Permalänk
Medlem

Bästa PHP Editor

Vilken är den bästa PHP editorn för Windows? Vilken använder ni?

För tillfället använder jag PSPad, hyfsat bra, men jag får ingen egentlig kvalitetskänsla från programmet.

Notepad2 verkar riktigt bra och gör det mesta jag vill att den ska göra. Det enda jag saknar (som är rätt viktigt) är projektfillistningen.

Tråden kan antagligen både vara i Microsoft Forumet och här men jag tänkte att målgruppen var bättre här.

Visa signatur

Let me tell you something. You don't have to say anything, you know why? Cause you can pick up all your stuff, because you're mother-fucking fired! | Lemeno.se - En blogg om att Tjäna Pengar På Internet | Min blogg om styrketräning och kost

Permalänk

Eclipse med PHP (www.eclipse.org)
E - Text editor
Intype (www.intype.info - du får nog ge det lite tid, utvecklingen går långsamt)

Det första är en utvecklingsmiljö för PHP, xHTML, CSS och lite till, skrivet i Java.
De andra två är program med, liknande varandra (stödjer samma snippets bland annat), som är lättvägda och har en del fiffiga funktioner. E - Text editor är lite mognare (Version > 1). Intype ska snart släppas i 0.3.5!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk

Kör Eclipse till både Linux och Windows.
Gillar den skarpt!

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk

Vim.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har det här forumet ingen sökfunktion? Den här frågan har varit uppe flera gånger innan.

Det finns en del utvecklingsmiljöer som är kommersiella och ganska omtyckta. De bästa och mest använda är dock fria miljöer och oftast vanilga texteditorer.

Det bästa är om man verkligen kan sin miljö. Det är bättre att kunna en miljö bra och utnyttja det än att sitta i en miljö som "har allt" men som man inte kan hantera.

Många använder Eclipse som är ett IDE skrivet för att programmera JAVA i. Det går även bra att skriva php i det.

Bäst och snabbast är enligt mig att använda en texteditor.

För mac OS X är textmate den bästa jag hört talas om. Den har en motsvarighet i windows som heter E.

Windows användare tenderar gilla notepad2 som bygger på samma motet som Scite vilket gör att scite också kan vara ett alternativ.

De två stora gamla och bästa texteditorerna har varit med i några decenier och är helt klart bäst. Kanske lite svårare att lära sig men det är helt klart värt det. Dessa är emacs och vim. Själv använder jag vim som verkligen kan allt som jag vill att den ska kunna. Jag rekommenderar starkt vim.

Permalänk
Medlem

phpDesigner 2008 is the shit for Windows.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Stationär: AMD Athlon 64 X2 3600+, 2 GB DDR2, Sapphire Radeon X1550 512MB, Samsung SpinPoint T166 250GB SATA2 + 2 st PATA, Win XP Home SP3. Bärbar: HP Pavilion dv6540eo, AMD Turion 64 X2 mobile TL-56, 15,4" WXGA, 160 GB 5400 rpm HD, 3 GB DDR2, nVidia GeForce 8400M GS 128 MB DDR dedikerat, Ubuntu 8.10 Gnome.

Permalänk

Eclipse, bästa jag vet.

Permalänk
Medlem

Älskar E, kan dock finnas viss problematik när du installerar den, speciellt om du kör något annat som använder cygwin.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av You
Älskar E, kan dock finnas viss problematik när du installerar den, speciellt om du kör något annat som använder cygwin.

Synd att den kostar pengar.

Visa signatur

Let me tell you something. You don't have to say anything, you know why? Cause you can pick up all your stuff, because you're mother-fucking fired! | Lemeno.se - En blogg om att Tjäna Pengar På Internet | Min blogg om styrketräning och kost

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xenarion
Synd att den kostar pengar.

Finns en 30-dagars trial, så du kan ju testa och se om den är värd pengarna.

