Skulle Sverige ockuperas om man helt avskaffade försvaret?

Permalänk

Skulle Sverige ockuperas om man helt avskaffade försvaret?

Försvaret kostar oss 40 miljarder om året (110 miljoner om dagen). Är det att lägga pengar på något vettigt eller är det bara en lekplats för idioter? Skulle någon militärmakt ockupera Sverige om vi inte hade någon försvarsmakt? Vilken då i så fall? Och varför? Och varför inte redan nu i så fall? Jag menar USA är väl det största hotet och det finns inget vårt försvar kan göra mot dem i en invasion.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Geeks
SweClockers

När du skriver att USA är det största hotet så går det inte ta inlägget på allvar. "Ännu en vänsterslyngel som inte läst historia."

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Jag tycker historien talar rätt tydligt på denna punkten. De länder som frivilligt tar bort stora delar eller nedrustar brukar vara de som drabbas först.

Klart som fan att Sverige ska ha ett försvar. Gärna en 25-30000 man. Vill du ha något att dra ner på så kan man börja med att sänka politikernas löner, skära bort hälften av riksdagsplatserna och minska biståndet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Jag tycker historien talar rätt tydligt på denna punkten. De länder som frivilligt tar bort stora delar eller nedrustar brukar vara de som drabbas först.

Klart som fan att Sverige ska ha ett försvar. Gärna en 25-30000 man. Vill du ha något att dra ner på så kan man börja med att sänka politikernas löner, skära bort hälften av riksdagsplatserna och minska biståndet.

Du menar som Island eller Costa Rica?

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk

Genom att nedrusta går man med på att ANDRA nationer ska kriga åt en.

No deal.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Schnucky
Genom att nedrusta går man med på att ANDRA nationer ska kriga åt än.

No deal.

Det är baserat på antagandet att andra nationer inte också nedrustar.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Du menar som Island eller Costa Rica?

Menar snarare i still med 1920-30 talets avrustnings och pacifistfasoner.
Island har väl dessutom ca 8000 amerikanska soldater stationerade där.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
När du skriver att USA är det största hotet så går det inte ta inlägget på allvar. "Ännu en vänsterslyngel som inte läst historia."

USA har alltid visat att de tar vad de vill ha så de är väl de största hotet? Inte ett stort hot men väl det största. Ärthjärna.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
USA har alltid visat att de tar vad de vill ha så de är väl de största hotet? Inte ett stort hot men väl det största. Ärthjärna.

Ergh... Blicka österut kanske. Där har du ett land som snabbt kan växla om till en aggressiv makt om en god gammal kommunist kommer till makten igen. Underskatta inte deras krigsmakt, den må vara rostig men den är enorm och vältränad.

Haffe, Island är NATO-medlem, inte så troligt att någon vågar sig på att attackera dem. Eller du kanske menar att vi ska nedrusta totalt och gå med i NATO?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
USA har alltid visat att de tar vad de vill ha så de är väl de största hotet? Inte ett stort hot men väl det största. Ärthjärna.

Inte för att vara elak, men det där var det löjligaste jag någonsin hört. Jag drar mig inte för att kalla mig själv varesig vänster eller amerikan och jag kan bara instämma med xphase när jag säger att det inte går att ta ditt inlägg på allvar.

Det finns 194 länder här på jorden. Hur många av dem har USA ockuperat? Och hur många utav dem var fientligt inställda till USA? Ca. 100%, lägg till eller från en 0%-ig felmarginal?

Chansen att USA skulle ockupera Sverige är lika stor som att Mars skulle få en mun och börja gala som en tupp varje morgon klockan 6.

