Permalänk
Medlem

Asus A6Ja vs Zepto 6214W

Jag har kollat runt som en dåre nu efter en grym och prisvärd bärbar dator.
Jag kommer at kunna köpa min laptop utan moms, så det ger lite mer humana priser.
Nu har jag två alternativ, dels den populära Asus A6Ja, nya modellen. Isåfall köper jag direkt till 1 GB RAM och en 80 GB hårddisk på 7200 rpm, för att byta ut den sunkiga 100GB som sitter i.

Å andra sidan kommer alldeles strax Zepto Znote 6214W.
Isåfall speccar jag den motsvarande Asusen.

A6Ja inkl hårddisk & extra RAM: 13821:-
Zepto 6214W: 14318:-

Specs:
--------A6Ja (efter "moddning")--------
15.4", 1280*800
Intel Core Duo, 1.83 GHz
2048 MB RAM
80 GB, 7200 rpm
ATI Mobility Radeon X1600 256MB
DVI-out
1.3 Megapixel Webcam
2.8kg

-------Znote 6214W------------
14.1", 1280*768
Intel Core Duo, 1.83 GHz
2048 MB RAM
100 GB, 7200 rpm
nVidia Geforce Go 7600 512MB
2.2kg

Jag har av förklarliga skäl inte lagt näarna på en 6214W än, men jag var i lokala datoraffären idag och kände lite på en A6Ja. Den kändes både stabil och gedigen, väldigt skön.

Priset är väl egentligen ovesäntligt, 500 kr hit eller dit spelar inte så stor roll.
Jag vill ha med datorn lite varstans, så Zepton vinner ju i portabilitet med en något mindre skärm och mindre vikt.
Vilket grafikkort är överlägset? Jag kommer inte spela mycket, men när man vl gör det vill man ju ändå ha mest för pengarna...
Webcamen i A6Ja är ju en kul detalj med.
Har inte fått någon uppfattning om vilken smo har bäst batteritid - ligger de lika?

Vad skulle ni valt?
Har alla ni A6Ja-ägare något att säga?
Zerom kanske har lite feedback på det här

Visa signatur

Laptop: Zepto 6214W, Core Duo @ 2.0 GHz, 2048 MB RAM, 100 GB 7200 rpm
Server: Asus A7N8X Deluxe 2.0, Athlon XP 2500+ Barton, 2*Corsair 1024 MB, 200 GB Seagate, 3*320 GB WD3200 varav 2*RAID Edition

Permalänk
Medlem

Får man fråga hur i världen kan du få A6Ja så billig efter moddning. Det är ju nästan som versionen med 1.66 ghz prollen kostar ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trackmaster
Får man fråga hur i världen kan du få A6Ja så billig efter moddning. Det är ju nästan som versionen med 1.66 ghz prollen kostar ?

Som sagt, jag skippar momsen (ska ha till jobb, köper genom företag).
12000 (A6Ja) + 1135 (hårddisk) + 754 (1 GB RAM) = knappt 14000

Visa signatur

Laptop: Zepto 6214W, Core Duo @ 2.0 GHz, 2048 MB RAM, 100 GB 7200 rpm
Server: Asus A7N8X Deluxe 2.0, Athlon XP 2500+ Barton, 2*Corsair 1024 MB, 200 GB Seagate, 3*320 GB WD3200 varav 2*RAID Edition

Permalänk
Medlem

Jag hade valt Asusen. Inte bara för jag redan har beställt en. Men 15.4" skärm är det jag var ute efter. Mindre hade jag inte velat ha. Samt du har bättre upplösning på ASUSen och bättre grafikkort.

Men det är verkligen svårt för du skriver inte ut vad dina krav är..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trackmaster
Jag hade valt Asusen. Inte bara för jag redan har beställt en. Men 15.4" skärm är det jag var ute efter. Mindre hade jag inte velat ha. Samt du har bättre upplösning på ASUSen och bättre grafikkort.

