Permalänk
Medlem

Bästa skärmen på en UMPC?

Jag har funderat lite på att skaffa en mini laptop som skissblock, alltså med liten wacom platta och ritprogram.
kraften i en umpc räcker gott och väl, då alternativet är att köra en moddad nintendo DS, men då kan jag inte göra så mkt förutom köra ritprogrammet på den och den har liten skärm, men dock ritskärm.

Så nu undrar jag vilken av de umpc's som finns ute eller kommer snart som har bäst skärm? skall gärna tåla att vara ute och se bilden (min nuvarande laptop går inte använda utomhus då skärmen blir helt grön nästan.)
skulle vara trevligt om den hade mkt ram oxå elelr att man kan peta i en annan sticka.
någon som har ngt tips? gärna ett pris på c:a 3000-3500 eller mindre.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

Det låter som att du behöver en dator med "active digitizer" om du vill kunna göra några mer detaljerade skisser. OQO har det och går ibland att hitta till hyfsade priser på ebay. När man sedan lägger till att du vill ha sunlight readable så springer din budget iväg och gömmer sig. OQO har en modell med den hamnar över 20kkr.

Alternativet med en umpc + separat wacom skulle kunna fungera, men du kommer inte undan skärmproblematiken. Transreflective / sunlight readable skärmar är dyra.

Permalänk
Medlem

http://www.dustinhome.se/pd_5010131580.aspx
billigaste laptopen med active digitizer? Men hur skärmen funkar i solen det vet jag inte, den är ju matt iaf.

Visa signatur

Stationär: Intel C2D E8400 3.0GHz | 2x2GB XMS2 Corsair | Sapphire Radeon HD4870 512MB | Western Digital 640GB (AAKS) | Asus P5Q-E | Antec Sonata III 500W |
Bärbar: LG r200 - Intel C2D T7100 1,8GHz - 2GB PC5300 - radeon hd2400 - 160gb hdd
Mobil: HTC Touch Diamond

Permalänk
Medlem

alltså så lugnt den går att se på i skuggan så är det ok, meande inte direkt ljus på den så, utan bara att den skall vara tillräckligt ljusstark för att kunna användas utomhus i skugga. jo alltså en tablet pc med wacom digitizer är ju bättre men mkt dyrare, försöker komma billigt undan hehe, har redan en wacom till stationra datorn så.
men kan man säga att nästan alla billiga umpc har ungefär samma kvalité på skrämarna eller att det till och med kan vara så att det är samma som tillverkar dem?

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wilwarin
alltså så lugnt den går att se på i skuggan så är det ok, meande inte direkt ljus på den så, utan bara att den skall vara tillräckligt ljusstark för att kunna användas utomhus i skugga. jo alltså en tablet pc med wacom digitizer är ju bättre men mkt dyrare, försöker komma billigt undan hehe, har redan en wacom till stationra datorn så.
men kan man säga att nästan alla billiga umpc har ungefär samma kvalité på skrämarna eller att det till och med kan vara så att det är samma som tillverkar dem?

Det blir de skärmar som för tillfället är billigast på spotmarknaden som hamnar i dem. För att överhuvudtaget fungera utomhus på sommaren (även i skugga) så blir det till att ha en rejält ljusstark och gärna matt skärm.

Vad är det du vill skissa på är det ritningar eller konstnärliga skisser? I det senare fallet skulle jag nog satsa på en UMPC á la Hemingway med en Moleskin Sketchbook.

Permalänk
Medlem

http://www.gigabyte.com.tw/Products/Notebook/Products_Spec.as...

Kanske kan funka? vet dock inte hur ljuskänslig skärmen är men tydligen så ska touchen vara riktigt soft på den enligt denna video iaf

http://youtube.com/watch?v=sYwTvppaSwU

Ingen aning när den släpps men borde väl vara månadskiftet Aug-sep antar jag för ca 4000 :- gissar jag.

Permalänk
Medlem

har gigabyte'n tryckkänslighet med pennan? är det wacom tech?
jo alltså, traditioellt kör jag på moleskin etc. men det vore skoj att kunna göra snabba färgskisser. alternativet är att skaffa en moddad nintendo DS med colors på, men som sagt, då blir det bara en skisssak och går bara att spela på annars, en laptop e ju så mkt mera.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |