Permalänk
Medlem

AArrggh Köpt vattenkylning!

Har äntligen gruvat mig tillräckligt!
Blev en beställning från vcore & petrastechshop.

Prylarna:

1 stk. 3406 - Laing DDC-PRO 579,00 579,00
2 stk. 5322 - 1/4 BSPP 12mm Forniklet studs - O-ring 20,00 40,00
AquaXtreme MP-05 SP AQX-MP05-SP-LE 1 75.00
Danger Den Low Profile Maze4 GPU Waterblock 1 44.95
HW Labs Black Ice Pro BIP 1 28.99
7/16" ID (5/8" OD) Tygon 716-TYG 2 2.99
Machined Delrin Fillport/T-Line C MDFP 1 8.99

EDIT: Totalt 2350:- (hoppas man slipper moms o tull!!!)

Några tankar om det hela???

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem

Re: AArrggh Köpt vattenkylning!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kent2
Har äntligen gruvat mig tillräckligt!
Blev en beställning från vcore & petrastechshop.

Prylarna:

1 stk. 3406 - Laing DDC-PRO 579,00 579,00
2 stk. 5322 - 1/4 BSPP 12mm Forniklet studs - O-ring 20,00 40,00
AquaXtreme MP-05 SP AQX-MP05-SP-LE 1 75.00
Danger Den Low Profile Maze4 GPU Waterblock 1 44.95
HW Labs Black Ice Pro BIP 1 28.99
7/16" ID (5/8" OD) Tygon 716-TYG 2 2.99
Machined Delrin Fillport/T-Line C MDFP 1 8.99

Totalt 2150:- (hoppas man slipper moms o tull!!!)

Några tankar om det hela???

Är inte så insatt i vattenkylning än så kan inte kommentera så mkt om prylarna men är inte en singelrad i det klenaste laget för att kyla både cpu o gpu?

Har själv beställt vattenkylning från petratechshop och http://www.over-clock.com/.
Har fått prylarna från petras men inte från over-clock.
Jag slapp moms och tull från petras:)

Visa signatur

Msi p67a-c45 / i5 2500k + Nh-d14 / 2x4096 corsair xms 1.5v / Msi 560 ti oc + Thermalright shaman / Corsair hx 650W

Permalänk
Discokungen

En 120mm-rad från Aquacomputer höll min 4000+ och X850XT under 40c i load

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Hur mycket kostade frakten och hur långa var leveranstiden från Petra's Tech?

Jag tycker att dom har riktigt bra priser i jämförelse till svenska butiker.

Visa signatur

Något Asus MB | Intel i7 @ 4.35 Ghz | Gigabyte OC 580 GTX | Corsair Vengance 16Gb RAM | Corsair GT-Series 120Gb SSD
Det räcker för mig...

Permalänk
Medlem

Beror väl litegrann på vilken fläktmodell man väljer också? Ju högre luftflöde desto bättre.

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk
Medlem

Re: AArrggh Köpt vattenkylning!

Jag tycker det ser bra ut! Ta gärna några kort och lägg upp en logg.

Flaskhalsen är precis som Magixx sa att en singel BIP är i klenaste laget. Men om du inte hade plats för något större, inte har allt för heta komponenter och inte förväntar dig allt för låga temps så duger den. För 160SEK till hade du fått en Swiftech MCR-320 vilket är samma radiator som cooltek, men jag antar att det inte fick plats?

Jag använde en singel BIP kyld av en Yate Loon för att kyla en suttle med en AMD64 3000+ samt ett 6800XT. CPUn ligger på ca 40 grader under load enligt opålitliga sensorer, det är ca 15 grader lägre temp nu än med luftkylning och även om det är mätt med skräpsensorer så är temperaturskillnader i alla fall någorlunda exakt. Temperaturerna är inget att skryta om och därför klockar den heller inte mycket mer, men datorn blev tyst vilket var syftet med vattenkylningen i mitt fall.

Endast två fot slang? Det är bara 0,6m! Jag köpte 5 fot (1,5m) när jag vattenkylde shutteln och fick under två decimeter över. Då slösade jag inte en centimeter utan testade med billig skräpslang innan jag klippte i dyrtygonen.