Men det är verkligen svårt för du skriver inte ut vad dina krav är..

Då jag kommer att göra militärtjänstgöring och resa runt en massa hit och dit i Sverige.
Alltså viktigt att den är mobil, vill gärna ha med den lite överallt. Fördel till Zepton här alltså.
Det jag gör mest är väl det som folk gör mest (MSN, musik, film, surfa), samtidigt utvecklar jag en del med - VB.NET o.s.v. Alltså är råprestanda rätt viktigt, men eftersom minne, hårddiskhastighet och processor är i princip samma i dessa båda så spelar väl inte det så stor roll.
Spela nyare spel vill jag kunna göra, då jag småjobar som spelrecensent då och då. Höga grafikinställningar bryr jag mig inte om, bara spelen flyter utan lagg.

Så skärmstorleken är bara bra om den är lite mindre för mig.
Och upplösningen? Det skiljer väl 32 pixlar i höjd, och upplösningen i bredd är samma, så där är det ungefär lika.

Så här ser jag det:

Fördelar Zepto:
------------------
Mindre & lättare
Större hårddisk (visst kan jag köpa en 100 GB 7200 till Asusen, men dels vill jag inte ha en vandrande kärnreaktor värmemässigt, dels blir det lite väl dyrt)

Fördelar Asus:
-----------------
Vassare grafikkort
Webcam & Mic
DVI-utgång

Väldigt svårt val...

Visa signatur

Laptop: Zepto 6214W, Core Duo @ 2.0 GHz, 2048 MB RAM, 100 GB 7200 rpm
Server: Asus A7N8X Deluxe 2.0, Athlon XP 2500+ Barton, 2*Corsair 1024 MB, 200 GB Seagate, 3*320 GB WD3200 varav 2*RAID Edition

Permalänk
Medlem

Du får väska och mus med Asusen också. Det är ju ändå en 500kr om du skulle köpt det i affären ?

Sen såg jag fel på upplösningen, trodde det stod 1024x768 på Zepto'nen.

Har du någon möjlighet att gå och klämma på dom? Det kan ju också avgöra saken. Många butiker har ju Asusen men Zeptonen vet jag inte om vem som har. I alla fall tycker jag du ska kolla på Asusen om du har chans. Där kan det redan avgöra om du blir nöjd eller inte med Asusen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trackmaster
Du får väska och mus med Asusen också. Det är ju ändå en 500kr om du skulle köpt det i affären ?

Sen såg jag fel på upplösningen, trodde det stod 1024x768 på Zepto'nen.

Har du någon möjlighet att gå och klämma på dom? Det kan ju också avgöra saken. Många butiker har ju Asusen men Zeptonen vet jag inte om vem som har. I alla fall tycker jag du ska kolla på Asusen om du har chans. Där kan det redan avgöra om du blir nöjd eller inte med Asusen.

Jo, har som sagt redan varit och klämt på Asusen. Den kändes väldigt bra, hade inte haft nåt emot att ha den i knät längre tider (:
Kändes lite tung kanske.
Väska har jag räknat med i Zepto-priset, mus får vi se hur jag gör med om det nu skulle bli en sådan..

Visa signatur

Laptop: Zepto 6214W, Core Duo @ 2.0 GHz, 2048 MB RAM, 100 GB 7200 rpm
Server: Asus A7N8X Deluxe 2.0, Athlon XP 2500+ Barton, 2*Corsair 1024 MB, 200 GB Seagate, 3*320 GB WD3200 varav 2*RAID Edition

Permalänk
Medlem

Jag går faktiskt i exakt samma tankar väljer mellan dessa två modellerna. Det som gör att jag blir lite tveksam till Zepton är att de verkar underklocka grafikkortet en hel del, ett minus för spel. Har försökt få svar på om det kommer vara likadant när modellen kommer ut men de svarade inte på mina mail.

