Kamera, minne, batterier, minneskortläsare för > 4000:-

Permalänk
Medlem

Kamera, minne, batterier, minneskortläsare för > 4000:-

Hejsan!
Jag har fått uppdraget att hitta en lämplig kamera, komplett med;
uppladdingsbara batterier
minnskort (1gb+)
minneskortsläsare
ev. väska (stort plus)

För absolut max 4125:- ink moms och frakt.

Kameran kommer främst att användas till fotografering så väl ute som inne. Ingen extrem makrofunktion kommer att användas.
Hyffsad blixt skall det väll vara med.

Har spanat ganska mycket på finepix s5600, är den värd pengarna? Några andra förslag?

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

Själv har jag beställt denna då jag läste en hel del bra om den bl.a. på smartson

Dock till ett lägre pris på Dustinhome

PANASONIC LUMIX DMC-TZ1

Sjysta priser på det andra har de oxå..

Permalänk
Medlem

Tänk på att den kameran är ganska klumpig och jag tycker att du bör tänka på ifall du verkligen behöver 10x zoom.

Som allroundkamera skulle jag välja en lite mindre modell som det är större chans att man har med sig när dom bra bilderna dyker upp.

tex. fuji F30, http://www.cyberphoto.se/info.php?article=F30 tycker jag skulle vara ett bra val.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toody
Tänk på att den kameran är ganska klumpig och jag tycker att du bör tänka på ifall du verkligen behöver 10x zoom.

Som allroundkamera skulle jag välja en lite mindre modell som det är större chans att man har med sig när dom bra bilderna dyker upp.

tex. fuji F30, http://www.cyberphoto.se/info.php?article=F30 tycker jag skulle vara ett bra val.

Tack för tipsen!
Den första kameran ligger dock över budget och den andra ser jag inga direkta fördelar med jämfört med S5600.

Saken är nämligen den att kameran skall användas av mitt program. Vi har beslutat att sätta undan 3300 (4125 ink moms) till detta. Just av den anledningen är det också bra att den är lite rejälare, det finns ingen anledning för oss att ha en kamera som kommer bort.
Vi är intresserade av en kamera som tar bra bilder, storleken är av mindre betydelse.
Nu när jag klarlagt kraven något, är det någon som har fler idéer, eller kanske kan bekräfta att s5600 är ett bra val?

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

En smidigare kamera kommer ju inte att ta sämre bilder.
Om man inte behöver 10x zoom som motsvarar 380mm så tycker jag en mindre med 5x räcker. En kompis har en z2 med 10x och det går inte använda full zoom utan stativ. Men det är klart den kameran är ju några år nu.