Permalänk
Medlem

Kör Crimson Editor. Har inte prövat någon annan.

Visa signatur

I been away since 1945

Corsair TX 650W | ASRock P67 Extreme 4 | Intel Core i5 2500K 3,3GHZ | Corsair 2x4GB DDR3 | Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB | Corsair SSD Force Series 60GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fralle88
Kör Crimson Editor. Har inte prövat någon annan.

Crimson är ganska bra, använda den själv ett tag. Den är dock långt ifrån bland de bästa. Det kanske är dags för dig att testa nått nytt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iveqy
Crimson är ganska bra, använda den själv ett tag. Den är dock långt ifrån bland de bästa. Det kanske är dags för dig att testa nått nytt...

Det nya är Emerald editor, som är en uppföljare till Crimson. Den är dock inte klar än, vi väntar med spänning...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
Det nya är Emerald editor, som är en uppföljare till Crimson. Den är dock inte klar än, vi väntar med spänning...

Mycket spännande. Skönt att källkoden släpts för crimson med. Det hade varit synd om något som en gång var bra gått i graven..

Permalänk
Medlem

vad är det man vill ha i en Texteditor?? (har inte fattat det riktigt än. Är ganska ny med programering och webdesign. Det jag vill ha är färgerna på texten och nöjer mig för tillfället med crimson editor. Men vad mer är bra att ha?)

Visa signatur

CPU - QuadCore Intel Core 2 Quad 2,4 Q6600 | Ram - 4 096MB (DDR2-800 DDR2 SDRAM) | Moderkort - Asus P5E3 | Grafikkort - ATI Radeon HD 3870 X2 (1024 MB)

Permalänk
Medlem

bra ftp funktion så man lätt kommer åt sina sidor via editorn. I windows använder jag mig av html-kit då det funkar precis som jag vill med ftpanslutningar. I linux har jag ännu inte hittat någon editor som givit mig denna wow känsla så jag letar fortfarande

Permalänk
Medlem

Varför drar ni upp såhär gamla trådar...? Finns hur mycket som helst att läsa på ämnet, sök i forumet. Tror detta är en av de mest diskuterade frågorna och har varit sedan 2004...

Permalänk
Medlem

Den här tråden är ju inte så gammal.

Förövrigt tycker jag att denna typ av ämne räknas som undantag mot "sök först, det finns redan sånna här trådar"-regeln. Okej att det kan vara smart för att få lite förkunskaper, men det kommer nya alternativ och bra uppdateringar inom relaterade mjukvaror minst en gång per halvår, så att checka av läget igen tycker jag bara är bra.

Sen tycker jag personligen att det är kul att checka av vad som används mest.

Själv kör jag editplus. Inga konstigheter - inget lyx. Bara det viktiga. Egentligen skulle jag vilja ha ett program som håller koll på klasser och variabler lite själv, med bra intellisense, men har inte hittat något som känns klockrent. Jag har testat zend studio, men det var så segt så det gick ju inte att jobba i. Men alla tänkbara funktioner fanns.

Om det finns något program liknande zend studio fast blixtsnabbt och utan nämnvärda laddningstider så kan jag rekommendera det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av totoo
Den här tråden är ju inte så gammal.

Förövrigt tycker jag att denna typ av ämne räknas som undantag mot "sök först, det finns redan sånna här trådar"-regeln. Okej att det kan vara smart för att få lite förkunskaper, men det kommer nya alternativ och bra uppdateringar inom relaterade mjukvaror minst en gång per halvår, så att checka av läget igen tycker jag bara är bra.

För det första var denna senast ändrad 9 mars, dvs. den låg nånstans runt sida 17 i denna forumskategori. Det tycker jag räknas som väldigt gammalt.

För det andra, om denna tråd nu "bara" är ett par månader gammal och "bra uppdateringar inom relaterade mjukvaror uppdateras minst en gång per halvår", så innebär det att det fortfarande var helt onödigt att dra upp denna som då bara är två månader gammal. Om du inte menade "minst en gång per halvår" som i "fler än en gång per kvartal", men du borde du också ha skrivit just; fler än en gång per kvartal.

