Permalänk
Medlem

Byta fläkt i nätagget?

Jag har just köpt ett nytt nätagg (bZerk 500 W ATX 2.2) och kom tyvärr på i efterhand att det är en glidlagrad fläkt i aggregatet. Inga problem ännu men glidlagrade fläktar är ju tyvärr kända för att ha lite kortare livstid än kullagrade sådana.

Så till min fråga; om jag en dag skulle vilja byta denna fläkt mot en annan 120mm fläkt, skulle det gå bra eller är det väldigt svårt? (lödning är i min mening svårt..) Skulle man kunna tänka sig att koppla in fläkten till en kabel utanför aggregatet istället för att koppla inte den på fläkthastighets-kontrollkortet?

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Är nog inget du behöver tänka på i dagsläget. Dom har ju ändå ett antal timmars livslängd... såna bekymmer kan du ta om den dagen skulle komma. Då har du säkert redan köpt ett nytt system ändå.

Permalänk
Medlem

Nja, förhoppningsvis har jag inte behövt köpa nytt nätagg men du har kanske rätt. Fortsätt komma med förslag, det är allmänbildande.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Haken är ju att dom inte börjar låta illa när dom dör, så man hör inte när det börjar bli farligt...

Ska inte va nån fara att byta kontakten, dra den in till ett chassi-uttag på moderkortet. Värre var det för mig när jag ville tysta min PSU-fläkt, för den var lödd in till ett kretskort. Men det gick det med
http://seb74.no-ip.com/server/Fix_Noisy_PSU.jpg

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006