Mythbuntu - pilla inte på nätverksinställningarna! :(

Permalänk
Medlem

Mythbuntu - pilla inte på nätverksinställningarna! :(

nån som har en susning i 3 eller 30 enkla steg hur jag åtgärdar min klåfingrighet?

allt funkade fint fram till jag ändrade till en statisk IP (i själva Xubuntus nätverkshanterarmojäng alltså) och nu konstrar Myth och "kan inte ansluta till huvudinspelningsservern, kolla så att IPn är rätt!" jag har försökt (i Mythinställningarna för frontend, backend etc) med IPn i fråga jag ställt in, med localhost, med alias för den etc.

en gång sken det till och funkade men sen var det trasigt igen. rena Windowskänslan..

halp!

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Funkar nätverket i övrigt eller? Du kan ju kolla på etc/network/interfaces för config av nätverkskorten. Min ser ut såhär:

# The loopback network interface auto lo iface lo inet loopback # Intel LAN auto eth0 iface eth0 inet static address 192.168.0.1 netmask 255.255.255.0 network 192.168.0.0 broadcast 192.168.0.255 gateway 192.168.0.10 # Realtek WAN auto eth1 iface eth1 inet dhcp

Har tyvärr ingen större koll på Myth.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Funkar nätverket i övrigt eller?

jodå den biten funkar. det är bara det att eftersom Myth är tänkt för nätverkande med andra stationer så körs allt via en mysqlserver, även lokalt av nån dum anledning.. =/

/ nu löste det sig visst. blandade iop alla frontändar och backändar på 4 olika ställen. usch vilken röra! men det funkar ju rätt fint när det väl funkar iof.. :0

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
jodå den biten funkar. det är bara det att eftersom Myth är tänkt för nätverkande med andra stationer så körs allt via en mysqlserver, även lokalt av nån dum anledning.. =/

/ nu löste det sig visst. blandade iop alla frontändar och backändar på 4 olika ställen. usch vilken röra! men det funkar ju rätt fint när det väl funkar iof.. :0

Det där lät lite små jobbigt, inte funderat på att prova någon ny dist?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

OBS: jag avråder inte från att prova det alltså, ger man bara fan i nätverksinställningarna så funkar det bra direkt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arius
Det där lät lite små jobbigt, inte funderat på att prova någon ny dist?

har provat LMCE, men det sög tyvärr jättemycket på de flesta vis för mina behov.

men finns det nån ren standalone PVR som har liknande funktionalitet som Myth annars så?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Det närmaste skulle väl vara Freevo, men det känns nog som att det har lite kvar innan det är i klass med MythTV.

MythTV är mycket meck att få igång, men är riktigt trevligt när man väl fått snurr på det.

Permalänk
Medlem

det verkar vilja gå lite åt MCE som jag inte kom överens med alls. men att Geexboxfolket verkar vilja blanda sig i kanske hjälper till ett renare, enklare tänk åas.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nillon

MythTV är mycket meck att få igång, men är riktigt trevligt när man väl fått snurr på det.

mja, jag kan ju inte säga jag hade gjort det bättre själv direkt.. men kanal och kortinställningarana var lite onödigt bökiga. och jag begriper inte varför inte allt kan vara på samma ställe (dvs ute i "XFCE" helst) utan först väljer man inställningar i TV-gränssnittet, sen kastas man ut till XFCE och får en vanlig inställningsruta där, väljer man sen att ställa in Myth kastas man tillbaka till TV-gränssnittet igen. (vilket är jobbigt eftersom det inte lämpar sig att göra avancerade och många inställningar i så värst bra, alls) de borde satsat på att allt görs i vanliga skrivbordsmenyer och sen används själva användardelen enbart för att just använda systemet.

men nu funkar det som sagt toppen. grymt mycket smidigare än nån dum PVR jag testat hittills.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Mjo, jag stör mig också en del på att man inte kan konfigurera myth via något smidigt peka-klicka-gui, utan måste härja runt i deras menyer.
Vet att Mythbuntu-folket har gjort ett litet försök i.o.m deras control center, men det har nog en bit kvar.