4GB minne...Vísta visar bara 3GB :S

Permalänk
Medlem

4GB minne...Vísta visar bara 3GB :S

Har installerat 4st 1GB minne men Vista Ultimate 64bit visar endast 3GB
trodde att XP hadde den förmågan...men då hadde jag fel...

Vad göra?

Har moderkort Asus P5W DH Deluxe med senaste bios'et

Visa signatur

:D

Permalänk
Medlem

Har ocskå för mig att 64 bit Vista ska klara av 4 gig minne...

Permalänk
Medlem

Har precis samma problem och jag kör Vista 64 Bit Ultimate

Jag skickade min fråga till Asus eftersom min BIOS endast visar 3Gig av de fyra.

En parantes är att jag har P5BE-Plus som inte har förmåga att köra SLI

Här kommer svaret från asus:

Dear customer

If you installed total 4GB memory, the system will detect less than 4GB of total memory because of address space allocation for other critical functions, such as:

- System BIOS (including motherboard, add-on cards, etc..)
- Motherboards resources
- Memory mapped I/O
- configuration for AGP/PCI-Ex/PCI
- Other memory allocations for PCI devices

Different onboard devices and different add-on cards (devices) will result of different total memory size.
e.g. more PCI cards installed will require more memory resources, resulting of less memory free for other uses.

On a SLI system, since PCI-Ex graphic cards will occupy around 256MB, another 256MB will be occupied after you install a 2nd PCI-Ex graphic card. Hence, 2.75GB memory left only if two SLI cards installed on A8N-SLI Premium while 3.0GB memory left with one graphic card without other add-on devices.

This limitation applies to most chipsets & Windows XP ! 32-bit version operating system.

If you install Windows XP 32-bit version operating system, we recommend that you install less than 3GB of total memory. If more than 3GB memory is required for your system, then below two conditions must be met:
1. The memory controller which supports memory swap functionality is used. The latest chipsets like Intel 975X, 955X, Nvidia NF4 SLI Intel Edition, Nvidia NF4 SLI X16, and AMD K8 CPU architecture can support the memory swap function.
2. Windows XP Pro X64 Ed. (64-bit) or other OS which can address more than 4GB memory.

Best regards
Asus service engineer

Permalänk
Medlem

aha...för att få 4 GB så skall jag ha SLI ?? :S

Suck...är de någon som vill köpa en Asus P5W DH Deluxe av mej?
Fan man blir ju less på skiten....

Visa signatur

:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrflash
Har installerat 4st 1GB minne men Vista Ultimate 64bit visar endast 3GB
trodde att XP hadde den förmågan...men då hadde jag fel...

Vad göra?

Har moderkort Asus P5W DH Deluxe med senaste bios'et

Är en inställning i BIOS för detta om du har XP/VISTA 64 bit och 4 Gb minne
minns inte vad den heter, men ändras måste den

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrflash
aha...för att få 4 GB så skall jag ha SLI ?? :S

Eh nej. Däremot 64-bitars os.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem

jaha... hmm...måste gräva i bioset då...

Visa signatur

:D

Permalänk

Berätta hur det går sen, jag är nyfiken

Visa signatur

HTPC: Antec Fusion Black 430 / Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz / Asus P5E-VM HDMI / Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400 4 GB / Western Digital Caviar GP 750GB / Scythe Ninja Mini / Noctua NF-S12-1200 120mm *2 / Gigabyte GeForce 9600GT Heatpipe Dual-DVI 512MB

Permalänk
Medlem

Det du skall göra är att sätta "Memory Remapping" till enable

Du hittar det under chipset configuration -> North Bridge.

Permalänk
Medlem

Yes...man kan välja Disable = 32 bit OS
Enabel = 64 bit OS

Visa signatur

:D

Permalänk
Medlem

Jag kan inte hitta vart jag har läst det men jag är säker på att Windows Vista Ultimate 64 ska klara av upp till 128GB minne, problemet är bara att hitta ett moderkort som gör det, det mesta jag hittar är 64GB på ett moderkort och då blir det vädigt dyrt eftersom det är 16 4 gigs plattser.

