Vilken NAS? och hur är prestandan?

Permalänk
Medlem

Nu handlade mitt påhopp inte om hur prisvärt det är att köpa en hårdvaru-raid kontroller till en simpel NAS utan på det faktum att du hoppar på teknologin i sig.

Jag jobbar dagligen med storage och väldigt mycket SUN med både ZFS implementationer och vanliga hårdvaruaccelererade tekniker. ZFS teknologin i sig har en del intressanta bitar men den är absolut inte en ersättare till gammal hederlig hårdvaru-raid.

Att köra mdadm (mjukvarubaserad raid5 i linux) eller en liknande metod i annat operativ ger jag inte mycket för jämtemot raid-z.

Det enda riktigt stora problemet med ZFS är att det bara fungerar bra och är supportat i Solaris samt OpenSolaris, och båda systemen är ganska så olämpliga för användare som inte har mycket unix erfarenhet. Så tycker hela din poäng spricker där.

Visa signatur

Networking geek, #28735

Permalänk
Avstängd

Jag menar att hårdvaru raid är på väg ut och att ZFS och liknande teknologier kommer att dominera i framtiden. Du anser tvärtom. Det är svårt att veta vem som har rätt, det får vi se först senare. Men traditionellt har man alltid sett att i början försöker man göra något i hårdvara, småningom kan man göra det i mjukvara istället. Jag tror vi är där nu, med HW raid.

Jag undrar även varför man ska köpa en NAS eller köra HW raid när man gör ett hemmabygge. Dels är NAS inte tillförlitlig, pga den kan korrumpera filer och man kan inte använda den som vanlig dator och bygga ut den hur som helst. Dels kostar en HW raid multum. 5000kr vill jag inte lägga ut på ett kort. Då köper man hellre ett billigt kort och de har klena prestanda, så då är det ingen mening att köra HW raid. Ska man köra HW raid så ska man göra det på dyr hårdvara. Ja, jag anser 5000kr vara dyrt för en hemanvändare, plus att isåfall kanske filerna förstörs i det tysta.

Du anser att OpenSolaris är svåranvänt. Ja, det kanske kan stämma om man inte provat Linux. Men klarar man av Linux så klarar man av OpenSolaris, båda är lika. Arkitekten bakom OpenSolaris är Ian Murdock, han som skapade Linux Debian. Han kommer att se till att OpenSolaris blir väldigt likt en vanlig Linux dist. Allt man kan om Linux, kan även användas på OpenSolaris och vice versa. Man behöver inte lära på nytt om man switchar från OpenSolaris till Linux. Eller vice versa. Båda är lika.

ZFS är antagligen det enklaste filsystemet som finns, så det är lättanvänt.

Permalänk

All I see is blah blah blah.

5000,- är mycket för ett kort för hemmaanvändning, men hur många portar får du på det kortet? Hur mycket kostar ett icke RAID kontrollerkort med samma antal SAS eller SATA portar? Finns det engång? Ska du jämföra får du fan mig jämföra lika med lika.

Fakta;
[*] mitt 3ware kort är snabbare än din quad core software lösning (~200MB/s write i RAID5 med fyra diskar - samma som jag får i RAID0)
[*] kortet har 24 portar och kostade mig 6500,-
[*] det fungerar oavsett OS och behöver inga nya/extra kunnskaper som en normal Svensson inte redan har
[*] det använder inga CPU cycles på en redan "busy" server

Det viktigaste argumentet ovan är det sista; läs det gärna igen "det använder inga CPU cycles på en redan busy server"... Med andra ord så kommer min SQL DB query eller en av mina 12 virtuella maskiner inte slöas ned på grund av att det händer mycket på filsystemet just nu.

Men iallafall, låt oss hitta ett (eller flera kontrollerkort) som totalt ger mig 24 portar (de sex/åtta på moderkortet räknas ej eftersom de också är i användning). Vad blir priset per port? I mitt fall är det ~270,- - för att ditt argument ska hålla vatten bör du kunna hitta en lösning som kostar minst hälften. Samtidigt som du inte kan köpa 6 stycken 4-portars kort eftersom de inte kommer passa på mitt (eller något) huvudkort.

Det var kostnaden ute av vägen, så då återstår egentligen bara ditt "säkerhets" argument; vilket jag räknar som total bullshit. Mitt kort har som sagt batteribackup och server'n står även på en UPS - det betyder noll "write hole errors" och inga bitar kan bli "flippade" på grund av en spännings spike då UPSen "rensar" elen som tillförs server'n.

Har du andra argument för varför jag ska köra ZFS istället för min HW RAID?

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Okej, nu börjar den tråden spåra ur. Ta raid-diskussionen i en ny tråd istället. Denna tråd handlar om vilken NAS-enhet man ska köpa, inte huruvida hårdvaruraid eller mjukvaruraid är bäst.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Okej, nu börjar den tråden spåra ur. Ta raid-diskussionen i en ny tråd istället. Denna tråd handlar om vilken NAS-enhet man ska köpa, inte huruvida hårdvaruraid eller mjukvaruraid är bäst.

Du har helt rätt. Jag skapar en ny tråd:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=882...

Permalänk
Medlem

fint

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |