Fläktstyrning funkar itne på P5B-VM. Tempstyrning på annat sätt?

Permalänk
Medlem

Fläktstyrning funkar itne på P5B-VM. Tempstyrning på annat sätt?

Hej! Jag har ett Asus P5B-VM och det har visat sig att ingen av fläktutgångarna på moderkortet kan kontrolleras förutom CPU-FAN, och då enbart BIOS själv. Det fungerar så det är väl ok.

Men jag har även en 80mm fläkt som kyler grafikkortet, den skulle jag vilja tempstyra på något bra sätt. Från att vara avstängd vid 40C till max varv vid 60C.

Vad finns det för utrustning att göra sånt här med? Kan tänka mig allt upp till tusenlappen...

Permalänk

jag har samma problem, jag kan inte ens styra varvtalet på cpun.
pga av att någon gjort sönder, där du ska koppla fläkten på moderkortet,
Så jag har koplatt dom till nätagget. jag vill också styra på annat sätt tyvärr så har jag letat överallt, så det blir att skaffa nytt moderkort. eller varför inte en ny dator.

mm jaja god jul på er allihopa på sweclockers

Permalänk

finns väl front paneler till det?
typ en sån http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=306436

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Det står inte att fläktens hastighet kan varieras av temperaturen. Bara att den har fläktstyrning och tempmätare.

De reviews jag har kollat på visar samma sak. Man kan ställa ett önskat rpm, men det varierar inte med temperaturen.

Citat:

The remaining three functions are self explanatory. Auto/Manual allows you to either set the fan speeds yourself or let the Hardcano 13 do it for you. If you select Auto, the Hardcano 13 compares the ratio of the recorded temperature for a given fan with the trip temp selected for it. If the detected temperature is 50% or less than the trip, the fan runs at 50% power (6v). As the actual temperature/trip temperature ratio increases, so does the fan speed until 100% of the trip temp is hit where the fan will run 100% power (12v).

Thermaltake Hardcano 13 stödjer faktiskt tempstyrning, tack för länken Kalle@Anka!

Permalänk
Medlem

Jag har också samma moderkort, och är lagom besviken över att det inte går att styra fläktarna som man vill, inte ens med senaste speedfan.

Vad har du för grafikkort? Radeon X1900XT som jag har stöder varvtalsreglering, och det fungerade utmärkt att koppla in zalman vf900-fläkten direkt på kortet med lite modifiering.

I övrigt är burken så pass sval eftersom det inte går att överklocka processorn många Mhz, att fläktarna klarar att gå ljudlöst hela tiden.

Permalänk
Medlem

Har ett MSI passivt kylt 7950GT. Det går igenom 3DMark06 med 5700 poäng utan problem, men i Railroads i 1920x1200 med 4x FSAA så börjar det flimra efter en kvart och blir bara skräp efter en timme utan fläkt...