Som sagt är dessa nya frågor redan besvarade, antagligen också i år är jag rätt säker på. Helt garanterat tillsammans genom ett par efterforskningar med Google i alla fall.

Permalänk
Medlem

så innebär det att det fortfarande var helt onödigt att dra upp denna som då bara är två månader gammal

Vadå, vore det bättre om sickan90 skapade en ny tråd för att fråga vilka funktioner folk uppskattar?

Det är ju idealiskt att fråga i en befintlig tråd istället för att skapa en ny. Framförallt eftersom tråden är ung nog för att fortfarande ha relevans. Det hade ju inte varit bättre om han drog upp en två år gammal tråd för att fråga. Eller du kanske föredrar att han skapar en ny tråd vars rubrik lyder: "Vilka funktioner vill man ha i en texteditor?"

Nä nu ska vi inte käftas... Nog om detta för min del, jag tycker han gjorde helt rätt och jag hade gjort samma sak.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
Som sagt är dessa nya frågor redan besvarade, antagligen också i år är jag rätt säker på. Helt garanterat tillsammans genom ett par efterforskningar med Google i alla fall.

Ang. om det är bättre att skapa en ny eller inte, så tycker att en ny tråd hade passat bättre. Dock framgår det av ovanstående citat att jag inte tycker att han skulle frågat alls innan han sökt i forumet och googlat runt lite. Då hade en ny onödig tråd skippats, och kanske han t.ex. kommit på att fråga något som inte redan är besvarat.

Permalänk

Finns det någon redigerare som tar hand om funktioner och klasser, och som är gratis?

Alltså, om jag skapat en funktion så kan jag få upp den genom att skriva de första bokstäverna i funktionen och så kommer den upp i någon sexig lista eller så?

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C22H28N2O
Finns det någon redigerare som tar hand om funktioner och klasser, och som är gratis?

Alltså, om jag skapat en funktion så kan jag få upp den genom att skriva de första bokstäverna i funktionen och så kommer den upp i någon sexig lista eller så?

Code::Blocks är ju tänkt att ha den funktionen, har inga bra erfarenheter av den dock. Annars har ju E/Intype liknande funktioner med sina bundles, tror däremot inte de registrerar funktioner du skriver själv.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av You
Code::Blocks är ju tänkt att ha den funktionen, har inga bra erfarenheter av den dock. Annars har ju E/Intype liknande funktioner med sina bundles, tror däremot inte de registrerar funktioner du skriver själv.

Komodo Edit täckte mina behov, tack ändå.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

EditPlus3 - Mycket trevligt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Komodo Edit ska omedelbart testas, om det klarar det som C22H28N2O nämnde tidigare.

xarph, jag har kört 2an ungefär så länge som den funnits, testade trean och den krånglade bara och ville inte fungera alls lika bra som tvåan... Säkert pga att nåt skräp från 2an fuckade i registret ellet nåt.
Till saken: Har du kört 2an innan och stött på några vettiga förbättringar?

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av totoo
Komodo Edit ska omedelbart testas, om det klarar det som C22H28N2O nämnde tidigare.

xarph, jag har kört 2an ungefär så länge som den funnits, testade trean och den krånglade bara och ville inte fungera alls lika bra som tvåan... Säkert pga att nåt skräp från 2an fuckade i registret ellet nåt.
Till saken: Har du kört 2an innan och stött på några vettiga förbättringar?

Jag märker ingen förbättring direkt (körde 2an tidigare under XP).

Jag drog bara ner senaste EditPlus (3) från sidan, det fungerar mycket bra för mig Inget krångel.

Jag kör Vista btw.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Aptana studio tycker jag är asgrym. Bygger på eclipse i botten. Använder den till alla mina projekt.