Permalänk

Glarepaneler

Jag är på jakt efter en bra 21 - 22" wide LCD och var och kollade på lite skärmar idag. På många bärbara men endast en eller ett par stationära skärmar fann jag så kallad glarepanel, d.v.s den är blank som glas i ytan. Jag tyckte dessa blanka skärmar utklassade(!) de vanliga LCD:erna som är matta i ytan, men undrar nu om det är några hakar.

Är det samma tekniker i dessa skärmar med endast ett annat ytskikt eller är det en helt egen teknik såsom PVA eller TN+Film?

Har det några andra nackdelar än att man kan få besvärliga reflexer? (Dock inte värre än med en vanlig CRT)

Har ni något bra förslag på en wide med glare?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Undrar exakt samma sak. Såg Acer 22" x222w på OnOff och höll på att tappa hakan över bildkvaliteten jämfört med samtliga TFT skärmar inkl. Samsung Syncmaster 206bw jag funderar på.

Är dock orolig för reflexproblematik. Någon som har en sådan "glas" skärm och kan ge lite feedback ?

Visa signatur

Amd Phenom II 550 BE @ 3.3 Ghz | Corsair XMS2 4 x 1 GB 800Mhz | Gigabyte GA-MA790GP-DS4H| Radeon 4870 512MB | WD Caviar Black 640GB 32MB + 500 GB WD5000 SATA 16MB | Nec 3550A DVD-RW | ColorCase 6AR6 with Corsair 650 Watt

Permalänk
Medlem

Min bärbara har det..

Sitter man inne tycker jag det funkar bra, bara inte solljuset går rakt in i skärmen.

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Medlem

Kan bara instämma med flraer, min bärbara har det också.

Permalänk
Medlem

Det är ju som att sitta vid en Crt ungefär.

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.