Permalänk
Medlem

Dela skrivare xp > vista

Försöker få skrivardelning att fungera mellan xp och vista, men får bara åtkomst nekad när jag försöker komma åt den från vista laptopen. Skrivaren är usb ansluten till xp burken.

Skrivaren går att lägga till på en xp laptop, men får bara åtkomst nekad på vista laptopen. Arbetsgrupper och sånt är samma på alla datorer.

Nån som har några förslag?

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Vila i frid

Det är förmodligen konto-relaterat, har du ett gäst-konto på din XP som är påslaget som tillåts skriva ut? Annars är det bara att synka (dvs använd samma) användarnamn och lösen på dina två burkar så funkar det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Det är förmodligen konto-relaterat, har du ett gäst-konto på din XP som är påslaget som tillåts skriva ut? Annars är det bara att synka (dvs använd samma) användarnamn och lösen på dina två burkar så funkar det.

Gästkonton är igång på alla datorer men ska prova skapa användare på som är lika på xp burken och vista laptopen.

Det är dock inte samma konto på xp laptopen och xp burken.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Det vart inga problem för mig när jag delade min skrivare.

Delade bara ut skrivaren på burken med XP, klickade vidare på "lägg till skrivare" i vista burkarna, sen vart de klart inga problem alls. Vista hämtade även drivrutinerna själv.

Kör alla datorer mot den skrivaren. 2 XP, 2 vista och burken skrivaren sitter i

Permalänk
Medlem

Samma sak för mig, aktiverade "skrivar och fildelning" på XP, valde att lägga till en skrivare i Vista, valde att lägga till en skrivare som är kopplad via nätverket, och sen så fungerade allt perfekt. Jag har inte ens aktiverat "Printer Sharing" i Vista. Du måste nog stänga av "Password protected sharing" för att skrivardelningen ska fungera.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Hur gör man detta fast tvärt om, alltså i mitt fall så är skrivaren ansluten till en vista dator och jag vill kunna skriva ut genom den utan att behöva skicka filen till vista datorn för att sedan kunna skriva ut! I XP så är det bara att högerklicka på skrivaren och välja dela ut men vad jag kan se så finns det inte i vista! Oerhört irriterande om man ska skriva ut någonting och då måste använda usbminne eller föra över det via nätverket.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReD-NuhT
Hur gör man detta fast tvärt om, alltså i mitt fall så är skrivaren ansluten till en vista dator och jag vill kunna skriva ut genom den utan att behöva skicka filen till vista datorn för att sedan kunna skriva ut! I XP så är det bara att högerklicka på skrivaren och välja dela ut men vad jag kan se så finns det inte i vista! Oerhört irriterande om man ska skriva ut någonting och då måste använda usbminne eller föra över det via nätverket.

Har liknande problem. Stationär dator med Vista dit skrivaren är kopplad via USB. Har delat ut skrivaren men Laptop med XP hittar ingen skrivare.

Hade förut en Laptop med Vista och då gick det bra. Jag har testat att ange namn på skrivaren, vet dock inte vilken sökväg jag ska skriva in...men det ska väl inte behövas!?

Nån som vet om det ska gå att dela skrivare mellan XP och Vista när skrivaren är kopplad till burken med Vista???

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem.
Vista-datorn ska dela ut till xp-datorn, men det fungerar inte. Jag har delat ut den i Vista, inget password och lagt in drivrutiner på xp-datorn. Men nu är det stopp.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frazz3
Det vart inga problem för mig när jag delade min skrivare.

Delade bara ut skrivaren på burken med XP, klickade vidare på "lägg till skrivare" i vista burkarna, sen vart de klart inga problem alls. Vista hämtade även drivrutinerna själv.

Kör alla datorer mot den skrivaren. 2 XP, 2 vista och burken skrivaren sitter i

Funkade precis lika bra för mig, jag har delat ut skrivaren på en xp-dator, fungerar utmärkt, skrivar-guiden hittar t.o.m. skrivaren automagiskt när man trycker på "sök skrivare i nätverket", funkar lika bra på alla vista o xp datorer ^^
kan inte komma på några speciella inställningar jag har gjort heller.
kan vara så att nån elak brandvägg styggar sig lite....

Edit: glömde o skriva, datorn har XP home, alla konton inklusive Admin är lösenskyddade, inget gästkonto, har aldrig behövt skriva någe lösen på datorerna jag skriver ut från.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Får det fortfarande inte att fungera. Nu provade jag tvärtom med skrivaren på xp-datorn. Men samma fel. kan inte lägga till några drivrutiner. Datorn hittar skrivaren i nätverket.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk

Samma här, testade åter igen igår...jag hittar dock inte ens skrivaren på min laptop med XP. Värdelöst...