Datorn krashar, 100% CPU använding, underligt ljud från HDD.

Permalänk
Medlem

Datorn krashar, 100% CPU använding, underligt ljud från HDD.

Hej!

Jag har ett problem. Enda sedan jag köpte en andra hårddisk (Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2) så har Windows tagit minst tre gånger så lång tid att starta. Det tog ett tag innan jag fattade att datorn inte hade hängt sig eftersom datorn vid uppstart "fryser" med en mörk bild av den första XP bilden.
Allt fungerade bra när jag väl insett att datorn startade tillslut.

Men så till det verkliga problemet, när jag startade datorn i morse fungerade allt fint men helt plötsligt blev datorn seg, jag plockade fram taskmanagern och såg att System Idle Process låg på 100% av CPU-användningen som även den låg på 90-100%. Så började stänga av program eftersom jag trodde att något hade crashat. Inget hände så jag startade om datorn, under started hörde jag ett märkligt knäppande ljud, bara en gång. Det lät som om något slogs på eller av, jag kom in i Windows som vanligt men både System Idle Process och CPU-användningen låg på 100%. Jag tog hem HijackThis och körde det men hittade inget märkligt.

Men så efter en stund så förvandlades muspekaren till ett timglas och 7-10s senare frös hela datorn samtidigt som hårddisk lampan lös agrt rött. Jag startade om och försökte igen, samma sak hände. Jag kopplade ut SATA-kablen till Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 och startade datorn, allt fungerar som det ska. Min tanke är att mitt nätagg inte pallar av mitt system. Men System Idle Process-problemet passar inte in i den ekvationen riktigt. Hjälp!

Specs:
Chassi + nätagg: 350 W nätagg (Actic-Cooling SlientiumT2 chassi + nätagg)
Grafikkort: GF6800 GT + zalman CuAl-kylning
Processor: AMD 64 3500+ Arctic Cooling Freezer 64 kylare
Hårddiskar: Maxtor Diamond 2, 16mb SATA 250Gig (SystemHDD)
Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 (den som krånglar)

Övrigt:
DVD-spelare
CD-brännare
Samsung Syncmaster 204b 20" TFT

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams