Moddad backplane

Permalänk

Moddad backplane

Köpte en backplane för några dagar sedan (1200kr från Kjell) som rymmer 4*SATA diskar.

På baksidan finns en 80mm fläkt.

Problemet är (var) att den här fläkten låter _extremt_ mycket. Den låter så mycket att man hör den även om man går in i sovrummet och lägger sig. Visst, den kylerna diskarna genom att dra in luften från fronten och ut bak, men ack vad den låter.

Igår tröttande jag på det, stack till JME och handlade mig en 80->120mm fläktkonverter och fixade po den.

Lite dremelarbete...

Och nu sitter det en 120mm fläkt på baksidan. Med hjälp av en potentiometer har jag ställt in på nästan lägsta (kan det vara 5v?) så att man knappt hör fläkten.

Det bästa är att även om den knappt låter något så kyler den _bättre_ än 80mm-fläkten. Innan höll diskarna ~39-40C, nu tycker de att mellan 35 och 37 är lagom.

Enda nackdelen är att man får se till att ha en låda med mycket plats, men är det viktigt att kunna hotswappa ut SATA-diskar (tänker ha raid5 i servern så fort 2.6.18 släpps officiellt) så får man faktiskt ta och modda backplanen. Det eller ha servern i en separat byggnad eller korridor eller något.

Just nu bor min server i garderoben i hallen och 80mm-fläkten hade fan gjort det omöjligt att sova eller ens vara där.

Bara så att ni vet.

(Btw: Kjell och Dustin säljer samma backplane fast från "olika" tillverkade. Här är Dustins http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010085457 ).