Hur låg prestanda kan en HTPC ha?

Permalänk
Medlem

Hur låg prestanda kan en HTPC ha?

Jag är sugen på att ha en dator som går att köra film och musik ifrån. Då min gamla dator bara står och skräpar så undrar jag om denna skulle duga till jobbet.

Det är något nVidia-moderkort med en AMD-processor på 1200 mHz, som jag vill minnas ska gå att klocka litegrann med befintlig kylning. Den har bara 256 mb i ram, men det kan jag givetvis köpa mer av.

Min fråga är egentligen: är lönt att kosta på den ett grafikkort så att man kan koppla den till en tv? Tv:n i fråga är en bildrörstv, som lär stå kvar där den står ett tag till.

Vad säger expertisen?

Permalänk
Medlem

Prestandan på Htpc´n beror huvudsakligen på vilken typ av material du ska spela upp..., hursomhelst borde din dator klara de flesta moderna format om du utrustar den med ett HD2400 PRO tex iom hårdvaruavkodningen i grafikortet , Hd avkodning bör vara det enda din dator inte klarar...

som exempel på "lågpresterande" datorsystem som klarar att agera htpc så är xbox 1 ett bra exempel, det enda den inte klarar är HD-material... 733Mhz 64-128mb ram

Visa signatur

Ncase M1 V5, Intel Core i7-6800K, X99E-ITXac, Corsair 32GB DDR4 3200MHz, Evga GTX 1080 founders edition Hybrid Cooler, Samsung 970 PRO 1TB, Samsung 850 EVO 1TB, Samsung 860 QVO 1TB, Acer X34 + Oculus Rift S

Permalänk
Medlem

Tackar för svaret, verkar lovande.

Är detta det lämpligaste grafikkort att köpa till datorn, eller finns det bättre i samma prisklass eller strax över?

Tystnad är en annan sak som är attraktiv då datorn är mycket tyst i övrigt. Det är mycket tacksamt om grafikkortet är passivt kylt, eller om det finns en passiv kylare som passar. Givetvis kan jag tänka mig att betala lite för tystnaden också.