Grafikkort blir 80 °C varmt under "Load"

Permalänk
Medlem

Grafikkort blir 80 °C varmt under "Load"

Hejsan!

Är ny här och har en liten fråga.

Jag har precis skaffat ny dator. Det är en Intel Core2Duo E6600 2.4Ghz, med grafikkortet MSI NX7900GT-VT2D256EZ (med heatsink, passiv kylning)

När jag surfar och gör saker som inte belastar GPU så mycket så ligger temperaturen på ca 55-57 °C. Men när jag spelar så ligger GPU tempen på 80-90 °C. Är detta normalt? Eller ska jag lämna tillbaka grafikkortet?

Hoppas nån kan ge mig lite råd här.

Mvh jegus

Permalänk
Inaktiv

Det är nog aningen för varmt för det kortet. Det var passivt kylt va ? då sitter det nog en rätt så fet kylfäns på det. Köp en 120 eller 80 mm fläkt som är tyst och vinkla mot kortet, så att värmen transporteras bort.
Men om inte spelen krashar eller att du får artfakter ( små fula saker i spelet, du vet när du ser dem) så är det ingn överhängade fara

Permalänk

klart det inte är, helt normalt. Du använder dig av passiv. under 120 c är ett måste att hålla sig.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Ser inga artefakter när jag spelar. Körde precis 3DMark06, det hackar/laggar på CPU Test 1 och 2, men det har kanske inget att göra med grafikkortet? Ska en C2D E6600 2.4GHz lagga på detta test?

Mvh jegus

Permalänk
Medlem

Du skojar väl? Du får ju vara nöjd om man har 3-4fps på cpu testet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Du skojar väl? Du får ju vara nöjd om man har 3-4fps på cpu testet.

haha ja, har han 3-4 fps på cpu testet i 3dmark 06 så ska han vara exremt nöjd tycker ja xD

Visa signatur

E6750@3,46Ghz| Asus pk5| Crucial PC8500@1066Mhz 4096MB|ATI 4870 | Samsung syncmaster 225bw

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd om jag får 2 fps i CPU test

Visa signatur

| Intel Core i5-4690k | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 | Corsair XMS3 DDR3 8GB| Asus Geforce 750Ti OC 2GB | Corsair CX V2 600W |

Permalänk
Medlem

Jag får 1987 i CPU Score. CPU 1: 0.634 fps CPU2: 0.996 fps
Är inte så hemma på detta som ni nog förstår Då kan man alltså vara lugn över temeraturen på grafikkortet samt resultat på 3dMark06 (4573p) då. Tack för era svar !

Permalänk
Medlem

Jag har ett passivt kylt GF 7600GS och när tempen överstiger 125 grader så börjar det sänka hastigheten för att undvika överhettning. Så 80-90 grader verkar inte alls så farligt. Mitt idlar på 60 och går upp i dina nivåer under tung belastning, så det är nog lugnt.

Visa signatur

If you don't live for something, you'll die for nothing

Permalänk

Det är inte någon direkt farlig temperatur, men för att inte livslängden på kortet skall förkortas så kan du ju alltid köpa en extra chassifläkt för att få upp ventilationen i chassit. Väljer du en tyst fläkt, t.ex. en Nexus så påverkas inte ljudnivån nämnvärt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Det är inte någon direkt farlig temperatur, men för att inte livslängden på kortet skall förkortas så kan du ju alltid köpa en extra chassifläkt för att få upp ventilationen i chassit. Väljer du en tyst fläkt, t.ex. en Nexus så påverkas inte ljudnivån nämnvärt.

Bra svarat, kan inte annat än att säga att du skrev precis vad jag tänkte skriva. Gillar när bra och korrekta inlägg skrivs

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Jag har samma MSI kort och ja 90grader är fullt normalt. Dock trimmar jag kortet en aning och har lagt en 80mm fläkt som snurrar i min varv ovanpå så nu maxar kortet ut vid 60grader vid load istället.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coca
Jag har samma MSI kort och ja 90grader är fullt normalt. Dock trimmar jag kortet en aning och har lagt en 80mm fläkt som snurrar i min varv ovanpå så nu maxar kortet ut vid 60grader vid load istället.

Har du också din fläkt liggande så här ? Är det säkert att ha den på detta viset ?
http://www.jens.nu/msi.jpg

Permalänk
Medlem

Montera dit en riktigt tyst fläkt, du behöver inte mycket luftflöde för att få en ganska stor skilnad.