[Bilder] Fattiglappens Anti-Vibration's guide!

Permalänk
Avstängd

[Bilder] Fattiglappens Anti-Vibration's guide!

Sha. Ser att många har problem med vibrationer och oljud, oljud kommer oftast ifrån vibrationerna som diskarna gör. Dessa tas upp av metallen och då börjar det låta, så här har jag gjort en liten gullig guide som visar hur man kan motverka detta billigast och lättast. Visst kan man köpa dämpningsmaterial och annat krimskrams från affärer men det fungerar minst lika bra med det jag använder - disksvampar.

Sorry for bildkvaliten men det fick bli webbcamera + syrrans dator. Här visar jag hur man motverkar vibrationerna som kommer från en IDE Disk.

Skaffa några svampar, 3 är ok . Själv har jag lagt 5 så den får lite höjd så att fläkten på sidan blåser lite luft på disken. 19c blev det, mycket nöjd

Som ni ser på bilden så ligger disken på chassibotten. Den kan läggas var som helst, tex 5,25 platserna är ok.

Sen så vet jag att vissa inte har chassiefläktar som sitter på sidan. Detta kan lösas lätt på följande sätt :

Med fläkten ikopplad ligger disken, en 320gb på 13c. Mycket bra tycker jag med tanke på att den låg på 35-37 när den hängde på 3,25 platsen och dessutom så lät den förjävligt.

Har ni flera diskar kan ni lägga de på samma vis som jag visa, klipp av lika stora bitar som sitter på fläkten och lägg de på diskarnas kanter, och så ställer ni diskarna på varandra och om ni vill en 120mm fläkt som står på sidan och blåser den varma luften de genererar.

Sketen guide men som sagt det kan hjälpa Har ni någon som kan vara med så är det bara att skriva , tack!

Permalänk
Medlem

Billig och bra lösning och kul initiativ från dig.

Disken blir dock inte 13 grader med hjälp av fläktkylning om inte den omgivande luften ligger på 13 grader eller lägre.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Avstängd

Tack Glömde nämna att datorn ligger på vinden och det är rätt så kallt där. Och sen är ju inte tempraturen rätt heller men i Speedfan visar det 13c vid start med fläkten på.

Permalänk
Medlem

Detta är en fullgod lösning för att tysta ner hårddiskljudet.

Dock måste man tänka på att datorn måste stå där den inte flyttas runt eftersom om hårddisken ramlar ner så går det illa.

Man kan även köpa en dämpningslåda i form av t.ex. Scythe Quiet Drive eller Mcubed Vertical Silence för att sedan placera dessa på någon sorts skumgummi på botten av chassit. Då försvinner även det ljud som inte uppstår genom vibrationer.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

DEt här ska jag testa, men inte pga. ljudet utan att diskarna ligger väldigt nära varandra och min 250 GB ligger på 53 C idle =/ Medan min Raptor ligger på 41 c.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
DEt här ska jag testa, men inte pga. ljudet utan att diskarna ligger väldigt nära varandra och min 250 GB ligger på 53 C idle =/ Medan min Raptor ligger på 41 c.

Åtgärda!
Min Raptor ligger inklämd mellan två andra diskar, och den ligger på ~30!
Men då blåser det också en 80 mm-fläkt med sjukt strypt luftflöde mot den

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Avstängd

Håller med, det är bara illa när tempen på diskarna går upp emot 50

Permalänk
Medlem

Så jävla bra tips ShiSha_ ska lungt göra detta när ja får min Spinpoint.

Visa signatur

| Core 2 Duo E6300 | Shappire Radeon 2600XT 800Mhz/1720Mhz | 2,5 GB RAM DDR2 PC5300 | Biostar A7A 8.0 | Silentium T1 | Razer Diamondback| 400GB HDD (2x200gb) | Win XP| LG Flatron L222WS | Seasonic 350W |

Windows Vista Suger! Åratal har dom haft på sig och de är va dom kommer med.

Permalänk

hade mina upphängde i 5.25 platserna med snören låg på 28C typ dock med mitt nya projekt (sign) så sitter de på högkant ut med 120mm fläktar och samma temp och ljudlöshet där

dock är jag veldigt skeptist att lägga något emot kretskortet kära du

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

smart tips funkar ju annars med gummisnodar i 5:25 platserna och fall man spänner åt hårt.

Permalänk
Musikälskare

Sämst kvalite på bilderna haha

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd

Fullmoon, det är 100% säkert att placera det jag har placerat på diskarna, och om du kollar noga så ligger bitarna på kanten och inte på själva kortet

Permalänk
Medlem

Ett annat tips att att hänga hårddiskarna i gummisnoddar.

Visa signatur

-| C2D E6300 @ 2.5ghz | Gigabyte Ga-945P- S3 | 1024mb Corsair TwinX2 6400 | Hiper 530 530w | Sapphire x1900xt @ 685/820 | 19" Samsung Syncmaster 940BF 2ms | 250gb Sata2 Seagate NL 7200rpm | Hiper Alu tangentbord | Zen v plus 2gb |-

Permalänk
Medlem

Smart att lägga disken upp och ner för bättre kylning av elektroniken!

