Permalänk

Skapa hemma nätverk

Hejsan

Det är så att jag vill skapa ett nätverk mellan min stationära dator och bärbara dator men hur ska jag gå tillväga?
Jag har vista home premium på båda datorerna och kan inte hitta något som heter skapa ett hemma nätverk.

Jag har adsl genom bredbandsbolaget och har en router funktion i det modemet.

Ideér på vad som krävs?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

allt du behöver att göra är att lägga dem i samma arbetsgrupp
och möjligen öppna rätta portar

Permalänk

Kan du förklara mer beskrivande då jag är ny på nätverk?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

hm tyvär kan ja inte vista men antar att du ska högerklicka på "den här datorn", egenskaper, datornamn (flik) sen "Ändra" där kan du skriva in både datornamn och arbetsgrupp..
eller så tror ja det går med att köra guiden för hemnätverk

som sagt kan inte vista än:p

Permalänk

Okej då blev jag inte mycket hjälpt men bra försök tackar

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

ofcourse :P.. du kan ta en titt själv å leta efter liknande
annars finns google ;)...

Permalänk
Inaktiv

vet inte heller riktigt men start - kontrollpanelen - nätverk och delning (eller något liknande)

där finns iaf av och på inställningar för att dela filer

annars bör du kolla i "Hjälp och support" och skriv bara "skapa ett hemnätverk" och sen följa instruktionerna, hjälpen i Vista är hur grym som helst faktiskt

Permalänk
Medlem

Kontrollpanelen -> Nätverkscenter -> Fildelning. Det ska vara på. Är man i hemnätverk kan det vara smidigt att stänga av lösenordsskyddad delning också. man kommer ändå bara åt utdelade filer.
Datorerna ska vara i samma arbetsgrupp för att det ska bli lätt att hitta också. Vista söker iofs efter datorer i alla arbetsgrupper men XP visar bara i den arbetsgrupp man är.

Du byter arbetsgrupp genom att högerklicka på den här datorn och väljer egenskaper. I XP så finns inställningarna under en flik och i Vista så finns det långt ner, över aktiveringsstatusen.

Permalänk

Jag har döpt båda datorer till samma arbetsgrupp men hittar ändå inte datorerna när jag öppnar nätverk.

Ska testa använda hjälp och support delen