Jag sökte på google och hittade på IDG.se forumet någon som sa att teoretiskt så kan man ha 64EB minne på ett 64 bitars os.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_carl
Jag kan inte hitta vart jag har läst det men jag är säker på att Windows Vista Ultimate 64 ska klara av upp till 128GB minne, problemet är bara att hitta ett moderkort som gör det, det mesta jag hittar är 64GB på ett moderkort och då blir det vädigt dyrt eftersom det är 16 4 gigs plattser.

Jag sökte på google och hittade på IDG.se forumet någon som sa att teoretiskt så kan man ha 64EB minne på ett 64 bitars os.

Vänta du lite så kommer det nog 2socket-moderkort som klarar av 128 GiB minne. Men ännu är vi inte där.

Men nu var felet inte windows utan bios då han inte hade ändrat memory remapping. Problemet ligger i att t.ex. PCI 32-bit är just 32-bit och memory mapped I/O för dessa måste vara 32-bitarsadresser (<4 GiB). Med remapping så flyttas minnesadresserna som "skymms" av MMIO upp, över, 4 GiB gränsen fast man bara har 4 GiB minne installerat.

Minnesgränserna beror på vad som tar i. T.ex. OS:ets artificiella gräns (64-bitars windows vista basic klarar bara 8 GiB, premium 16 GiB osv), moderkortens och processors fysiska gräns (lär väl inte vara någon som drar t.ex. mer än 36-bitars adressbussar), inststruktionsuppsättningen (AMD64/Intel 64) och sist teoretiskt gränsen 2^64 bytes = 16 exbibytes

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_carl
Jag kan inte hitta vart jag har läst det men jag är säker på att Windows Vista Ultimate 64 ska klara av upp till 128GB minne, problemet är bara att hitta ett moderkort som gör det, det mesta jag hittar är 64GB på ett moderkort och då blir det vädigt dyrt eftersom det är 16 4 gigs plattser.

Jag sökte på google och hittade på IDG.se forumet någon som sa att teoretiskt så kan man ha 64EB minne på ett 64 bitars os.

Det stämmer att Ultimate klarar 128GB+... det är väl designat för att minnen hela tiden blir större och större. Det kommer säkerligen större minnesmoduler än 4GB vilket gör att du får plats med mer minne på ett minneskort med 4 platser eller vad det nu kan vara. Det gäller att bygga för framtiden!

Visa signatur

Asus P8H67-I Deluxe | Intel i5 2500K@-0.185 VCore with Scythe Kozuti | 8GB DDR3 1333Mhz | inside OrigenAE M10
MSI K8N SLI | Athlon 64 X2 3800+@2,5GHz | TwinMOS PC3200 DDR 2GB | XFX GeForce 7600GS

Permalänk
Hedersmedlem

Kan nämnas att Vista business och enterprise 64-bit har 128 GiB också som gräns.
Själv är jag lite orolig för Vista basic 64-bit. Nu är det väl inte tänkt att Vista ska vara så långlivat som XP (menas att det ska komma nyare windows tidigare) men någon gång lär det bli 8 GiB standard för mainstreamdatorer. De kanske släpper på gränsen i någon hotfix? Heder åt MS iaf att begränsa licensen beroende på cpu-socklar och inte antal kärnor (har för mig oracle gör/gjorde det), det hämmar prestandautvecklingen.

128 GiB kan man nå idag, problemet är bara att det brukar vara Opteron 8-way (socklar) moderkort och opteron har ju inbyggd minneskontroller med eget minne så man kan inte använda mer än antal processorer. Och Vista klarar ju bara upp till 2 processorer (business/enterprise/ultimate).
Kanske Windows server 2007 (byggt på Vista) blir lika bra som spel-os som 2003 blev.
Vore ju något extraordinerärt att ha 8 socklar och quadcores = 32 kärnor. Visst nyttan blir ju inte så stor men häftigt. Också häftigt att ordna relativt tyst kylning till sådant

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Jag har precis samma problem, har precis skruvat ihop min nya burk.
Fasen vad besviken man blir.

Hittat nån lösning än?

Visa signatur

MrClean

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrClean79
Jag har precis samma problem, har precis skruvat ihop min nya burk.
Fasen vad besviken man blir.

Hittat nån lösning än?

Har du ens läst igenom tråden?

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk

Ehh ja.
Har provat att ändra Memory Remapping.
Men jag har ju 32bitars Vista.

Verkar ju skumt om det inte stödjer 4gb.

Visa signatur

MrClean

Permalänk
Medlem

32bitars vista stödjer inte 4gb.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

det känns som om man bör klara sig med 3gb minnne, 4gb tillomed men 64gb eller 128gb känns en hel del överdrivet faktiskt eller vad tycker ni?
vilket system behöver 64 eller 128gb minne i dagens läge?

Visa signatur

i5 760 | 4gb dominator| XFX 5850 XXX | Coolermaster Wave Master | asus p7p55d |Corsair Vertex 2 60gb | Samsung 500gb, 1tb (ext) , 160 gb Maxtor , 80gb maxtor ext | Seagate 250gb | Tagan Easycon 580W Tgu-15 w.Noctua NF-P12| Samsung 225bw | Logitech Z-2300

Permalänk
Medlem

Har du installerat detta..
Windows6.0-KB929777-v2-x64???
Här har du länken:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=s...

Förresten , för er som undrar:

Vista64 funkar mycket bättre med 4gig än 2gig.

Jag installerade nyss 4gig Ram och Voila, vilken känsla.

Bäst av allt..man slipper höra hd:n snurra jämt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
32bitars vista stödjer inte 4gb.

Vista x86 stödjer upp till 4GB minne, dock kommer inte allt att vara RAM. Minnet på ditt grafikkort och diverse hårdvara kommer att äta lite av de resurserna. Kort sagt så stödjer Vista 4GB minne, men beroende på vad du har för grejer i din dator kan du som mest använda ~3.5GB som RAM.

Visa signatur

Pook Pook!

Permalänk
Medlem

Jag har just xp pro x64 å 4gb minne....men det funkar ändå inte! Eller jag skall säga såhär, det funkar när jag tar ur mitt ljudkort??? Vid uppstarten då ser jag att datorn hittar allt minne men det syns ändå inte i kontrollpanelen??? Sätter jag i ljudkortet igen ser skärmen ut såhär: http://i13.photobucket.com/albums/a274/soldswe/Jeppe/DSC00465... Har provat med allt Tror jag?? Alla senaste drivarna till ljud, grafik, intel mm.
Är det ngn här som tror sig ha koll??

Min rigg:
- MSI 975x platinum power up edition
- Bios 7.40
- Intel Core 2 Duo E6700
- 4gb. Corsair TWIN2X2048-6400C4D 4-4-4-12 @ 2.1v 800mhz
- Gainward 8800GTX 768mb
- Creative Fatal1ty extreme gamer
- Antec Ninehundred case
- Antec True Power Trio 650w
- Win XP pro x64

Visa signatur

Antec P182 - i7 920 @ 3.2GHz - 6GB Corsair DDR3 1600mhz - 150 GB Raptor 10000rpm - NVidia GTX 280 - Viewsonic 23" wide - MB ASUS P6T Deluxe V2 - PSU Antec 1000w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av soldswe
Jag har just xp pro x64 å 4gb minne....men det funkar ändå inte! Eller jag skall säga såhär, det funkar när jag tar ur mitt ljudkort??? Vid uppstarten då ser jag att datorn hittar allt minne men det syns ändå inte i kontrollpanelen??? Sätter jag i ljudkortet igen ser skärmen ut såhär: http://i13.photobucket.com/albums/a274/soldswe/Jeppe/DSC00465... Har provat med allt Tror jag?? Alla senaste drivarna till ljud, grafik, intel mm.
Är det ngn här som tror sig ha koll??

Min rigg:
- MSI 975x platinum power up edition
- Bios 7.40
- Intel Core 2 Duo E6700
- 4gb. Corsair TWIN2X2048-6400C4D 4-4-4-12 @ 2.1v 800mhz
- Gainward 8800GTX 768mb
- Creative Fatal1ty extreme gamer
- Antec Ninehundred case
- Antec True Power Trio 650w
- Win XP pro x64

Hur beter den sig om du slår på det inbyggda ljudet då?

I det där läget hade jag velat testa ett annat ljudkort. Helst lika dant. Eller testa det ljudkortet i en annan maskin.

Permalänk
Medlem

Det skumma är att jag ej lyckas installera drivarna till ljudet på MB? Allt verkar vara pannkaka med min burk, hmmm? Jag har en burk till som jag skulle kunna testa creativekortet på. tror dock inte det är ngt probs med det. Med 3gb ram så funkar det bra! Skumt är oxå att när jag försöker installera drivarn till MB ljudet så står detta: http://i13.photobucket.com/albums/a274/soldswe/Jeppe/audiobus...

Å när jag försöker installera KB:901105 så tycker Win att jag inte behöver den för jag har en senare version som denna redan innehåller.

Visa signatur

Antec P182 - i7 920 @ 3.2GHz - 6GB Corsair DDR3 1600mhz - 150 GB Raptor 10000rpm - NVidia GTX 280 - Viewsonic 23" wide - MB ASUS P6T Deluxe V2 - PSU Antec 1000w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av power56
det känns som om man bör klara sig med 3gb minnne, 4gb tillomed men 64gb eller 128gb känns en hel del överdrivet faktiskt eller vad tycker ni?
vilket system behöver 64 eller 128gb minne i dagens läge?

Databaser,
Rendering av olika modeller (inom ex oljeindustrin),
Utvecklade med många virtuella instanser av operativsystem oå sin dator för kvallitetstestning osv.

Min nästa server ska nog ha minst 8 GB ram och cpu-kärnor.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av power56
det känns som om man bör klara sig med 3gb minnne, 4gb tillomed men 64gb eller 128gb känns en hel del överdrivet faktiskt eller vad tycker ni?
vilket system behöver 64 eller 128gb minne i dagens läge?

När XP var nytt (2001) var väl 128 MiB minne rätt bra och 256 jäkligt mycket.
Nu är vi på väg att lämna 2 GiB för en spelburk och gå till 4 GiB.
Nu kanske inte Microsoft kommer vänta typ 5 år innan nästa windows. Men om 5 år om man extrapolerar så är vi väl på 20-40 GiB.
Finns inte mening att låsa in mjukvaran tekniskt på hur mycket minne den ska klara, förutom licensieringen.
Givet så är det nog ingen som kör 128 GiB minne IDAG på Vista (business/enterprise/ultimate) men i framtiden...
Svårt idag att hitta hårdvara som kan ge så mycket internminne för max 2 processorer (om det ens finns något byggt).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Om man går tillbaka till ca 1990 och räknar framåt, så ser man att mängden RAM har varit ca x10 vart 5-6 år.
Viket skulle betyda att vi om ca 10-11 år har runt 200-400 Gb RAM som standard

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

dvs. 5 år 20-40 GiB.

Permalänk
Medlem

jag misstänker att om några år kmr RAM2 där kanske 128mb > 2 gig ram

Visa signatur

Dator: AMD64 3600+ 65nm - Geforce 6800NU - 4x1024 Corsair 5400 - 1.5TB Hårddisk - Biostar TA690G m-atx - Antec Sonata ::
Sony Playstation 3 :: Sony KDL-40D3000 -

Permalänk
Medlem

OK, nu åter vi till ämnet!! Vill ni fundera ut hur många GB ram en dator har om 10år, gör det gärna men i en annan tråd! Suck

Det skumma är att jag ej lyckas installera drivarna till ljudet på MB? Allt verkar vara pannkaka med min burk, hmmm? Jag har en burk till som jag skulle kunna testa creativekortet på. tror dock inte det är ngt probs med det. Med 3gb ram så funkar det bra! Skumt är oxå att när jag försöker installera drivarn till MB ljudet så står detta: http://i13.photobucket.com/albums/a...iobusdriver.jpg

Å när jag försöker installera KB:901105 så tycker Win att jag inte behöver den för jag har en senare version som denna redan innehåller.

Visa signatur

Antec P182 - i7 920 @ 3.2GHz - 6GB Corsair DDR3 1600mhz - 150 GB Raptor 10000rpm - NVidia GTX 280 - Viewsonic 23" wide - MB ASUS P6T Deluxe V2 - PSU Antec 1000w