Underligt RAID fel.

Permalänk
Medlem

Underligt RAID fel.

Det hela började med att jag köpte ett par 200Gb WD-diskar för 3 veckor sedan. Dessa funkade helt utmärkt att installera och göra en hårvaru-array av. Valet föll på en Raid0-array i en partition på 2x200Gb.

Allt detta var frid och fröjd ända tills jag fick för mig att installera Windows XP64 på en liten partition som jag gjort iordning (genom att lägga allt på min raid så att jag fick chansen att ompartitionera och omformatera mina vanliga IDE-diskar). Installationen funkade som man kan förvänta, men som jag misstänkte fungerade inte XP64 för min del (hade inte heller gjort det för en polare). Jag ryckte bara på mina axlar och tänkte att jag bara kör om min vanliga Win2K installation. Men icke!

Nu är det så att den installationen av WinXP64 gjort att jag får blåruta i min andra installation. Det var i sig inget problem då den är på en jätteliten partition som bara är att blåsa om. Sagt och gjort. Efter att jag installerat Windows 2000 på nytt så uppkommer mitt största problem, min RAID fungerar inte! Aktiverar jag mina SATA-kanaler så tar det Windows en evighet (ca 25 minuter) att starta. Man kan tänkas att detta har med SATA-drivare att göra, men då undrar jag varför min array fungerade innan jag formaterade?

Är det någon som haft samma problem som jag?

Tackar på förhand.

Edit:

Det löste sig med själva identifieringen av diskarna. Jag fick bara aktivera mina andra SATA-portar och sedan tanka hem speciella drivrutiner (?) för SATA-diskarna. Men ett problem återstår. Den hittar inte mina partitioner på diskarna nu. Bör jag testa köra Partition Magic för att se om det hjälper ?

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!