Har du redan kylflänsar för grafikkortets minnen?
Vad ska du använda för fläkt på BIPen?

Btw. jag klarade mig från tull senast jag beställde från petras, hoppas du klarar dig med!

Permalänk
Medlem

Re: Re: AArrggh Köpt vattenkylning!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mx
Jag tycker det ser bra ut! Ta gärna några kort och lägg upp en logg.

Endast två fot slang? Det är bara 0,6m!

Vad ska du använda för fläkt på BIPen?

Får väl lägga upp litet bilder när det blir dags. Alltid bra med litet input, och tips om hur man skall lägga upp intallationen mm!

Jag får tyvärr inte in mer än 1x120. Hade funderingar på PA160 ett tag, men den går inte in utan att jag byter till ett mATX moderkort. Blir nog byte vid nästa uppgradering!!!:D

Det är tystnad som gäller, det var därför jag valde DDC pro pumpen till sist. Ultran ger mer, men varningen på Vcore om att den var ljudligare avskräckte!
Jag har nog rätt taskigt luftflöde i min låda också, så jag hoppas på originalklock...

Jag kör på enn ADDA 120 nu. den är tyst, men har också nån annan gammal 120 fläkt med mer flöde om det inte skulle räcka.
Har originalflänsarna på mitt hercules 9800PRO nu. blir nya flänsar
när jag byter graffe...

Tack för tipset om slangen!!! Tänkte inte på att det var fot! Har ändrat beställningen. Bekräftar min åsikt, köp ALDRIG nåt utan att posta på swec först!:D

MazterX: Frakten från petras är 37 dollares. Min kalkyl blir 200:- dyrare då... Återkommer med om hur lång tid det tog. Har tid att vänta!

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: AArrggh Köpt vattenkylning!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kent2
Det är tystnad som gäller, det var därför jag valde DDC pro pumpen till sist. Ultran ger mer, men varningen på Vcore om att den var ljudligare avskräckte!

Visserligen har Ultran bättre prestanda men jag tror att det är radiatorn som sätter gränsen i ditt system och då Ultran dumpar ca 5w mer så kanske den t.o.m skulle gett dig marginellt högre temps. Då Ultran även kostar mer så var Pro helt rätt val.

Vad jag har läst så är de tystaste pumparna 10w DDCn och Eheim 1046/Innovatek HPPS 1046. Vilken som egentligen är tystast verkar vara svårt att säga, de låter ju lite olika. Men DDCn har bättre prestanda och är mycket mindre vilket gör det till ett enkelt val, i alla fall i mina ögon! Dessutom ska alphacools plexitopp göra den ännu tystare då den har lite mer tyngd samt material än orginaltoppen.

Om den mot förmodan skulle vara för högljudd så mumifiera den med ljuddämpande material. Men jag tror inte du kommer kunna höra pumpen över hårddiskarna och fläkten!

@ Magixx: Bad du petras skicka paketet som en present eller något? För om det var märkt som en köpt produkt med värde så borde man väl egentligen alltid åka på moms? Jag minns inte om jag åkte på moms men jag tror jag klarade mig jag med.

Permalänk
Medlem

Jag bad dem skicka paketet som gift... ...hoppas det funkar!!

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MazterX
Hur mycket kostade frakten och hur långa var leveranstiden från Petra's Tech?

Jag tycker att dom har riktigt bra priser i jämförelse till svenska butiker.

Det tog ca 3 arbetsdagar för mig att få paketet.
Frakten i mitt fall har jag för mig gick på 49 dollar.

MX: Japp, bad dom skicka som gåva/present.

Visa signatur

Msi p67a-c45 / i5 2500k + Nh-d14 / 2x4096 corsair xms 1.5v / Msi 560 ti oc + Thermalright shaman / Corsair hx 650W

Permalänk
Medlem

Tack för det, inte farligt lång leveranstid eller kostnad.
Det ser ut som att det blir ett vattenkylningssystem från Petra's.

Kan man be dom att skicka det som en present hur som helst?

