var jag är inkopplad.

Frågan är då vågar jag bli lite glad eller är det bara nåt tekniskt fel som gör så att det ser ut som att jag kan få det?

Lite misstänksam blir man ju, BBB satte nämneligen upp en massa stora reklamskyltar här i stan men när jag frågade när de tänkte komma hit så sa de att det blivit ett fel, och de hade sat upp reklam där de inte kunde leverera

Visa signatur

Asus P5Q Deluxe | C2D E8500 3.16GHz | 4GB OCZ Reaper PC2-8500 1066MHz | Sapphire 4870 512MB | Chieftec Mesh Big Tower

Permalänk
Medlem

Den som vill kan egentligen bygga ut en station men beroende på kostnaderna så är det främst Telia ,Telenor (som bb använder i vissa fall) och BB som bygger ut. Vissa mindre leverantörer bygger lokalt också

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Så det är möjligt att BBB har bestämt sig för att bygga ut min station för ADSL fast Telia skiter i den?

Visa signatur

Asus P5Q Deluxe | C2D E8500 3.16GHz | 4GB OCZ Reaper PC2-8500 1066MHz | Sapphire 4870 512MB | Chieftec Mesh Big Tower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bern
Så det är möjligt att BBB har bestämt sig för att bygga ut min station för ADSL fast Telia skiter i den?

Ja, precis.

Permalänk
Medlem

Man får ju hoppas att detta stämmer nu, har mailat BBB och frågat med , hade inte vart fel att få något snabbare än 512/128...

Visa signatur

Asus P5Q Deluxe | C2D E8500 3.16GHz | 4GB OCZ Reaper PC2-8500 1066MHz | Sapphire 4870 512MB | Chieftec Mesh Big Tower

Permalänk
Medlem

Eftersom du bor i Falkenberg har det att göra med den kommunsponsrade utbyggnaden som går via Sydkraft och där BB kommer erbjuda sina tjänster.

Permalänk
Gäst

Re: Vem bygger ut telestationer??

Scanova = Flextronic brukar göra sådana jobb.

Permalänk
Medlem

Swedia Networks eller vad dom nu heter har också Telejobb vad dom gör vet jag däremot inte

Permalänk
Medlem

Re: Re: Vem bygger ut telestationer??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DreamMaan
Scanova = Flextronic brukar göra sådana jobb.

nää, Skanova = Varumärke under TeliaSonera.
Flextronics sköter dock mkt utav drift/underhåll.
Swedia sköter hand om det mesta utav alla installationer i telestationer o dyl.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Vem bygger ut telestationer??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av VitoC
nää, Skanova = Varumärke under TeliaSonera.
Flextronics sköter dock mkt utav drift/underhåll.
Swedia sköter hand om det mesta utav alla installationer i telestationer o dyl.

Aha det är så det är. Jobbade på Bravida under hösten 2003 och då hade dom telejobb men blev av med dom i början av 2004. Det jag vet

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Vem bygger ut telestationer??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av _2FST_
Aha det är så det är. Jobbade på Bravida under hösten 2003 och då hade dom telejobb men blev av med dom i början av 2004. Det jag vet

Är inte Bravida före detta ABB? En av killarna som lagade vår telefonledning efter stormen kom från ABB, den andra från Flextronics.

OnT: Där jag bor finansierades ADSLutbyggnaden dels av Eu-bidrag och kommunen.

Permalänk
Medlem

Fick detta svaret utav BBB, lite kryptiskt: "De som äger telestationerna bygger ut dem."
jaha? Äger inte Telia telestationerna?

Visa signatur

Asus P5Q Deluxe | C2D E8500 3.16GHz | 4GB OCZ Reaper PC2-8500 1066MHz | Sapphire 4870 512MB | Chieftec Mesh Big Tower

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Vem bygger ut telestationer??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av _2FST_
Aha det är så det är. Jobbade på Bravida under hösten 2003 och då hade dom telejobb men blev av med dom i början av 2004. Det jag vet

Och tur var väl det (att Bravida blev av med uppdraget ibörjan av 2004).

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Vem bygger ut telestationer??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gutta

Är inte Bravida före detta ABB? En av killarna som lagade vår telefonledning efter stormen kom från ABB, den andra från Flextronics.

OnT: Där jag bor finansierades ADSLutbyggnaden dels av Eu-bidrag och kommunen.

YIT är gamla ABB vad jag vet. Bravida har ju El, VS, V vad jag kan komma på nu.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RocketZ

Och tur var väl det (att Bravida blev av med uppdraget ibörjan av 2004).

Kan inte säga att det varken var bra eller dåligt. Jobbade där i 3mån sen blev det brist på jobb och under min tid hade jag både tele och el-installations jobb.

Permalänk
Medlem

Jo, det fanns ju en anledning till att Bravida inte fick göra så mycket mer jobb! Dock så finns det ju en anledning till att Bravida lappade ihop ledningar efter stormen.. Just nu kan jag väl komma på en 250,000st

Och jo, telia äger telestationerna, men BBB får ju stoppa in sin egen utrustning där om dom så vill.. dock så behöver dom "tillstånd" från telia för att göra det.

Permalänk
Medlem

Får hoppas att det är så, lite mysko svarat av BBB ändån...

Ps. VitoC din Filehost sida fungerar inge bra

Visa signatur

Asus P5Q Deluxe | C2D E8500 3.16GHz | 4GB OCZ Reaper PC2-8500 1066MHz | Sapphire 4870 512MB | Chieftec Mesh Big Tower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bern
Får hoppas att det är så, lite mysko svarat av BBB ändån...