Är det något ni andra också rekommenderar? jag har en liknande lösning för ena disken, men den disken ligger åt "rätt" håll.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

vad jag hört går det bra att ha disken upp och ner men inte typ diagonalt eller så

Permalänk
Medlem

Jag har två Samsung Spinpoint P120, den ena ligger på 29 grader och den andra som sitter bredvid den avsevärt varmare Maxtor Diamond 10 håller 34 grader. Det är underligt tycker jag eftersom båda Samsung-diskarna används för lagring och Maxtor disken till systemdisk, kan det vara så att Maxtordisken värmer Samsungdisken eftersom de sitter bredvid varandra?

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Jag tycker att hela den här iden är ganska skeptisk... Jag kilade fast två hårddiskar i tre lediga 5.25" platser mhz ett sönderklippt liggunderlag och en del tejp. Det funkade bra, men ljudet dämpas aldrig tillräckligt mycket.

Därför har jag börjar köra med 2,5" diskar nu. Tystare, svalare, strömsnålare och tar så underbart lite plats i chassit

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Avstängd

Ekner, det blir dumt mycket tystare. Jag vart också skeptisk men det är sånt man bara tror när man gör - grej.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Addera
vad jag hört går det bra att ha disken upp och ner men inte typ diagonalt eller så

Stämmer det verkligen? Får inte hårddiskar ligga diagonalt?
Om det stämmer, varför inte?

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk

Lagerna slits snabbare då.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ShiSha_
Ekner, det blir dumt mycket tystare. Jag vart också skeptisk men det är sånt man bara tror när man gör - grej.

Så du menar att det är placeboeffekten som gör att min dator är tyst nu? Nej, 2.5" diskar är otroligt mycket tystare än en 3.5" disk. Du kan ju inte säga att du inte hör någon skillnad på en vanlig hdd och en 2.5", right?

Tysthet är inte placebo, jag blir stolt när folk står som frågetecken och säger "va, är den på!?"

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Unbalanced
Stämmer det verkligen? Får inte hårddiskar ligga diagonalt?
Om det stämmer, varför inte?

har 4st diskar ståendes på högkant i min server. Fins tom hotswop bays där dom sitter på högkant. Så inte alls farligt för lagren.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
har 4st diskar ståendes på högkant i min server. Fins tom hotswop bays där dom sitter på högkant. Så inte alls farligt för lagren.

Jo men högkant != diagonalt Han menar 45graders lutning mot markytan

För övrigt, vad är det för mening att tysta datorn om den ändå står på vinden? *fniss*

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Jo men högkant != diagonalt Han menar 45graders lutning mot markytan

För övrigt, vad är det för mening att tysta datorn om den ändå står på vinden? *fniss*

tänkte fel.
Harj u diskuterats med men jag ser igäntligen iget problem med det då lagren klarar både vertikalt å horizontelt så borde dom klarar diagonalt med.

Permalänk
Medlem

Nja det borde bli ojämn viktfördelning iochmed gravitationen.. Vet inte hur mycket det gör i praktiken, men i teorin borde det påverka något.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

lager i sig om dom är byggda för att klara horizontel och vertikal belastning borde klara alal vinklar. Proppelern på ett flygplan trilalr ju itne av för man gör en lopp precis.

laptops hur ofta ligger dom helt plant. bärbara mp3 spelar har väl alldrig samma vinkel. personligen tror jag det är ren bullshit. har arbetat med teknik 4 år i skolan och jag kan då itne se nåt problem om det är vettiga lager i disken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
lager i sig om dom är byggda för att klara horizontel och vertikal belastning borde klara alal vinklar. Proppelern på ett flygplan trilalr ju itne av för man gör en lopp precis.

laptops hur ofta ligger dom helt plant. bärbara mp3 spelar har väl alldrig samma vinkel. personligen tror jag det är ren bullshit. har arbetat med teknik 4 år i skolan och jag kan då itne se nåt problem om det är vettiga lager i disken.

du GLÖMMER en VIKTIG sak, vad är det som säger att mp3 spelarnas diskar inte har bättre lager än vanliga?
dessutom har jag mött flera folk inom massa områden som sagt att dom inte haft det med argumentationer som liknar: "jag har minsan jobbat med detta i 10 år hörru så jag tror jag vet"" eller klassiker som jag har gott i skolan i 999år så det så"

nu senast fick en kompis till mig en dator av en snubbe som körde hela den fasäsen...datorn fungerade inte och kompisen som är för snäll för sitt eget bästa ville inte sänka snubbens självförtoende så han gav den till mig för inspektion...jag hittade 8 kondingar som pajjat, sen var det min kompis som minsann kan allt om elektronik för han gått 3år bla bla osv, han trodde lampor fortfarande drog ström om glödtråden brunnit av.

men men nu handlar det om diskar...just ja tänk OLIKA lager så var det ja, lätt o komma av sig ibland

kom med fler av dessa härliga getto mods

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.