Visa signatur

Något Asus MB | Intel i7 @ 4.35 Ghz | Gigabyte OC 580 GTX | Corsair Vengance 16Gb RAM | Corsair GT-Series 120Gb SSD
Det räcker för mig...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MazterX
Tack för det, inte farligt lång leveranstid eller kostnad.
Det ser ut som att det blir ett vattenkylningssystem från Petra's.

Kan man be dom att skicka det som en present hur som helst?

Du kommer att få mejla till dom o säga att du vill handla.
Dom vill också att du betalar med paypal. (du kanske redan visste detta men men..)
Sedan när du har sagt vilka prylar du vill ha etc så frågar du om dom kan skicka det som gåva/present. Så gjorde iaf jag:)

Visa signatur

Msi p67a-c45 / i5 2500k + Nh-d14 / 2x4096 corsair xms 1.5v / Msi 560 ti oc + Thermalright shaman / Corsair hx 650W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magixx
Du kommer att få mejla till dom o säga att du vill handla.
Dom vill också att du betalar med paypal. (du kanske redan visste detta men men..)
Sedan när du har sagt vilka prylar du vill ha etc så frågar du om dom kan skicka det som gåva/present. Så gjorde iaf jag:)

Okey, så jag mailar en lista på saker som jag ska ha och adress?
Nej, det visste jag inte men det är inte svårt, eller? Förskotts betalning?
Aha, då ska jag passa på att be dom om det.

Edit: Kan någon som är lite haj på vattenkylning kolla på listan jag har slängt ihop och säga vad ni/du tycker och om det saknas/inte behövs något.
Petra'sTech

Visa signatur

Något Asus MB | Intel i7 @ 4.35 Ghz | Gigabyte OC 580 GTX | Corsair Vengance 16Gb RAM | Corsair GT-Series 120Gb SSD
Det räcker för mig...

Permalänk
Medlem

MazterX skriv ner vad du hade tänkt dig istället deras kundvagn funkade inte att länka till

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Något Asus MB | Intel i7 @ 4.35 Ghz | Gigabyte OC 580 GTX | Corsair Vengance 16Gb RAM | Corsair GT-Series 120Gb SSD
Det räcker för mig...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MazterX
Okey, så jag mailar en lista på saker som jag ska ha och adress?
Nej, det visste jag inte men det är inte svårt, eller? Förskotts betalning?
Aha, då ska jag passa på att be dom om det.

Edit: Kan någon som är lite haj på vattenkylning kolla på listan jag har slängt ihop och säga vad ni/du tycker och om det saknas/inte behövs något.
Petra'sTech

Ja, skicka bara ett mail med en lista på vilka prylar du vill ha.

Svårt o svårt är det väl inte men tyckte dock att det var lite jobbigt:)
Först gör du ett konto på paypal. Sedan när du ska verifiera dig kommer paypal dra 1.50 euro eller något sådant, sedan efter ett par dagar får du ett 4-siffrigt nr som du måste skriva in för att till slut bli "verifierad".

Visa signatur

Msi p67a-c45 / i5 2500k + Nh-d14 / 2x4096 corsair xms 1.5v / Msi 560 ti oc + Thermalright shaman / Corsair hx 650W

Permalänk
Medlem

hur för man över pengar på deras konto sedan? (har fått bekräftelse på ordern, och pillar med betalning mm nu...)

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem

Det låter ju inte så jobbigt.
Måste man ha Visakort eller någon sånt betalkort?
(Najs att alla är så trevliga och svarar på ens frågor )

Jag hoppas förresten att det är okey med Kent2 att jag lånar tråden

Visa signatur

Något Asus MB | Intel i7 @ 4.35 Ghz | Gigabyte OC 580 GTX | Corsair Vengance 16Gb RAM | Corsair GT-Series 120Gb SSD
Det räcker för mig...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kent2
hur för man över pengar på deras konto sedan? (har fått bekräftelse på ordern, och pillar med betalning mm nu...)

Kommer inte ihåg adressen du ska skicka det till , men du måste ha fått det i nåt av dina mejl. "Send money" ska du in på.

MazterX: Ja du måste ha visa eller liknande.