En annan sak som jag undrar är om någon har erfarenhet av en 7200 rpmare i en 14" och här det är med värmen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noir
Jag går faktiskt i exakt samma tankar väljer mellan dessa två modellerna. Det som gör att jag blir lite tveksam till Zepton är att de verkar underklocka grafikkortet en hel del, ett minus för spel. Har försökt få svar på om det kommer vara likadant när modellen kommer ut men de svarade inte på mina mail.

En annan sak som jag undrar är om någon har erfarenhet av en 7200 rpmare i en 14" och här det är med värmen.

Jag är också intresserad av hur en 7200rpm:are mår i dessa två laptops.

Jag ringde och pratade med Zepto-snubbarna i Sverige på telefon i går, och jo, grafikkortet kommer att vara lite underklockat. Hur mycket frågade jag aldrig.
De har annars en lite dyrare modell som de lade upp för inte så länge sedan - 6615WD. Där har du webcam och möjlighet till tv-kort, då med 15.4"-skärm och ett grafikkort som inte är underklockat.

Blir det en Zepto så kör jag dock hellre på en 6214 - pga priset, att jag vill ha en mindre skärm och att den lilla nedklockningen av grafikkort inte gör mig så mycket.

Visa signatur

Laptop: Zepto 6214W, Core Duo @ 2.0 GHz, 2048 MB RAM, 100 GB 7200 rpm
Server: Asus A7N8X Deluxe 2.0, Athlon XP 2500+ Barton, 2*Corsair 1024 MB, 200 GB Seagate, 3*320 GB WD3200 varav 2*RAID Edition

Permalänk
Medlem

finns det några butiker i stockholm där man kan titta på Asusen?
dvs finns den utställd i butiken

Permalänk
Medlem

Står också inför valet mellan dessa två. Kommer nog att välja en Asus A6Ja när den kommer i lager eftersom Zepton saknar DVI-port och det verkar inte finnas några möjligheter att få det via dockning.

Permalänk
Medlem

En annan fördel med Znote 6214W är att den har ett bättre ljudkort som klarar surround/S/PDIF och digitalt ljud.
Har inte sett Asus dator men är ganska så säker på att 6214W har bättre inbyggda högtalare då dom är rätt sjyssta för att vara till en bärbar dator.

Sen skulle jag nog dubbelkolla dom där priserna du har...1135,- för en 80GB 7200 2.5" SATA disk?
754,- för 1 GB DDR2 minne?

Batteritiden hittade jag faktiskt ingen information alls om på Asus maskinen, inte ens på deras hemsida. Ingen som vet vad den har för batteritid?

Hur är det sedan med servicen hos Asus? Dom skickar datorer till Holland eller Tyskland istället för Sverige?

Trackmaster: Ingen har 6214W, men det har varit ute hos test på pc för alla (tror jag det var) nu, så förhoppningsvis dyker det upp en recension i nästa nummer.

noir: Är ditt namn Robin?

Visa signatur

Spelutvecklingslärare LBS

Permalänk
Medlem

Zerom: Priserna kommer från datorhandel.com, och är exklusive moms.

Lutar dock starkt åt att det blir en zepto nu, eftersom jag behöver den innan 18-19 april. Verkar som större chans att man får Zepton tills dess än Asusen.

Har du koll på om det kommer något kampanjpris eller liknande på 6214W tills den släpps? Hade varit sjysst om man inte hade behövt känna den där 500krs skillnaden lika starkt

Visa signatur

Laptop: Zepto 6214W, Core Duo @ 2.0 GHz, 2048 MB RAM, 100 GB 7200 rpm
Server: Asus A7N8X Deluxe 2.0, Athlon XP 2500+ Barton, 2*Corsair 1024 MB, 200 GB Seagate, 3*320 GB WD3200 varav 2*RAID Edition

Permalänk
Medlem

Vill du ha den i tid så köp inte på datorhandel.com , mer problem företag får man leta efter.

