Tomma Dvd och Cd-skivor blir dyrare enligt nya lagen

Permalänk

Tomma Dvd och Cd-skivor blir dyrare enligt nya lagen

Ursäkta språket men jag blir så jävla förbannad.

http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,650478,00.html

Enligt artikeln kommer priset att höjas på tomma Dvd och Cd-skivor. Om jag förstår det rätt så kommer en tom Dvd-skiva på 5 Gigabyte kosta 20 + 10 kr = 30kr. Man kan ju lugnt säga att internet kommer ta ett steg bakåt i utveklingen med 5 år i och med att dom nya lagarna införs. Hela dator utvecklingen kommer ju avta på grund av allt kopieringsskydd. Vem vet, om 10 år bor säker alla ute på landet igen och odlar själva den mat man har på bordet.

Det enda possitiva regeringen har gjort på sisstone är la att införa rökförbud på krogen.

Permalänk
Medlem

Det är ju barnsligt att höja priset, det är ju inte alla som bränner ut upphovsrättskyddat material.

En CD/DVD-skiva kan man ha till mycket annat, tex: backup, semesterbilder, dokument och diverse andra saker.

Permalänk
Medlem

I och med avgiften så har jag redan betalat för semesterfilmen och kan med gott samvete bränna den på en skiva och se på den i hemmabion, så resonerar jag nu iaf

Permalänk

Om dom nu ska höja priset på Dvd och Cd- skivor, varför höjer dom inte priset på vanligt A4 papper. Tänk vad många böcker jag kan kopiera med hjälp av bara en kopieringsmaskin. Jag menar, papper går ju inte använda till så mycket annat än att kopiera olagligt material. Det går ju abslolut inte skriva sina egna ord och formuleringar på ett papper.

Permalänk
Medlem

I förslaget om denna extra avgift står det att det kommer finnas möjlighet för jämkning för att avgiften inte skall bli oskäligt hög. Så att räkna med en ökning av priset på flera hundra procent är inte rimligt.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReToX
I och med avgiften så har jag redan betalat för semesterfilmen och kan med gott samvete bränna den på en skiva och se på den i hemmabion, så resonerar jag nu iaf

Håller helt med
Men om vi nu tänker på dom som använvänder dvd och cd till olagligt material. Antar att pengarna kommer gå till stim... Hur kommer dom i sin tur veta vad persoen i fråga har laddat ner så dom kan betala den som gjort filmen/ musiken.

Permalänk
Medlem

Vi är ju med i EU, och det är fri handel över gränserna. Finns inga hinder för att importera skivorna från nåt av EU länderna som inte har några skatter på media.

TDK DVD+R (Taiyo Yuden) skivor 3.52:- /styck, från Tyskland exempelvis.

Vill dom sen sälja för 30:- i sverige, inte mig emot, lycka till.

Permalänk
Medlem

Avgiften finns redan, den är nu på 3,25 Kr för varje inspelningsbar DVD-skiva, så det är väl bara en fråga om nytt sätt att beräkna den. Finns också en maxavgift på 6:- per enhet, undrar om den kommer att förändras.
http://www.copyswede.se/default.asp?ML=2190
Observera att professionella användare kan få köpa utan avgift, blankett för ansökan om detta finns på ovanstående sida.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

Det konstiga i det här beslutet är att rikstagen, i mitt tycke, inte beslutat utifrån vad svenska folket tycker, som de faktiskt ska göra. Branschen har i den här frågan säkerligen lobbat STENHÅRT för sin sak, medan vi medbogare har haft ett gäng fjortisar (Läs: Piratbyrån) som proklamerat för vår sak.

Jag ser inget fel i lagar som förhindrar nedladdning av upphovsrättsskyddat matrial. Men just den vägen som Myndighet och Bransch valt är inte speciellt lyckad. De ska focusera på alternativ, inte lagar. Det är ju bara en tidfråga innan folk lär sig kryptera trafik samt data.

Visa signatur

HAPPY TIMES!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ph0ny^
Det konstiga i det här beslutet är att rikstagen, i mitt tycke, inte beslutat utifrån vad svenska folket tycker, som de faktiskt ska göra. Branschen har i den här frågan säkerligen lobbat STENHÅRT för sin sak, medan vi medbogare har haft ett gäng fjortisar (Läs: Antipiratbyrån) som proklamerat för vår sak.

Jag ser inget fel i lagar som förhindrar nedladdning av upphovsrättsskyddat matrial, men just den vägen som Myndighete och Bransch valt är inte speciellt lyckad. De ska focusera på alternativ, inte lagar. Det är ju bara en tidfråga innan folk lär sig kryptera trafik samt data.

Antipiratbyrån tillhör väl i allra högsta grad branchen.
Det är möjligen inte Piratbyrån du tänker på?

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

affärer som wesellcd osv köper väl inte sina varor i sverige iaf ? dom som kommer förlora på det är affärerna i sverige som säljer skivor, alla som konsumerar mycket beställer redan från internetföretag och kommer forstätta med det. Kanske tom dom som köper i affärerna i sverige kommer leta sig till nätbutikerna.

It can never be stopped.

Visa signatur

Ibook G4 1.2 ghz, 768 mb ram, BT, 60 gb hdd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Antipiratbyrån tillhör väl i allra högsta grad branchen.
Det är möjligen inte Piratbyrån du tänker på?

/H

Själfallet menar jag Piratbyrån.

Visa signatur

HAPPY TIMES!

Permalänk
Medlem

Det värsta är att en jäkla privat förening, plockar in pengarna från cd skivorna och dyl, och fördelar dem fritt...

Permalänk
Medlem

20 kronor gäller alltså RW, för R så är det 12:- som gäller..