Permalänk
Medlem

Hastighet dator <---> router

Jag söker efter ett program att kolla hastigheten mellan dator och router med, både för lan och wlan.

Finns det något trevligt gratisprogram?

Jag använder win xp, men funkar programet på mac osx så är det ett plus.

Permalänk
Medlem

vill du mäta om du får ut 100Mbit i kabeln eller?

du kan inte överföra något från routern till din dator...

dator - router - dator går däremot... eller liknande...

men då har du knappast problemet via Kabeln utan att det går trögt i andra änden, vanlig kopiering mellan 2 datorer kommer sällan/aldrig utnyttja hela bandbredden iallafall för du har massor med andra flaskhlasar på vägen - hårddiskarna tex...

vad gäller mätresultat o dyl så kan du titta på Samurize som kan visa en hel del...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

http://dast.nlanr.net/Projects/Iperf/ är också att rekommendera ifall du vill mäta hastigheter. Kom iofs inte att funka mäta emellan dator och router. Däremot emellan datorer.

Permalänk
Medlem

UndCon: Precis, det är hastigheten i kabeln jag vill mäta. Anledningen till min undran är att vissa av kablarna jag använder är väldigt långa och/eller är skarvade. Tanken var att kolla överföringshastigheten och på så sätt verifiera om ett byte av kabel skulle göra att jag kan överföra filer mellan datorer snabbare till exempel.

Dessvärre får jag inte rätt på det trots era tips. Vad det gäller Samurize begriper jag inte ens vad jag ska ladda ner.

Provade att ladda ner Iperf, fast det startar och stänger av sig direkt igen.

Permalänk
Medlem

Du får starta det via Kör-->cmd. Det kommer som sagt inte fungera emot din router men du kan testa med en dator i varje ända av kabeln som du skall testa.

Iofs så är väl det inget optimalt sätt att testa kabeln på för ifall du får dålig hastighet betyder det inte automatiskt att kabeln är dåligt. Kan vara nätverkskort mm.

Bästa sättet att testa kabeln blir nog med en kabeltestare fast skall man ha en med lite mera avancerade funktioner så blir det dyrt.