Köra singel kort i sekundära Pci-E porten?

Permalänk
Medlem

Köra singel kort i sekundära Pci-E porten?

Hej! Sitter bla på ett ASUS A8R-MVP (SLI). På detta kort sitter den primära Pci-e sloten längst ned på mobot. Detta får konsekvensen att samtliga tre PCI slots skymms av grafikkortets kylare.

Fråga: Är det nån som vet om man kan köra grafikkortet i den övre (sekundära) Pci-E sloten som singelkort? Och skall man trycka ner switch kortet i den primära då? Någon som testat??
Det ända Asus säger i manualen är att dom "rekomenderar att kortet sätts i den primära sloten". I konfigurationsmallen finns exemplet enl ovan inte med heller... Känns inte som jag vill riskera att bränna någonting.

Visa signatur

AMD A64 X2 4200+ (E6)| Asus A8R MVP | BFG 8800GTX | Twinmos 2x1GB | WD Raptor 150 | OCZ 520W Powerstream | Audigy 2

Permalänk

På mitt DFI så har jag kört grafikkort i den sekondära när jag hade problem för att NB-kylaren var i vägen för den primära, inga problem. Det som skilje rär att sekondära körs i 8x istället för 16x men det skiljer inget i spel som du märker.

Sedan hur det är med switchar på moderkortet eller bryggor har jag tyvärr ingen aning om.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

på min ECS-bräda var det bara att tita och köra, inga switchar eller inställningar (eller krångel)

Permalänk
Medlem

Tack för svar!!

Då skall jag ta och ta och testa också...
"Switch kortet" är en dummy som man skall trycka ner i den sekundära sloten för att få hastigheten X16 när man kör singelkort btw. Skall prova med eller utan med Riva Tuner.

Visa signatur

AMD A64 X2 4200+ (E6)| Asus A8R MVP | BFG 8800GTX | Twinmos 2x1GB | WD Raptor 150 | OCZ 520W Powerstream | Audigy 2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nova28
Tack för svar!!

Då skall jag ta och ta och testa också...
"Switch kortet" är en dummy som man skall trycka ner i den sekundära sloten för att få hastigheten X16 när man kör singelkort btw. Skall prova med eller utan med Riva Tuner.

16X får du i den primära sloten med eller utan dummy. Frågan är om du får 16x i den sekondära sloten med dummy vilket jag inte tror.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

har det moderkortet, och jag har för mig att asus hade en biosupdate som gjorde den där dummyn betydelselös om den satt i eller inte. Det jag tror om du sätter ikortet i sekundära är att du inte får ut 16X pci-e som A.N'doja därav asus rekommenderar den primära.

Visa signatur

| 8700K | ASUS Z370-F STRIX | Deepcool 240 EX | G.Skill Trident Z 16GB 3000Mhz | ASUS GTX 1080 Strix | SAMSUNG 970EVO 500GB | Evga 1600W P2 | ACER XB271HU | NZXT H440W |

Permalänk
Medlem

jepp, ni har så rätt så.... Jag kör nu i den sekundära och allt är great. Jag fick in mitt ljudkort och grafikkortet får betydligt bättre kylning!
men, den går i 8X. Har nu detta så stor betydelse? kortet är ett 8800GTX. Jag har testat i bla Stalker och märker ingen skillnad alls...

Visa signatur

AMD A64 X2 4200+ (E6)| Asus A8R MVP | BFG 8800GTX | Twinmos 2x1GB | WD Raptor 150 | OCZ 520W Powerstream | Audigy 2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nova28
Jag har testat i bla Stalker och märker ingen skillnad alls...

Vad skrev jag tidigare?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Vad skrev jag tidigare?

yepp.

har du eller någon gjort någon "halv-vetenskaplig" test med något FPS program, på skillnaden 8x-16x?

Visa signatur

AMD A64 X2 4200+ (E6)| Asus A8R MVP | BFG 8800GTX | Twinmos 2x1GB | WD Raptor 150 | OCZ 520W Powerstream | Audigy 2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nova28
yepp.

har du eller någon gjort någon "halv-vetenskaplig" test med något FPS program, på skillnaden 8x-16x?

Sök på just det du skrev på google så får du fram svar ganska snabbt. Det skiljer runt 500 poäng i 3dMark men i spel så är det några fps kanske. Alltså du märker inte det med ögat.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.