Går inte att boota upp efter BIOS ändring

Permalänk

Går inte att boota upp efter BIOS ändring

Hej

Min kompis dator har ett konstigt problem som jag inte kan lösa. SATA-kontrollen som finns inbyggd i datorn fungerade inte och då fick jag för mig att ta ur batteriet för att nollställa BIOS. När jag gjort detta och gick in i BIOS för att ställa in dom riktiga klockfrekvenserna, så ville inte datorn boota upp efter omstarten. Det händer absolut ingenting mer än att fläktar och hårddisk går igång, men skärmen är svart. Nollställer man BIOS igen så fungerar det. Men går man in i BIOS och ändrar lite och sparar så blir det samma sak igen efter omstarten. Det är ytterst irriterande att processorn bara kan gå i 1ghz när orginalet är 1.8ghz (2500 sempron), och så fort man ändrar nått i BIOS så bootar den inte upp, utan man måste nollställa BIOS för att komma in igen. Det vore fint om någon vet en lösning till detta problem!

Moderkortet är en Abit KV7.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Kanske är batteriet som är på väg att ge sig så prova med att köpa ett nytt. Sen kan det även vara problem med kondensatorer på moderkortet som har börjat svälla eller läcka elektrolyt så kolla över moderkortet och om så behövs löd dit nya med samma värde eller köp nytt moderkort.