Sveriges försvar däremot bryr jag mig inte om vi avskaffar eller har kvar. Men en sak är säkert, Sverige är nog sämst i värdet på att spendera pengar när det gäller försvar. Soldaterna i lumpen lär sig (enligt det jag fått höra av mina lumpenkillar) i stort sett ingenting om disciplin då man inte får bestraffa soldater i Svenska armén. På något sätt försöker Sverige göra sin armé politiskt korrekt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Ergh... Blicka österut kanske. Där har du ett land som snabbt kan växla om till en aggressiv makt om en god gammal kommunist kommer till makten igen. Underskatta inte deras krigsmakt, den må vara rostig men den är enorm och vältränad.

Haffe, Island är NATO-medlem, inte så troligt att någon vågar sig på att attackera dem. Eller du kanske menar att vi ska nedrusta totalt och gå med i NATO?

Vad jag menade var att det inte är så enkelt som att säga att ingen armé = invasion, som vissa tycks tro.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Vi måste också vara förberedda på en invasion från en fiende vi inte känner till, exempelvis utomjordingar.

Men tänk på Ryssland, det är en sovande björn, vem vet hur världspolitiken ser ut om 50 år? Bara för att vi inte har ett trängande behov av en stark försvarsmakt just nu så kostar det mer att rusta ner för att sedan rusta upp igen...

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Men en sak är säkert, Sverige är nog sämst i värdet på att spendera pengar när det gäller försvar. Soldaterna i lumpen lär sig (enligt det jag fått höra av mina lumpenkillar) i stort sett ingenting om disciplin då man inte får bestraffa soldater i Svenska armén. På något sätt försöker Sverige göra sin armé politiskt korrekt?

Vad är du för idiot då? Måste man slå människor för att de ska lära sig något?

Du kanske är för aga i skolan också?

Enligt dig så måste Ryssland ha världens bästa soldater för där blir de ju misshandlade till döds under sin utbildning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Davvan
Vad är du för idiot då? Måste man slå människor för att de ska lära sig något?

Du kanske är för aga i skolan också?

Enligt dig så måste Ryssland ha världens bästa soldater för där blir de ju misshandlade till döds under sin utbildning

"What doesnt kill you..." Jag tror att ryssarnas militär är "hårdare" än sveriges iaf. Vad det sen beror på vågar jag inte spekulera i.

Permalänk
Medlem

USA är knappast ett hot, och definitivt inte mot Sverige. Blicka österut säger jag..

Vidare finns det annat man kan skära ner på än det nu närmast symboliska försvaret, typ bidrag av olika slag och myndigheter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Davvan
Vad är du för idiot då? Måste man slå människor för att de ska lära sig något?

Du kanske är för aga i skolan också?

Enligt dig så måste Ryssland ha världens bästa soldater för där blir de ju misshandlade till döds under sin utbildning

För att citera dig själv "Vad är du för idiot då?"

Vart står det att han tycker man ska slå människor?
Bestraffning behöver inte vara smisk på rumpan.

Man kan få stå i ett hörn med en dum strut i nån timma tex...

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Hela grejen med ett starkt försvar är inte att ensamt kunna stå emot en supermakt som USA eller Ryssland, utan att göra det tillräckligt kostsamt att försöka sig på en invasion så att fienden hellre avstår.

Sen finns det ytterligare ett bra skäl som många verkar glömma. För att vänligt sinnade länder ska ha möjlighet att skicka hjälp och förstärkningar krävs det att vi själva kan hålla ut så pass länge att hjälpen hinner anlända, och att vi har ett tillräckligt starkt försvar för att det överhuvudtaget ska vara någon mening med att skicka hjälp.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Davvan
Vad är du för idiot då? Måste man slå människor för att de ska lära sig något?

Citera gärna mig var jag sa att man borde slå våra soldater, klarar du inte av denna uppgift är det DU som är en idiot.

Nu har du allt satt dig själv i en björnsax med dina jävla patetiska personangrepp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Citera gärna mig var jag sa att man borde slå våra soldater, klarar du inte av denna uppgift är det DU som är en idiot.

