Permalänk
Medlem

Trimma processorn :)

Hej jag har en gång förut vartit på min processor lite men det slutade med att tex när jag sepla cs så starta datorn om sig och ibland så hängde den sig.
Är det värme problem för issåfall så köper jag en tex zalman och försöker igen.

Visa signatur

Ja men hej!

Permalänk
Medlem

Hur mycket hade du klockat den när den uppförde sig så? Du måste ju kocka i små steg och testa stabiliteten allteftersom, annars får man skylla sig själv om skiten inte är stabil.

Att göra: Ladda hem prime95 från filarkivet. Om du har ett hum om hur högt du kan klocka stabilt så kan du börja där och köra prime95 (torture test, inställt på "blend"). Låt den gå en stund, om den är stabil efter en halvtimme så kan du prova klocka lite högre. Sen testar du i prime igen. När du börjar få fel i prime så är klocken instabil, om du inte har höjt spänningen till processorn så provar du höja ett steg (eller två) och testar igen.

Ett bra tips är att testa köra prime i orginal hastighet ett tag för att se hur hög temp du får. På det viset ser du hur mycket varmare den går när du börjat klocka och höja spänningen, håll koll så inte temperatren skenar iväg.

När du är nöjd med din klockning bör du köra prime ett längre tag för att veta att den är 100% stabil. Många kör ett dygn för att vara på den säkra sidan. Sen slipper du de problem du nämnde i ditt första inlägg pga instabil klockning.

Visa signatur

Athlon64 3000+@250x10=2500mhz (ska högre) C7000B-CU| 2x512 Vitesta pc4000 | m-atx MSI K8NM FISRB | Powercolor x800pro VIVO @545/540 | 2x120gb | DVD-RW | Antec Sonata 2 | Superpi 36s

Permalänk
Medlem

ok, det enda jag gjorde var att höja muliplayern 1 setg från 15 till 16

har kört Prime 95 nästan en timme nu inge fel ska testa att mixtra lite nu tempen låg på 53-55

Visa signatur

Ja men hej!

Permalänk
Medlem

Har du pc3200 minne? och upplåst multipel. EFtersom hög fsb ger mer prestanda borde du köra 200x10 eller så hög fsb som möjligt i första hand. sen höja multipeln när du nått max fsb. Bara ett tips.

Visa signatur

Athlon64 3000+@250x10=2500mhz (ska högre) C7000B-CU| 2x512 Vitesta pc4000 | m-atx MSI K8NM FISRB | Powercolor x800pro VIVO @545/540 | 2x120gb | DVD-RW | Antec Sonata 2 | Superpi 36s

Permalänk
Medlem

ok och tyvärr har jag 2700 minne som kanske stoppar lite :/

maxxar 15 x 140/33,34,35? sen gnäller prime95 om nåt fel
då har jag mjölkar ur 100 mhz rån 2,0 till 2,1 ghz
och då har jag bara släppt på fbsen

OMG på mig alltså!
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=44227...

glömde att man kunde sänka multiplayern

Visa signatur

Ja men hej!