Permalänk
Medlem

Som några sagt, det finns mängder med diskussioner om det här redan, men jag bistår gärna med lite råd. PS3 säljer bra, och säljer bara bättre och bättre. MÅNGA bra och stora, efterlängtade titlar är på väg - så PS3:an går absolut emot ljusare tider.

1) Den som inte förstår att PS3:an är prisvärd har inte alla bollarna på plats. En PS3 innebär integrerat WLAN, Gigabit-nätverkskort, Blu-ray-spelare (tyst dessutom). Och det är hårdvarubitarna.

2) Sedan kan man nämna gratis onlinespelande (till skillnad emot X360). Troféer (motsvarigheten till X360 Achivements) kommer att lanseras tillsammans med Home senare i år. Mer info om Home här.

3) I mitt tycke är dessutom XMB (PS3:ans operativsystem) så mycket sexigare än X360 OS. Snabbt, smidigt och logiskt! Dessutom går ikoner, ljudeffekter, bakgrundsbilder... ja, allt det visuella byta ut på PS3:an. Dvs. man kan sitt PS3. Något man inte kan på X360.

4) Det finns fler titlar på X360, men så lanserades också den konsolen 1½ år före PS3. En del tidigare X360-exklusiva titlar har redan kommit och fler kommer till, ja just det, PS3.

5) Ljudnivån är olidlig på X360 - oavsett revision. De/Den som inte hör det har _garanterat_ problem med skallen eller hörseln (ev. en kombo). PS3:an är "tyst som en mus" (för att citera en person som skrev ett inlägg tidigare i denna tråd). Satt och lirade The Darkness på den senaste revisionen av X360 hos min syster. Läskiga och tysta sekvenser förstördes helt av oljudet... Urk!

6) Sony följer standarder, vilket bland annat innefattar en utbytbar 2.5" SATA-disk - som man får byta enligt garanti och avtal. Jag har själv ersatt min 40GB med en 120GB.
Man kan även koppla in USB-baserade enheter såsom möss, tangentbord, joystickar/kontroller (min polare har testat med en gammal Microsoft Sidewinder i Fifa 08 bl.a.). Stödet för mus och tangentbord är inte utbrett i spel - men det kommer garanterat fler titlar framöver med stöd för det.
De flesta Bluetooth-headset fungerar out-of-the-box med PS3, så det är bara att para ihop via XMB och det fungerar. Har även ett Logitech diNovo Edge som jag parat ihop med PS3:an (utan Logitechs dongle) och både tbord och mus-funktionen på tbordet fungerar klockrent! Både i spel och i....

7) ... den integrerade webbläsaren! Kan att kunna surfa på PS3:an och sin TV/projektor utan dator inkopplad. Dock är inte webbläsaren den bästa, men den har uppdaterats rejält sedan lanseringen - och de kommer bara att bli bättre.

8) Lite på tal om standarder. Du kan installera en PPC-baserad Linux-distrubtion på PS3:an och sitta och ordbehandla, surfa, kolla på film, lyssna på musik... ja, det mesta. Dock är Sony begränsat hårdvaruresurerna något.

9) PlayTV kommer. Det intresserar troligtvis inte alla - långt ifrån antagligen - men jag ser absolut fram emot digital-TV direkt in i min PS3. Möjligheten att spela in icke kopieringsskyddat HD-material direkt in på hårddisken är ju supberb!

10) Har du en Sony PSP eller tänkt att skaffa finns mängder med finesser du kan pilla med tillsammans och via PS3:an. Är du intresserad av vad så får du Google:a eller söka runt här på forumet.

Andra plus som inte är PS3-specfika är ex. att BD-skivor har kraftiga skyddslager, vilket innebär att BD-filmer/-spel inte repas lika lätt som vanliga DVD-skivor.

Skulle kunna dra upp fler punkter och namnge riktigt fräscha, kommande PS3-exklusiva speltitlar, men det får räcka här... Hojta om du/ni vill veta nåt

Visa signatur

» NAS/HTPC: Intel X3210 @ [4x]3.2GHz | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2 GB Corsair Dominator @ 1100 MHz | GeForce GT 430 | 2TB (raid 1)
» Asus Transformer Pad
» HTC One X

Permalänk
Medlem

bra samafattning, men bäst att kväsa en potentiell missuppfattning i sin linda här.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sibbor

9) PlayTV kommer. Det intresserar troligtvis inte alla - långt ifrån antagligen - men jag ser absolut fram emot digital-TV direkt in i min PS3. Möjligheten att spela in icke kopieringsskyddat HD-material direkt in på hårddisken är ju supberb!

den kan spela in "free to air" som det heter, alltså basutbudet (SVT-kanalerna, TV4 TV6 osv) som inte är krypterat för att den inte (ännu iaf) har någon kortläsare. det som däremot sagts är att filerna som sparas inte krypteras för PS3 eller PSP utan kan plockas ut till vadsomhelst. (dator, annan mediaspelare etc) och HD klarar den iof, men den enda kanalen det är (änsålänge) blir då SVT HD.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint