Permalänk
Avstängd

Comhem 24 tjänst, modemet?

Hej.
En kompis beställde Comhems 24MB/s tjänst.
Han fick med ett modem, Webstar.
Han ska bara koppla in bredbandet via modemet.
Han kör :
-> Kabel -> Modem -> Dator och tänkte sen byta till Modem->Router->Dator1->Dator2
Man måste starta först med bara modem->dator va för att " modemet " eller nåt ska få en ip adress?
han har vita kabeln som man fick med nu ifrån modemet till datorn men den säger att ingen nätverks kabel sitter i.
och modemet genomgår samma procedur hela tiden :

Först power, sen DS och US och sen LINK sen Online blinkar alla, sen alla utom TEL1 , TEL2 och sen kör den om samma igen...

Vet inte vad som pågår... help?

Visa signatur

WS: MSI Z77A-GD55 | i5 2500k | FD R4 | 32GB Corsair Vengeance LP | EVGA GTX 780 SC ACX | 840 Evo 250GB | WD Black 1TB | Corsair TX 750W |
Kringutrustning: 1x Samsung S27C750P 27" | Mionix Naos 7000 | Razer Deathadder 2013 | CM Storm Quickfire TK MX Brown | Qpad CT Grin

Permalänk
Medlem

Jag hade samma fel för ett par veckor sedan. Nätet gick ner helt plötsligt och bara powerlampan på modemet lös. Testade att starta om modemet, och det betedde sig på samma sätt som för din kompis, att det försökte boota om hela tiden. Felanmälde och en tekniker kom hem för att kolla läget. Det visade sig att jag av någon underlig anledning fått för låg signalstyrka i mitt uttag, som gjorde att modemet inte kunde synka ordentligt. Bytte uttag mot ett som var betydigt högre signalstyrka i, och nu fungerar det klockrent igen!

Testa ett annat uttag, om han nu har fler än ett. Jag hade tur som har hela tre uttag att testa med i lägenheten. Funkar det inte då heller, så kan det vara glapp i modemet (som det var för en annan kompis till mig) Det betedde sig på precis samma sätt att det höll på att försöka starta om hela tiden. Trodde först att det var glapp i mitt modem, men det visade ju sig vara uttaget det var fel på.

Lycka till och hoppas att det löser sig snabbt!

Permalänk
Avstängd

Lite testning har gjorts.
Comhem fungerar till hans andra dator, men inte till hans vanliga, och när man kopplar in routern och sen till den datorn fungerar det inte heller.
Routern är en Zyxel trådlös som dem fick med ifrån Telia... vad kan vara felet?

Visa signatur

WS: MSI Z77A-GD55 | i5 2500k | FD R4 | 32GB Corsair Vengeance LP | EVGA GTX 780 SC ACX | 840 Evo 250GB | WD Black 1TB | Corsair TX 750W |
Kringutrustning: 1x Samsung S27C750P 27" | Mionix Naos 7000 | Razer Deathadder 2013 | CM Storm Quickfire TK MX Brown | Qpad CT Grin

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Starta om modemet när du byter vad som är kopplat till det.

Visa signatur

/Joga

Permalänk
Medlem

Dessa #%(¤! dhcp servrar kan man bli helt vansinnig på.

Kopplade själv in comhem nyligen, för att testa att linan var OK innan jag stoppade in den i routern (där det redan satt en fungerande telia lina). Så började jag med att testa den i en laptop, big mistake.

ipconfig/release var bara å glömma, det spelade ingen roll. Tillslut insåg jag att det var bara att rycka ut modemet och vänta på att ip lease perioden löpte ut.

Kan säga att nio gånger av tio som min lina (telia adsl) vart nere på 5-6år. Så har det berott på deras dhcp server som helt plötsligt inte vill förnya mitt ip och slår bakut också står jag där utan ip och linan är nere.
Inte en enda gång på dessa år har t.ex sync:en mellan adsl modem och station slocknat.