Permalänk
Medlem

Allmänt om datorskärmar.

Hej!

Har läst igenom FAQ etc men en del av länkarna där är mer än 4 år gamla. Funderar på en ny datorskärm (för dataspelande) men det verkar vara en riktig djungel och därför har jag lite allmänt hållna frågor som jag hoppas någon kan tänkas ha svar eller åsikter om.

Om jag köper ett krafikkort med HDMI samt en bildskärm med HDMI kan man då ha det som ihopkoppling mellan skärm och dator och får man på så sätt bättre bild?

Vilken anslutning dator- skärm ger bäst bild?

Vad för anslutaningar rekomenderas det att en skärm har? Vad bör man tänka på vad gäller grafikkortets anslutningar kontra skärm?

Om man har en widescreenskärm ställer dessa om sig automatiskt i bildläget om tex ett spel inte stödjer detta formatet?

Citat från x86

"Välj i första hand en skärm som passar dina ögon i native-upplösning, så att du kan surfa/skrivbordsarbeta och i största möjliga mån spela i den upplösningen."

Nån som kan utveckla detta? Förstår det som att det gäller antalet pixlar, tex 1920x1200 men har det även med kontrasten att göra?

Om nån kunde sprida lite klarhet om dessa faktorer inför ett datorskärms köp vore jag väldigt tacksam!

Visa signatur

Är hopplös på datorer men pigg på att spela spel.

Permalänk
Medlem

På anslutningsfronten så kan man enkelt säga att du helst ska ha någon form av digital överföring från grafikkort till skärm. Detta fås genom exempelvis dvi-d, hdmi eller displayport, håll dig mao helst borta från vga som är analog överföring. Sen till valet av digital överföring så kan man säga att det på det stora hela inte spelar någon större roll, hdmi är enkelt uttryckt dvi-d+ljud och displayport är någon förhållandevis ny standard som har vissa fördelar. Så om du köper ett grafikkort och en skärm med hdmi så lär du ur ett överförings perspektiv få så bra bild som möjligt, men sen är det självklart olika kvalité på olika skärmar men det är en annan femma.
Optimalt så skulle jag helst på en skärm vilja ha en dvi-i (med adapter så kan man få vga eller med lämplig kabel dvi-d) och en display port men det lär du inte kunna hitta.

angående native-upplösningen så är det så att om man kör en tft skärm i en annan upplösning än just native så ser det ganska fult ut rent ut sagt och ska därför undvikas

edit: läs även:
http://en.wikipedia.org/wiki/HDMI
http://en.wikipedia.org/wiki/DVI
http://en.wikipedia.org/wiki/Displayport

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
...angående native-upplösningen så är det så att om man kör en tft skärm i en annan upplösning än just native så ser det ganska fult ut rent ut sagt och ska därför undvikas...

Nja, nu är det ju så att interpoleringen på moderna skärmar allt som oftast är riktigt bra. Man kan normalt se en minimal skillnad på text till exempel, men i ett spel så märker iaf inte jag någon större skillnad. Testade TF2, LOTRO och Conan betan i native (1920) och i 1440 och kunde inte see någon skillnad alls. Bortsett ifrån lite, lite skillnad i chatten till lotro.

Visa signatur

| Ryzen 9 5900X | Noctua NH-D15 | 32Gb DDR4 Corsair Vengeance LPX 3600MHz | 500GB Samsung 980 Pro NVMe M.2 | 1TB WD Black NVMe M.2 | EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 ULTRA | MSI MEG X570 UNIFY | Fractal Design Define 7 Compact |

Permalänk
Medlem

Hur vet man vad skärmen har för native-uplösning? Jag antar att de antal bildpunkter som står nät man titttar på tex kompletts skärmar är max upplösningen?

Visa signatur

Är hopplös på datorer men pigg på att spela spel.

Permalänk
Medlem

native-upplösning = antal pixlar horizontellt x antal pixlar vertikalt

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Och då måste jag klämma fram en dum fråga, vilken native upplösning passar sig bra för datorspelande och vad är det i så fall som styr detta?

Visa signatur

Är hopplös på datorer men pigg på att spela spel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nodens
Och då måste jag klämma fram en dum fråga, vilken native upplösning passar sig bra för datorspelande och vad är det i så fall som styr detta?

Det kostar på för grafikkortet ju högre upplösning du har. Gamla spel stödjer ofta inte widescreenlägen heller så då behöver du antingen en skärm som har 4:3 upplösning (ex 1600x1200), gör skalningen bra eller använder grafikkort+drivrutiner som gör det bra.
Som nämdes tidigare i tråden är dock hög upplösning inget problem i spel då skalningen fungerar bra. Förrutom att på en del skärmar så blir input-lag längre. Det kan skilja på kanske 10 milisekunder mellan rörelsen du gör i spelet och updatering på skärmen.

De flesta gamers nuförtiden verkar dock köra mest med 22" widescreen på 1680x1050.

Visa signatur

"King of ghetto-modding."