Ps. VitoC din Filehost sida fungerar inge bra

Ja, det är så, och ja det är ett mysko svar utav BBB

Jodå, den fungerar bra.. Utav någon anledning så vägras den dock visas i vissa versioner utav IE, och i FF. Där får man "Apache är installerat" har inte orkat bry mig så mkt faktiskt!

Permalänk

Bern, hur har det gått?

Jag bor med i Falkenberg och sitter förnärvarande på det otroligt sugiga Tele2 Kabel och kan inte få något annat.. inte ännu. Är kopplad till en KC (understation) som inte är utbyggd för adsl. Kunde också beställa på bbb's hemsida och både dubbel- och trippelkollade om dom skulle bygga ut den - och det ska dom. Det är, som nämndes här tidigare, Sydkraft som drar nät fram till telestationerna och bbb som ska leverera. Fick 2005-05-31 som driftsättningsdatum som just nu är framskjutet till 2005-07-17. Ringde dom senast idag och kollade. Så jag sitter och väntar tålmodigt men ligger ändå på och frågar hur det går eftersom lev.status-sidan inte uppdateras. Har förresten 138m till telestationen så jag hoppas på bra hastighet

Permalänk
Medlem

Beställde BBB den 24 April, de har inte hört av sig sen dess, det har jag dock gjort till dem
Lev sidan står det bara "Vi hör av oss inom 2 veckor", efter 2 veckor hörde JAG av mig till dem, de sa att telestationen inte blir klar förrens i slutet av maj, i början av juni hörde jag av mig till dem igen då sa de att det är YTTERLIGARE väntetid på 3-5 veckor.

Nu har det gått 4 veckor så i slutet av nästa vecka kommer jag att kontakta dem igen....

mao det går la sådär

Detta fick jag när jag sökte på nån sida för längesen, undrar om det stämmer

"Station: FK KC04 Längd: 780 m

Visa signatur

Asus P5Q Deluxe | C2D E8500 3.16GHz | 4GB OCZ Reaper PC2-8500 1066MHz | Sapphire 4870 512MB | Chieftec Mesh Big Tower

Permalänk

Flextronics = Amerikansk koncern. Köpte delar av Telias verksamhet. Har även köpt delar av Ericsson, innan man köpte av Telia.

Bravida = Norsk Koncern.

YIT = Finsk koncern som bildades i Sverige en gång i tiden. Allmäna Ingengörsbyrån eller liknande. Dom flyttade till Finland.

För några år sedan köpte dom ett DOTTERBOLAG från ABB. Ett av de mest lönsamma; ABB Building Systems. Så YIT är inte = gamla ABB. ABB finns kvar, men efter asbestskandalen i USA, så har man varit tvungen att sälja ut mer och mer av sina lönsamma dotterbolag för att ha råd med skadestånden.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bern
Så det är möjligt att BBB har bestämt sig för att bygga ut min station för ADSL fast Telia skiter i den?

Var så säker på att dom snikna jävlarna kommer bygga ut den så fort dom upptäcker att någon annan tänker göra det...

Permalänk

Telia är ett affärsdrivande företag... så vore ju inte så konstigt. Konkurrans är ju bra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RocketZ
Telia är ett affärsdrivande företag... så vore ju inte så konstigt. Konkurrans är ju bra?

Speciellt när man hunnit binda upp sig på den första i 2 år...

Med vad hände med bredband för alla? En massa skattepengar pumpas in i de projektet (finns det egentligen fortfarande?) och det enda det ger är att folk som redan har bredband får ännu snabbare bredband medan det fortfarande är 56k i glesbygden. Projektet gick inte ut på att en massa i städerna ska ha 100 Mbit medans folk sitter och betalar mer för sin 56k uppkoppling ute på landet...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReToX
Speciellt när man hunnit binda upp sig på den första i 2 år...

Med vad hände med bredband för alla? En massa skattepengar pumpas in i de projektet (finns det egentligen fortfarande?) och det enda det ger är att folk som redan har bredband får ännu snabbare bredband medan det fortfarande är 56k i glesbygden. Projektet gick inte ut på att en massa i städerna ska ha 100 Mbit medans folk sitter och betalar mer för sin 56k uppkoppling ute på landet...

Så som jag fattat det så gick dom mesta av dom pengarna till att dra fiber runt om i lander mellan olika städer...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Så som jag fattat det så gick dom mesta av dom pengarna till att dra fiber runt om i lander mellan olika städer...

Kopplas tex. ADSL stationer in till denna fibern?

Permalänk
Medlem

I många fall, nej

Utan många kommuner har tyvärr valt att ge pengarna till sina egna bolag som sen gör precis vad kilroy sa. Bygger ännu mera fiber mellan knutpunkter där det redan fanns ett otroligt överskott. Vad man inte gör är att dra fiber till de platser som inte är strikt ekonomsikt lönsamma. Det är synd, isynerhet med tanke att det var det EU pengarna var avsedda för.

Källa: min egen kommun som drar fiber till de platser där de har verksamhet och sen vägrar man asluta bonde med annat än fiber vilket inte är görbart därför att det inte finns 10 hus per punkt vilket är minimikravet eller också hamnar det på 20-50' per hus vilket ingen vill betala. Så de boende fortsätter i bästa fall med telia Adsl 512 och kommen hävdar att det inte finns nån som vill ha bredband för de har ju inte fått några intressenter. Löjligast hittills är när fiberkabeln slutar precis utanför infarten till kommunalrådets sommarstuga. Slump, javisst enligt ansvarig

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415