Visa signatur

Msi p67a-c45 / i5 2500k + Nh-d14 / 2x4096 corsair xms 1.5v / Msi 560 ti oc + Thermalright shaman / Corsair hx 650W

Permalänk
Medlem

Okey, då blir det att vänta några veckor tills jag fyllt 18 så jag kan skaffa Visa

Visa signatur

Något Asus MB | Intel i7 @ 4.35 Ghz | Gigabyte OC 580 GTX | Corsair Vengance 16Gb RAM | Corsair GT-Series 120Gb SSD
Det räcker för mig...

Permalänk
Medlem

Om du har föreningssparbanken kan du annars koppla ett "e-kort" till paypal ; ett engångskreditkort som är kopplat till ditt bankkonto.

Permalänk
Medlem

Okey, fixar jag det via banken eller kan jag göra det på nätet?

Visa signatur

Något Asus MB | Intel i7 @ 4.35 Ghz | Gigabyte OC 580 GTX | Corsair Vengance 16Gb RAM | Corsair GT-Series 120Gb SSD
Det räcker för mig...

Permalänk
Medlem

@ MazterX:

CPUblock
Maze4-1 är ett peltierblock. Det är alltså ett vanligt maze4 men med en coldplate och eventuellt lite isolering och liknande. Jag antar att du inte tänkte köra med peltierkylning? I så fall borde du inte ha ett icke TEC GPUblock i samma loop då vattnet kommer vara väldigt varmt och därmed även GPUn!

Om du vill köpa ett billigt CPUblock från petras så välj ett white water istället. Det har visserligen tre nipplar vilket är trassligt och onödigt men jag skulle ändå välja det över maze4. Mest block för pengarna är nog ett AQX MP-1 eller MP-05. Kanske ett alphacool nexXxos XP från t.ex komplett vore något? Det presterar ungefär som AQX MP-05, något sämre än Swiftech Storm.

GPUblock
Jag gillar själv Silverprop och har ett par FusionSLT block. Maze4 acetal, MCW60, AQX/D-TEK MP-1 och Fusion presterar alla ungefär lika bra så välj det du tycker ser bäst ut samt passar plånboken.

Radiator
Som jag nog har sagt ungefär 10 ggr nu är Swiftechs MCRserie samma radiatorer som cooltek. De presterar bättre än BIP men sämre än ThermoChill. Det är väldigt mycket radiator för pengarna, speciellt för 360SEK! Om jag beställde från petras skulle jag slänga med en fast jag inte behöver den bara för att det är nästan halva priset jämfört med cooltek i europa.

Pump
AQX 50Z presterar ofta bättre än D5 trots att den har lägre tryckhöjd och flöde. Detta på grund av att den dumpar mycket mindre värme i vattnet. D5an dumpar mycket värme, men med en trippelradiator eller mer börjar det bli försumbart och den extra tryckhöjden gör den till ett bättre alternativ. Dessutom verkar de senare 50Z vara rätt högljudda. Om jag inte fick välja en DDC-Ultra eller Pro skulle jag nog valt en D5a.

Slang
Varför köpa 1/2" ID när det finns 7/16" ID? Slang med 7/16" innerdiameter har ungefär samma innerdiamter som nipplarna vi använder vilket gör att det blir mindre turbulens i nippel>slang övergången och därför mindre motstånd. Cathars tester visade att 7/16" ID presterar bättre än 1/2" ID så länge slangen är under ~1m.

Om du försöker hålla kostnaderna nere (tänkte på CPUblocket) så borde du överväga masterkleer istället för tygon. Det är många gånger billigare och verkar inte vara mycket sämre än tygon.

Fillport
Danger Dens fillport är tillverkad av aluminium och kommer därför korrodera efter ett tag. Visserligen är de inte i direkt kontakt med vattnet men på grund av avdunsting så nuddar ändå vattnet fillporten, dock något saktare. Så även om det kommer ta ett par år innan det uppstår korrosion är det väl ändå lite onödigt när du kunde valt en delrinfillport istället?