Nu har du allt satt dig själv i en björnsax med dina jävla patetiska personangrepp.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Inte för att vara elak, men det där var det löjligaste jag någonsin hört. Jag drar mig inte för att kalla mig själv varesig vänster eller amerikan och jag kan bara instämma med xphase när jag säger att det inte går att ta ditt inlägg på allvar.

Det finns 194 länder här på jorden. Hur många av dem har USA ockuperat? Och hur många utav dem var fientligt inställda till USA? Ca. 100%, lägg till eller från en 0%-ig felmarginal?

Chansen att USA skulle ockupera Sverige är lika stor som att Mars skulle få en mun och börja gala som en tupp varje morgon klockan 6.

Sveriges försvar däremot bryr jag mig inte om vi avskaffar eller har kvar. Men en sak är säkert, Sverige är nog sämst i värdet på att spendera pengar när det gäller försvar. Soldaterna i lumpen lär sig (enligt det jag fått höra av mina lumpenkillar) i stort sett ingenting om disciplin då man inte får bestraffa soldater i Svenska armén. På något sätt försöker Sverige göra sin armé politiskt korrekt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Hela grejen med ett starkt försvar är inte att ensamt kunna stå emot en supermakt som USA eller Ryssland, utan att göra det tillräckligt kostsamt att försöka sig på en invasion så att fienden hellre avstår.

Sen finns det ytterligare ett bra skäl som många verkar glömma. För att vänligt sinnade länder ska ha möjlighet att skicka hjälp och förstärkningar krävs det att vi själva kan hålla ut så pass länge att hjälpen hinner anlända, och att vi har ett tillräckligt starkt försvar för att det överhuvudtaget ska vara någon mening med att skicka hjälp.

Det finns väl ett hundratal aktiva krig runt om i världen i dagsläget. Minst hälften av dessa är invasioner från USA och bakom minst hälften av de resterande är USA direkta orsaken. Ryssland har inte ens en tiondel så många aktiva krig och har heller inte haft en bråkdel så många aktiva krig som USA under den senaste 50årsperioden. Varken USA eller ryssland är sannolika angripare av Sverige men USA är trots allt mer sannolikt än ryssland.

För övrigt kvittar det vilken av dessa supermakter som invaderar Sverige. Vårat försvar skulle inte bromsa angreppet. Är vi nu alla överens om att Sverige borde avskaffa sitt försvar och istället lägga pengarna på något vettigt?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Det finns väl ett hundratal aktiva krig runt om i världen i dagsläget. Minst hälften av dessa är invasioner från USA och bakom minst hälften av de resterande är USA direkta orsaken.

Haha, det DÄR vill jag GÄRNA se källor på! Släng gärna inte ur dig sådana kalasgalna påståenden om du inte vet säkert eller kan backa upp dem.

Så hur står USA bakom kriget mellan Ryssland och Tjetjenien? Är det dom elaka jänkarna som står i luven mellan Armenierna och Azerbaijan?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Varken USA eller ryssland är sannolika angripare av Sverige men USA är trots allt mer sannolikt än ryssland.

Som du säger så är ingen av dom sannolika angripare, men man måste ju vara född i en grotta om man anser att det är större chans att USA angriper Sverige än Ryssland. Sverige och USA tillhörde det s.k. "Västblocket", och Ryssland tillhörde det s.k. "Östblocket". Under många årtionden var det en direkt skräck i Sverige (inte helt obefogad heller) att Sovjet skulle invadera Sverige.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Sveriges försvar däremot bryr jag mig inte om vi avskaffar eller har kvar. Men en sak är säkert, Sverige är nog sämst i värdet på att spendera pengar när det gäller försvar. Soldaterna i lumpen lär sig (enligt det jag fått höra av mina lumpenkillar) i stort sett ingenting om disciplin då man inte får bestraffa soldater i Svenska armén. På något sätt försöker Sverige göra sin armé politiskt korrekt?

