Permalänk
Medlem

"Temp drop" - vad är rätt?

Halloj!

Har skaffat mig en 2160 och ett Gigabyte P35 DS3 och corsair 6400 minnen. Klockat upp den till 3ghz och allt är frid och fröjd.

Har en liten fråga om tempen bara. Mätaren visar 66c efter 1 timme orthos. Men sen när jag stänger av orthos så exakt när jag trycker av den så droppar tempen till 50~. Går det så fort för den att sänka tempen eller är processorn 50c?
Det är likadant om jag idlar den så ligger den på 35, och precis samma microsecund som jag sätter igång orthos så ökar tempen med ca. 10c.

Är det något vanligt att det är såhär? Har precis samma "problem" med min dator i sign. Den beter sig precis likadant.

Visa signatur

Asus P5K, e4300 @ 2.8GHZ med Scythe MINE, 2gb Corsair XMS2-5400, Nvidia 250 GTS 512mb, Aerocool ExtremEngine 3T, Hiper 530W

Permalänk
Medlem

Det är ingen gammal spis vi snackar om eller en bil du ska varmköra. Processorn är ju liten, den går från ingen belastning till full belastning snabbare än du hinner blinka. Den behöver ingen tid alls på sig att bli varm.

Jag kan dock märka att med en stor kylare tar det några sekunder långsammare att få ner värmen igen. Beror väl helt enkelt på den större massan på heatsinken behåller värmen lite.

Permalänk
Medlem

Ok, tack för svar Eratus

Tyckte bara de lät fort att den skiftade ca. 10c på mindre än 1sec. men det kanske är normalt då

Visa signatur

Asus P5K, e4300 @ 2.8GHZ med Scythe MINE, 2gb Corsair XMS2-5400, Nvidia 250 GTS 512mb, Aerocool ExtremEngine 3T, Hiper 530W