Permalänk

Global knivar

Ska köpa nya köksknivar, hade tänkt slå till och köpa en Global-kniv. Hur fungerar en av deras kockknivar till tex bröd och grönsaker, dvs klarar jag mig på en kockkniv till allt? Eller bör jag köpa en allkniv, en brödkniv och en kockkniv?

Har även sett att det finns allknivar som har vågtandat blad (visserligen bara 15 cm lång), hur fungerar den till kött/bröd/grönsaker?

Det jag vill ha sagt är att jag helst bara vill köpa en kniv (i början) så vilken passar mig bäst?

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD7 | Phenom II 960T @ x6 | Corsair Vengeance 8GB 1866 MHz | Corsair F120 SSD | ASUS 6970 DirectCu2 | CM HAF 912+ | Corsair AX 850W | LG IPS236 |

Ska du skaffa Dropbox? Passa på att ge både dig och mig 500MB extra lagringsutrymme! http://db.tt/5bFgFyXn

Permalänk
Medlem

Jag hade skippat brödknivet och satsat på en kockkniv och en allkniv.
Nu vet jag inte hur avancerad du tänkt vara i köket men jag klarar allt jag gör med dessa två knivar.

Kockkniven går utmärkt att skära grönsaker med men kan till vissa saker kännas lite klumpig. Dessutom är det skönt att ha en kniv till kött/fågel/fisk och en till grönsaker och annat när man lagar mat så man slipper diska kniven hela tiden.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Re: Global knivar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilssonnet
Ska köpa nya köksknivar, hade tänkt slå till och köpa en Global-kniv. Hur fungerar en av deras kockknivar till tex bröd och grönsaker, dvs klarar jag mig på en kockkniv till allt? Eller bör jag köpa en allkniv, en brödkniv och en kockkniv?

Har även sett att det finns allknivar som har vågtandat blad (visserligen bara 15 cm lång), hur fungerar den till kött/bröd/grönsaker?

Det jag vill ha sagt är att jag helst bara vill köpa en kniv (i början) så vilken passar mig bäst?

Kolla här:

Detta är mina köksknivar. Jag är snart 40 år & hyfsat intresserad av mat(lagning).

Den största har runt 20 cm blad .. längre än så tycker iaf jag att det är svårt att kontrollera.
Denna använder jag till bröd, stora köttbitar, stekar & ibland till grösakshackning. Håller man den bara vass går den genom en idiotfärsk fransklimpa som i smör.

Mellankniven har runt 12-14cm blad. Den mindre eggradien gör att den här lämpar sig än bättre till hackning än den större kniven.
Iaf jag upplever att jag har bättre kontroll på bladet än på dess större syskon & det är den här kniven jag använder vid tranchering & putsning/tillskärning av kött innan stekning m.m. Väldigt allround.

Ovanstående knivar är från finska Fiskars. Båda två i set kostar kanske 200-250 kronor.
Det är tillräckligt för att stålet i bladen ska vara av högsta kvalitet och de är båda mycket vassa.
Skaften är av gummi på gjuten PVC vilket gör att man inte halkar med blöta händer vilket är bra.
Jag skivar tomater genomskinligt tunt utan att lämna skärbrädan med spetsen med de här bladen. Prisvärda är alltså bara förnamnet.

Den minsta kniven har en bladlängd runt 8 cm.
Den här är underbar när man ska kärna ur paprikor elller chili,
eller varhelst det behövs ett litet finlirarblad med hög precision. Frukt är den väldigt kompis med t.ex.
Märket är okänt, jag fick denna från nån koppargrytepostorderklubb jag var med i på nittiotalet.
Modellen är klassisk med en rosttrög stålbit med egg mellan två jakarandabitar.

Alla tre har en bladtjocklek på runt eller drygt millimetern. Stålet är "rosttrögt" och av hög kvalitet .. trots deras brist på "namn".

Jag kompletterar med ett skärpstål, eller "diamantbryne" som en del väljer att kalla dem.
(Finns keramiska varianter som är bättre & dyrare än de i stål.)
Oavsett vad de heter är de nyckeln till konstant vassa köksknivar. Bemästra dem & all matlagning blir roligare.

Till sist vill jag nämna den oansenliga skärbrädan i teflon för 20 spänn.
De tar inte åt sig (dålig) lukt som en träbräda & de slöar i princip inte ner knivarnas skärpa alls. Köp såna på IKEA för en spottstyver.

Köp gärna Global men ta med dig förnuftet på shoppingrundan.

Mina två cent.

Permalänk

Global knivar är grymt bra, jag är så gott som uppväxt med dom(farsan älskar dom).
Har själv en och den är helt underbar.

Om du vill komma lite billigare undan så kan du köpa en global kniv sen köper du billigare alternativ, då man i flesta fall inte riktigt behöver mer än en kniv som måste vara vass.