Du får bestraffa soldater i lumpen. Ekonomisk bestraffing. De kan dra in delar eller hela din ersättning.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Skrotas Försvaret blir jag arbetslös för jag är nämligen med i Nordic battlegroup och tränar för utlandstjänst..

Svergie hjälper till på många ställen i världen, och jag ser ingen mening med att sluta med detta? jag själv och många av mina vänner som jag jobbar med ser detta som en stor chans att få komma ut och hjälpa till lite i världen.

Värnplikten har ändrats en hel del på senaste tiden då man helst tar in dom som vill göra utlandstjänst, det handlar inte längre om att försvara sverige, när jag gjorde lumpen förra året så var det väldigt inriktat på utlänska scenarion

Tänk vad många tusen som skulle bli arbetslösa om försvaret skulle skrotas, det skulle kosta en hel del i bidrag det.

Dessutom får sverige en väldans mycket pengar i bidrag samt ett bra ryckte när dem hjälper till i världen

Visa signatur

Järn 9:an

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Du får bestraffa soldater i lumpen. Ekonomisk bestraffing. De kan dra in delar eller hela din ersättning.

Jag menar mer fysisk bestraffning som kan ges för mindre brott mot regulationerna eller för att sätta vett i soldaterna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Jag menar mer fysisk bestraffning som kan ges för mindre brott mot regulationerna eller för att sätta vett i soldaterna.

Vi blir då "belönade" rätt ofta med fysiska "belöningar" Men iof så är ju jag yrkesmilitär åxå så

Visa signatur

Järn 9:an

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Det finns väl ett hundratal aktiva krig runt om i världen i dagsläget. Minst hälften av dessa är invasioner från USA och bakom minst hälften av de resterande är USA direkta orsaken. Ryssland har inte ens en tiondel så många aktiva krig och har heller inte haft en bråkdel så många aktiva krig som USA under den senaste 50årsperioden. Varken USA eller ryssland är sannolika angripare av Sverige men USA är trots allt mer sannolikt än ryssland.

För övrigt kvittar det vilken av dessa supermakter som invaderar Sverige. Vårat försvar skulle inte bromsa angreppet. Är vi nu alla överens om att Sverige borde avskaffa sitt försvar och istället lägga pengarna på något vettigt?

Alltså vart fan hittar du dessa 50 pågående invasioner från USA(eller "aktiva" krig) ?

Du ska få en utmaning, nämn 10 st av dessa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
USA är knappast ett hot, och definitivt inte mot Sverige. Blicka österut säger jag..

Vidare finns det annat man kan skära ner på än det nu närmast symboliska försvaret, typ bidrag av olika slag och myndigheter.

Å andra sidan har borgerligheten det senaste deceniet upprepat mantrat att stater som handlar krigar inte med varandra. Så då borde problemet i öst vara att handeln inte är tillräckligt omfattande.

Ska man dessutom se på empirin skulle jag säga att det är ungefär lika liten risk att Sverige blir invaderat av USA som att Sverige blir invaderat av Ryssland.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Jag gillar att bruka en analogi där Sverige är en rostig käringtralla och det svenska försvaret ett slanglås. Slanglåset hindrar fyllon från att sno cykeln och fyllecykla hem med den, så det vore oklokt att avskaffa låset helt. Skulle en superskurk med tillgång till världens mest avancerade stöldutrustning av någon outgrundlig anledning vilja lägga vantana på min cykel, skulle han ta den utan några större problem, oavsett vad. Då vore det bara overkill med titanlås och larmsystem.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mitnick
Vi blir då "belönade" rätt ofta med fysiska "belöningar" Men iof så är ju jag yrkesmilitär åxå så

Du är inte i lumpen alltså?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Du är inte i lumpen alltså?

Men han har gjort.

Man minns godingar som "Jaha Andersson har inte bäddat sin säng tillräckligt bra, medans Andersson bäddar om sin säng så roar vi oss andra med armhävningar."

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.