MCT-40
Vad jag har läst så är ickeledande vätskor som kostar under hundratals kronor per liter bara onödiga då de inte är tillräckligt ickeledande för att förhindra kortslutning. Det är alltså bara en onödig utgift. Skippa MCT-40 och lägg pengarna på ett bättre CPUblock istället.

Heatspreaders
Jag vet inte vad du kör för minnen men jag antar att du kör vanliga DDRstickor? Om du inte övervoltar dem behöver de ingen extra kylning. Dessutom fungerar den där typen av heatspreaders väldigt dåligt, hela grejen med kylflänsar är ju att de ökar kontaktytan mot luften. Att sätta en tunn aluminiumbit på minnena ökar ju inte arean med många procent. De ska till och med kunna få motsatt effekt då den förbipasserande luften nu inte virvlar runt lika mycket på grund av de släta ytorna. Men 30SEK kan de ju eventuellt vara värda bara för att de ser bra ut? Vill du ha bättre minneskylning så rikta en fläkt mot dem, vill du ha ännu bättre kylning så sätt riktiga flänsar på minnena som faktiskt ökar kontaktytan mot luften.

Permalänk
Medlem

Tack mx, jätte bra kommentarer!
Jag kommer att ha rätt bra med pengar efter sommar'n då jag ska sommarjobba... Så jag satsar inte på de billigaste sakerna.
Men hur gör jag om jag beställer t.ex. en pump från petras och vill köra med 7/16"slang istället för 1/2" som pumpen är "gjord" för?
Att fillporten är av Alu har jag inte tänkt på.
Hehe, heatspreaderna är bara för att dom är så snygga
Man lär sig något nytt varje dag, och idag har jag lärt mig om vattenkylning

Visa signatur

Något Asus MB | Intel i7 @ 4.35 Ghz | Gigabyte OC 580 GTX | Corsair Vengance 16Gb RAM | Corsair GT-Series 120Gb SSD
Det räcker för mig...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MazterX
Tack mx, jätte bra kommentarer!
Jag kommer att ha rätt bra med pengar efter sommar'n då jag ska sommarjobba... Så jag satsar inte på de billigaste sakerna.
Men hur gör jag om jag beställer t.ex. en pump från petras och vill köra med 7/16"slang istället för 1/2" som pumpen är "gjord" för?
Att fillporten är av Alu har jag inte tänkt på.
Hehe, heatspreaderna är bara för att dom är så snygga
Man lär sig något nytt varje dag, och idag har jag lärt mig om vattenkylning

Slangen är rätt elastisk så det brukar inte vara några problem att få 7/16" ID slang över 1/2" nipplar. Det underlättar att doppa slangens ände i varmvatten först, då blir den ännu mer elastisk. Jag har fått 10mm ID hård PVCslang över 17mm OD nipplar.

Om man vill spendera pengar på vattenkylning så är det inga problem! Ett par DDC-Ultras, Swiftech Storm, ThermoChill PA120.3, ett GPUblock, slang, nipplar, fläktar, frakt osv så landar man lätt på 5000:-, och då har man inte ens köpt något "onödigt" bra som ett Storm G7.

Permalänk
Medlem

Okey, Det låter bra.
5000:- kanske är lite väl saftigt

Visa signatur

Något Asus MB | Intel i7 @ 4.35 Ghz | Gigabyte OC 580 GTX | Corsair Vengance 16Gb RAM | Corsair GT-Series 120Gb SSD
Det räcker för mig...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MazterX
Jag hoppas förresten att det är okey med Kent2 att jag lånar tråden

Ingen fara, har lärt mig en massa på de frågor du fått svar på!

mx: vart hittar man dina byggen?

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MazterX
Okey, fixar jag det via banken eller kan jag göra det på nätet?

du kan skaffa tjänsten på nätet förutsatt att du har en dosa och kan använda banken via internet........

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kent2
mx: vart hittar man dina byggen?

Jag har inte lagt upp något av dem för beskådning. Den femte har jag sista tentan sen kanske jag får tid över och kan ta några kort!

Permalänk
Medlem

kravmärkt på det! -kan man ansluta en fillport till toppnippeln på laing pumpen?
har för mig att jag läst nåt sånt nånstans...?

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|