Permalänk
Medlem

CD utan windows

Någon som vet om det går att fixa så att man kan använda CD-spelaren i datorn och få ljudet genom utan att behöva boota upp windows?
Läst om vissa HTPC som klarar detta......

Visa signatur

F-S Amilio Xi1546

Permalänk

Boota upp med linux

Permalänk
Medlem

Känner att jag nog behåller windows:)

Visa signatur

F-S Amilio Xi1546

Permalänk
Medlem

Skaffa en gammal CD-spelare, dom brukar ha Play-knapp också
Bara mata spänning och koppla in ljudutgången någonstans.

Borde vara bit av kaka i alla fall.

Visa signatur

"..make the move over to a rackmount case, because rackmount cases get you chicks.."
-- Routermonkey

Permalänk
Medlem

på något vis måste man ju få +5V och +12V till cd-rom åxå, annars lär den inte funka...
+5V finns ju tillgängligt även om agget är avstängt.. värre är det med +12V.

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Medlem

Mitt moderkort har nån funktion för detta har jag för mig, har däremot aldrig ändvänt det, Asus A7V600.

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DetRosaM0lnet
Boota upp med linux

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dlns
Känner att jag nog behåller windows:)

Att "boota upp med Linux" behöver inte betyda att du måste avlägsna Windows. GeexBox är en mycket slimmad HTPC-lösning som körs från CD/RAM-minne. En live-cd alltså, du rör inte hårddisken (annat än för att söka efter mediafiler om du vill det).

Om du bara vill använda cd'n så har jag sett trådar om det innan, testa att söka runt.

Jag har tänkt ställa en gammal hårddisklös P2:a på jobbet, slänga i en DVD-ROM och låta den agera jukebox med GeexBox som grund. 4,48 GB rymmer en hyfsad playlist

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, ska se om jag kan fixa till nått:)

Visa signatur

F-S Amilio Xi1546

Permalänk
Medlem

ZOC du har rätt dom flesta sus moderkorten har det o det funkar också rätt smidigt men använder det aldrig

Permalänk

För att öppna CD-spelaren i datorn behöver den ström, därmed boota windows xD

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av appoc2013
För att öppna CD-spelaren i datorn behöver den ström, därmed boota windows xD

Så CDn har inte ström förrän Windows bootar klart?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Så CDn har inte ström förrän Windows bootar klart?

jo men när man startar datorn så bootar ju windows xD

Han frågade om det går få ljudet från skivan utan att boota windows så ^^

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Medlem

Dom flesta av Asus korten klarar av att spela musik från cd romen utan att datorn startar. Kan även spela mp3 skivor så med vissa asus kort.....

Visa signatur

AMD Opteron 170 @ 2901Mhz- DFi Sli-DR - Prometeia Mach II - 2x Crosair XMS3500 BH5 512mb @ 2-2-2-5 264Mhz 3.6Vdimm (Bränner in dom nu)- Asus *extreme* 6800Ultra

Permalänk

Lånar tråden lite, och har en fråga om GeexBox: funkar det med en AMD processor också? Det står nämligen så här *you just have to put the GeeXboX bootable CD into the CD-Drive of any Pentium-class computer to boot it*. Känns ju som om det bode funka men kollar iaf.

Länk till sidan där det står

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillpeparoni
Lånar tråden lite, och har en fråga om GeexBox: funkar det med en AMD processor också? Det står nämligen så här *you just have to put the GeeXboX bootable CD into the CD-Drive of any Pentium-class computer to boot it*. Känns ju som om det bode funka men kollar iaf.

Länk till sidan där det står

Citat:

GeeXboX has been designed to work on almost every kind of computer, being as generic as possible. Thus, most of the components of your computer are supported. Whatever the brand or model of your motherboard, CD/DVD drive, hard disk, CPU and memory, GeeXboX will be able to recognize and use it well. The only real requirement in fact is to have a PC (x86 architecture) or Macintosh (PowerPC architecture).

http://geexbox.org/en/hard.html

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Tänkte prova Geexbox men undrar hur det funkar om man vill behålla windows och samtidigt ha Geebox (Jag menar inte att jag ska använda dem samtidigt....)?

Visa signatur

F-S Amilio Xi1546

Permalänk
Medlem

http://se.asus.com/products/desktop/s-presso/overview.htm

Asus heter en lösning iaf

Citat:

OS-fri audio och video funktioner
Don't waste your time! With the on-board integrated graphics, you can enjoy TV, DVD, CD, MP3 music and FM radio right away without entering OS.