Permalänk
Medlem

Legogris: Om det inte är gätteviktigt så tycker jag nog du ska vänta lite till, har sett 3 datum på ASUS:en och det är 12:e, 20:e och 25:e, har vi tur så blir det den 12:e.

Trackmaster: Ajdå va tråkigt att höra då jag själv hade tänkt beställa från dom. :/ Vilket ställe föredrar du att man beställer från? Just nu ser det ut att bli datorbutiken, datorhandel, dialect IT service eller minnie.se för min del, har bara beställt från datorbutiken och det funkade iallafall fint där men dom är en aning dyrare.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kr0owe
Legogris: Om det inte är gätteviktigt så tycker jag nog du ska vänta lite till, har sett 3 datum på ASUS:en och det är 12:e, 20:e och 25:e, har vi tur så blir det den 12:e.

Trackmaster: Ajdå va tråkigt att höra då jag själv hade tänkt beställa från dom. :/ Vilket ställe föredrar du att man beställer från? Just nu ser det ut att bli datorbutiken, datorhandel, dialect IT service eller minnie.se för min del, har bara beställt från datorbutiken och det funkade iallafall fint där men dom är en aning dyrare.

Webhallen, datorbutiken eller komplett.

Dialect har jag ingen erfarenhet av. Men datorhandel är några luskiga jävlar som jag håller mig ifrån, han som äger verka inte ha alla ess rätt i huvudet, eller på pappret för den delen (Marc).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zerom
noir: Är ditt namn Robin?

Ja det stämmer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zerom
Batteritiden hittade jag faktiskt ingen information alls om på Asus maskinen, inte ens på deras hemsida. Ingen som vet vad den har för batteritid?

Hur är det sedan med servicen hos Asus? Dom skickar datorer till Holland eller Tyskland istället för Sverige?

Trackmaster: Ingen har 6214W, men det har varit ute hos test på pc för alla (tror jag det var) nu, så förhoppningsvis dyker det upp en recension i nästa nummer.

Runt tre timmar har jag hört. Tre och en halv om man "tweakar" den. Du som jobbar på Zepto kanske har någon aning om hur skärmen är? Någon du kan jämföra med?

Annars finns ju Asus W3j och A8Jm med 14.1" WXGA-skärmar, Core Duo och X1600 på den förstnämnda och Geforce 7600 på den sistnämnda. A8Jm har dessutom en DVI-port.

A8Jm sägs beräknas släppas april-maj. Har bara sett en recension på den.

Permalänk
Medlem

Själv försökte jag få tag i A6Ja när den kom in i lager i första vändan, men det verkar som om alla fick in typ tre ex av den eller något, och de tog slut illa snabbt, så jag fick inget. Blev något lack, nu blir man ju tvungen att vänta ett jäkla bra tag till. Men var har ni sett datumet den 12:e? Själv har jag bara sett 20:e.

Visa signatur

Verba volant, litera scripta manet.

Permalänk
Medlem

Webhallen säger att deras Leverantör har 24st på lager.

Permalänk
Medlem

HolyRock: Nästa leverans: 2006-04-12 (preliminärt) från webhallen så det är bara att hoppas på det bästa.

Trackmaster: Du kollade på fel A6JA modell.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem

Ajdå, sorry det var den jag hade beställt. Blev lite fel

Permalänk
Medlem

Fast sen kostar den på webhallen nästan tusen kronor mer än dialect. Frågan är om webhallen får in den tolfte och de andra tjugonde, eller alla faktiskt får in det samma datum. Men det är klart, får ju hoppas på den tolfte, men frågan är om det är värt tusen kronor mer att få den knappa två veckor tidigare, om det bara skulle vara webhallen som får den dvs.

Visa signatur

Verba volant, litera scripta manet.

Permalänk
Medlem

Jag har bestämt mig nu.
Var först inne på en Asus A6JA - nya modellen, och efter att ha hört mig för hos alla affärer på nätet så är 21 april allra tidigast jag kan få en.

