Sata & Sata2 kompabilitet

Permalänk
Medlem

Sata & Sata2 kompabilitet

Med risk för attt vara tjatig då dessa diskar frekvent har varit uppe för diskusion.

Jag har funderingar på om vanliga Sata diskar går att använda på en Sata2 kontroller.
Nya moderkortet (Asus P5LD2) som jag funderat på har stöd för Sata2, detta enligt vissa leverantörer, men jag blir inte klok på vad jag skall göra, man har ju en och annan Sata disk liggande.

Någon som kan göra mig klockare eller kanske än mer förvirrad?

Permalänk
Medlem

Sata & Sata2 är saksamma. Just nu e de satadisk som satadisk... Nått speciellt du undrar över ?

Permalänk
Medlem

Det jag undrade över var om jag kan använda mina gamla Sata diskar på det nya kortet som har en Sata2 kontroller, men om de är samma sak så är de ju inget att fundera på utan bara att beställa det nya kortet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gecke
Det jag undrade över var om jag kan använda mina gamla Sata diskar på det nya kortet som har en Sata2 kontroller, men om de är samma sak så är de ju inget att fundera på utan bara att beställa det nya kortet.

Om jag förstår den andra snubben rätt så, JA. Det ska du kunna.

Men ta mig inte dödsallvarligt. Kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Jag har SATA2 och kör en Maxtor SATA disk på.. inget mystiskt med det alls

Permalänk
Medlem

funkar det omvänt också, alltså kan jag köra SATA 2 disk på en SATA kontroller

Visa signatur

Intel 2500k || Asus P8P67 Pro || 2x4GB Corsair Vengeance || MSI GTX680 || Corsair AX650W || Win 7 64-bit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Darek
funkar det omvänt också, alltså kan jag köra SATA 2 disk på en SATA kontroller

Ja men du får samma hastighet som vanliga SATA 150

Visa signatur

Skoskav?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av secoil
Sata & Sata2 är saksamma. Just nu e de satadisk som satadisk... Nått speciellt du undrar över ?

Varför är det så just nu? Kan man inte få SATA2 kapaciteten p g a att läs och skrivhastigheten är flaskhalsen eller?

Permalänk
Medlem

Svagaste länken bestämmer.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

På brosans SATA2 hårddiskar, Samsung Spinpoint , så får man med en jumper och kan låsa dem på 150 SATA så de ska bli kompatibla med det "gamla"...
'

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _baRRy_
På brosans SATA2 hårddiskar, Samsung Spinpoint , så får man med en jumper och kan låsa dem på 150 SATA så de ska bli kompatibla med det "gamla"...
'

Vilken slump, kikade just på den hdd'n på komplett och funderade på om de funkar i mina sata-kontakter.

Citat:

Recensent: Barry

Väldigt tyst hårddisk, och väldigt snabb... rekommenderas starkt..... tystare och snabbare disk får man leta efter... köp en.... min bror har 2 själv

*flämt* Jag ser ett mönster.

Edit: Äh.

Permalänk
Medlem

Skulle jag köpa diskar idag skulle jag köpa dessa billiga spinpoints diskar....

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz