Fallout 3 ------ info & diskussion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Orkar inte leta igenom hela megatråden men är det någon som vet hur man blir av med random frysningar av Fallout 3 i Windows 7?

Jag kan för övrigt inte uppdatera till patch 1.7 varken via Live eller manuellt. Den hiitar inte installationsmappen av någon jävla anledning. Systemet ser ni i sign.

Tacksam för svar

Då du har en fyrkärnig processor kan du testa följande:

Citat:

The game engine has some issues with processors that have more than 2 cores. You can force the game to only use two of them and it will stop the freezing. I haven't had it freeze once since I did this several days ago.

Open up the fallout.ini file in: My Documents\My Games\Fallout3
Find the line:

bUseThreadedAI=0
change it to:
bUseThreadedAI=1
Add another line after it and insert:
iNumHWThreads=2

This will limit the game to 2 cores and prevent the engine bug from causing the game to freeze.

Det åtgärdar en del problem med frysningar och krascher som många upplever på system med fyra kärnor eller fler.

Skulle det inte lösa problemet kan det vara värt ett försök att inaktivera Live (googla) samt autosave-funktionen i spelet, då dessa också är erkända orsaker till konflikter i just Fallout 3.

I övrigt ska tilläggas att Fallout 3 är ett oerhört buggigt och instabilt spel, inte minst med senaste uppdateringen och DLC installerat. Somliga krascher/frysningar är helt enkelt omöjliga att göra något åt, även om ovan nämnda metoder till viss del kan öka stabiliteten.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Mycel:

Då du har en fyrkärnig processor kan du testa följande:

Det åtgärdar en del problem med frysningar och krascher som många upplever på system med fyra kärnor eller fler.

Skulle det inte lösa problemet kan det vara värt ett försök att inaktivera Live (googla) samt autosave-funktionen i spelet, då dessa också är erkända orsaker till konflikter i just Fallout 3.

I övrigt ska tilläggas att Fallout 3 är ett oerhört buggigt och instabilt spel, inte minst med senaste uppdateringen och DLC installerat. Somliga krascher/frysningar är helt enkelt omöjliga att göra något åt, även om ovan nämnda metoder till viss del kan öka stabiliteten.

Tack för tipsen!

Ska testas ikväll,

men måste säga att jag är inte helt nöjd med Live-interface:set som ska lägga sig i och hålla på och verifiera att man har en äkta kopia. Sen när man inte kan uppdatera spelet via Live, som det frågar efter om jag vill göra, utan att det kraschar är ju bara episkt fail. Att originalkopian av spelet fungerar sämre än pirat är tragiskt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Dinoman:

Tack för tipsen!

Ska testas ikväll,

men måste säga att jag är inte helt nöjd med Live-interface:set som ska lägga sig i och hålla på och verifiera att man har en äkta kopia. Sen när man inte kan uppdatera spelet via Live, som det frågar efter om jag vill göra, utan att det kraschar är ju bara episkt fail. Att originalkopian av spelet fungerar sämre än pirat är tragiskt.

MS Live är verkligen inget vidare.
Jag gick ned till att driva spelet på två kärnor och patchade spelet så att det kan använda 4GB, vet inte vad som hjälpte, men nu är det skapligt stabilt för mig.
4GB Patch

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Ratatosk:

MS Live är verkligen inget vidare.
Jag gick ned till att driva spelet på två kärnor och patchade spelet så att det kan använda 4GB, vet inte vad som hjälpte, men nu är det skapligt stabilt för mig.
4GB Patch

Jag läste faktiskt redan innan om patchen du nämner men efter att jag patchade så startar inte MS Live, vilket då resulterar i att jag inte kan ladda några spel. Du har inte det problemet antar jag?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Dinoman:

Jag läste faktiskt redan innan om patchen du nämner men efter att jag patchade så startar inte MS Live, vilket då resulterar i att jag inte kan ladda några spel. Du har inte det problemet antar jag?

Jag har aldrig fått MS Live att fungerar i Fallout 3, jag har varit tvungen att installera allt manuellt.
Patch-verktyget skapar en backupfil, i samma katalog som exe-filen finns i, i Fallouts fall heter den Fallout3.exe.Backup.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Ratatosk:

Jag har aldrig fått MS Live att fungerar i Fallout 3, jag har varit tvungen att installera allt manuellt.
Patch-verktyget skapar en backupfil, i samma katalog som exe-filen finns i, i Fallouts fall heter den Fallout3.exe.Backup.

Jo jag återställde allt. Kan iaf upplysa om det att patchen inte fungerar tillsammans med Live.

Ska testa med dual core haxxet så får vi se om det hjälper.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Testpilot

Tyvärr, hänger sig titt som tätt fortfarande. Får väl titta in på att avaktivera Live, men nu har jag ju save game och annat via det... :/

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Kolla på TweakGuides.com Fallout 3 Tweak Guide. De har bra information samlad där. Tex hur du hittar dina sparfiler från MS Live och deaktiverar Live för Fo3.

Lite längre fram i guiden (typ sidor 8-12) så går de igenom vad man kan ändra på i .ini filerna.
Nu kör jag med Linux + Wine men att öka "iPreloadSizeLimit" till 209715200 eller liknande (sida 10) tar bort en stor källa till krascher för mig, speciellt om man använder moddar och dlc.

Lägg också till Unofficial Fallout 3 Patch@fallout3nexus.com
för att ta bort högvis med buggar som borde ha fixats för länge sedan.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Dinoman:

Tyvärr, hänger sig titt som tätt fortfarande. Får väl titta in på att avaktivera Live, men nu har jag ju save game och annat via det... :/

Ser att du har överklockat, har du testat i originalklock också?
Överklock är en ganska vanlig orsak till strul.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av A7V:

Kolla på TweakGuides.com Fallout 3 Tweak Guide. De har bra information samlad där. Tex hur du hittar dina sparfiler från MS Live och deaktiverar Live för Fo3.

Lite längre fram i guiden (typ sidor 8-12) så går de igenom vad man kan ändra på i .ini filerna.
Nu kör jag med Linux + Wine men att öka "iPreloadSizeLimit" till 209715200 eller liknande (sida 10) tar bort en stor källa till krascher för mig, speciellt om man använder moddar och dlc.

Lägg också till Unofficial Fallout 3 Patch@fallout3nexus.com
för att ta bort högvis med buggar som borde ha fixats för länge sedan.

Tack för tipsen, har kikat igenom lite men det är alldeles för mycket meck för att jag ska orka. Det funkar ju rätt ok ändå, men visst är det irriterande att det inte fungerar felfritt.

Skrivet av Ratatosk:

Ser att du har överklockat, har du testat i originalklock också?
Överklock är en ganska vanlig orsak till strul.

Japp, men jag har testat både och, kör oklockat just nu och har samma problem.

Det mest irriterande av allt är att jag inte kan installera patch 1.7 för att den inte hittar vart jag installerat Fallout 3. Helt sinnesjukt jävla dåligt. MS Live kan ju bara ta och skita ner sig.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Ska ge mig på Fallout 3 igen. Har alltid kommit något emellan så klara allt är fortfarande inte gjort.

Men undrar om något texture pack eller någon mod är bra att ha?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||