Så det blev en Zepto 6214W, då jag behöver den rätt snart - hoppas VERKLIGEN att de kan leverera till påskhelgen, eller inte för långt efter. Annars blir jag ledsen.

Ni kan räkna med en recension där jag kollar om den uppnår mina högt ställda krav

Visa signatur

Laptop: Zepto 6214W, Core Duo @ 2.0 GHz, 2048 MB RAM, 100 GB 7200 rpm
Server: Asus A7N8X Deluxe 2.0, Athlon XP 2500+ Barton, 2*Corsair 1024 MB, 200 GB Seagate, 3*320 GB WD3200 varav 2*RAID Edition

Permalänk

Här pratas det äntligen om märket zepto

Har också vatt inne på o köpa en sådan dator, men ja fick känslan av att märket e jätte okänt? Är det någon som ÄGER en septo dator här? Känns den bra i kvaliten? för d verkar som att zepto ligger lite under alla i pris, emn över dom i prestanda. Den känslan har ja fått iaf..

Visa signatur

P4 2,6ghz MSI 845PE Max GeForce FX 5600 ULTRA - AGP, 128MB DDR,TV-Out, 512Mb ram 120Gb Hd. HEARTAND

Permalänk
Medlem

Zepto Znote 6214W kommer tyvärr inte att hinna levereras innan påskhelgen, då processorerna blivit försenade. Dom kommer istället efter påsk.
Själva datorn och allt annat har vi här annars i början på nästa vecka.

Visa signatur

Spelutvecklingslärare LBS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zerom
Zepto Znote 6214W kommer tyvärr inte att hinna levereras innan påskhelgen, då processorerna blivit försenade. Dom kommer istället efter påsk.
Själva datorn och allt annat har vi här annars i början på nästa vecka.

Det var jäkligt tråkigt att höra.. När kommer ni att kunna skicka dem?
Och så undrar jag om ni kan handlägga min order extra snabbt, behöver den verkligen ASAP eftersom jag ska åka iväg

Jag dissade Asusen eftersom jag behöver laptopen till typ 18-19 april, så det hade ju varit surt om inte Zepton kom tills dess

Visa signatur

Laptop: Zepto 6214W, Core Duo @ 2.0 GHz, 2048 MB RAM, 100 GB 7200 rpm
Server: Asus A7N8X Deluxe 2.0, Athlon XP 2500+ Barton, 2*Corsair 1024 MB, 200 GB Seagate, 3*320 GB WD3200 varav 2*RAID Edition

Permalänk
Medlem

Vi får in processorerna i början av nästa vecka. Den 13 står det i vårt lagersystem, vilket är på torsdag.
Själva datorerna anlände precis till Danmark, så vi har dom här i Sverige imorgon.
Om du ska resa iväg kan vi ju försöka att snabba upp din order, men jag vågar inte lova något. Vi har massvis med förbeställda 6214W som ska iväg redan.

*update*
Vi får hem ett fåtal 2.00GHz Intel® Core™ Duo T2500 imorgon, så först till kvarn...

Visa signatur

Spelutvecklingslärare LBS

Permalänk

Zerom: Du som verkar ha grym koll Zepto Znote 6214W, kan du inte fixa bilder på datorn? ja har inte sett några "riktiga" bilder på den än..:( Någon som vet vart det finns bilder?

Visa signatur

P4 2,6ghz MSI 845PE Max GeForce FX 5600 ULTRA - AGP, 128MB DDR,TV-Out, 512Mb ram 120Gb Hd. HEARTAND

Permalänk
Medlem

Zerom: Du har e-mail ^^

Visa signatur

Laptop: Zepto 6214W, Core Duo @ 2.0 GHz, 2048 MB RAM, 100 GB 7200 rpm
Server: Asus A7N8X Deluxe 2.0, Athlon XP 2500+ Barton, 2*Corsair 1024 MB, 200 GB Seagate, 3*320 GB WD3200 varav 2*RAID Edition