Permalänk
Medlem

getskägg, den där skärbrädan är nog inte i teflon, snarare lågdensitets-polyeten eller liknande. kände mig tvungen att påpeka
men bra synpunkter!

här är ett test i GP.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=763&a=240161
har själv den billigaste kniven och den har funkat riktigt bra. dock tappat skärpan nu på senare tid så jag borde verkligen vässa den.
edit: Prima-kniven

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Jag älskar också Global-knivarna och ska du bara köpa en ska du köpa G-2 (Kockkniv 20cm)

Jag har vidare köpt Brödkniven (G-9) och Skalkniv (GSF-31)

Jag skulle behöva köpa en Grönskaskniv (G-5) och ett Diamantbryne.

Det fungerar alldeles utmärkt att hacka grönsaker med G-2 men det är lättare med en G-5 då denna har högre blad så man slipper slå fingrarna i skärbrädan.

Sen skulle man ju vilja ha typ alla, men det kommer ju aldrig att hända

Visa signatur

// David

Permalänk

Jag skulle satsa på kock/köttknivarna, och sedan köpa någon billig ikeavariant som brödkniv. Jag själv tycker att de flesta billiga brödknivar duger alldeles utmärkt till bröd

Global är underbart förresten.

Visa signatur

UNIX/Programmering.

Permalänk
Medlem

Många global knivar är anpassade för ett specielt syfte.

-grönsakskniv
-brödkniv
-flexibel kniv

etc. Beror ju på hur mycket pengar du vill lägga men tro mig du kommer inte bli missnöjd Haft mina nu ett bra tag och dom är underbara.

PS: var försiktig ^^ Jag fick 7 stygn i handen när jag skulle skära bort smör från Findus frysmat lol

Permalänk
Medlem

Jag tycker Global är överskattade. Har istället en Sabatier som jag är jävligt nöjd med.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halogen
Jag tycker Global är överskattade. Har istället en Sabatier som jag är jävligt nöjd med.

Beredd att hålla med, men Global är störst av en anledning, vilken är kvalitén.
Men se upp! Det finns väldigt mycket kopior på marknaden, och det är svårt att avgöra vad som är äkta vara utan att få använda dom ett tag och se hur dom håller skärpan. Min far råkade ut för det, alla knivar han köpte har börjat rosta i övergången mellan egg och skaft!

Visa signatur

Vän av ordning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av veil

PS: var försiktig ^^ Jag fick 7 stygn i handen när jag skulle skära bort smör från Findus frysmat lol

Som sagt, redskapen gör inte kocken (ledord är styng och frysmat )

Permalänk
Avstängd

Global är det jag använder, har en Större modell 20cm-isch kokkniv, Grönsakskniv, och en liten 5-7cm.

Inte hittat bättre knivar, dock är det att rekomendera att lämna in dom på "riktig" slipning då och då, för att jämna till eggen ordentligt.

En billigare variant kan vara Victorinox som funkar rikigt bra med.

Iallafall, Global=Inte missnöjd

PS.
Utbildad kock, dock inget jag jobbar med längre.

Permalänk
Medlem

Kan också rekomendera Global kockkniv, sen skulle jag även inte klara mig utan en Victorinox 26cm brödkniv.
Den fungerar utmärkt till annat än bara att skära bröd.
Enda kniv jag förtillfället använder hemma och på jobbet.
Sen som någon annan sa, Sabatier riktigt underbara knivar.
Också en favorit bland urvalet av knivar.

Visa signatur

Arch | Samsung S20 FE 5G

Permalänk

Hur är handtaget på en Globalkniv? Om vi säger att jag stora manshänder, inga dassalock men heller inga små pojkhänder. Finns det risk att man glider av från handtaget och hamnar för långt fram?

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD7 | Phenom II 960T @ x6 | Corsair Vengeance 8GB 1866 MHz | Corsair F120 SSD | ASUS 6970 DirectCu2 | CM HAF 912+ | Corsair AX 850W | LG IPS236 |

Ska du skaffa Dropbox? Passa på att ge både dig och mig 500MB extra lagringsutrymme! http://db.tt/5bFgFyXn

Permalänk

Re: Re: Global knivar

Tycker Globalknivar är lite väl överprissatta. Finns andra japanska knivtillverkare som är bra men billigare, t.ex. kockfavoriten Satakes "homeline":

c:a 750-800kr (de lätta handtagen i magnolia kan dock upplevas rätt ovant).

Ska du ändå lägga globalpengar varför inte köpa en koolare kniv, såsom Kyocera elller MAC?

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bleet
Inte hittat bättre knivar, dock är det att rekomendera att lämna in dom på "riktig" slipning då och då, för att jämna till eggen ordentligt.

Var vänder man sig om man vill ha dom riktigt slipade?
Är det bara att traska in i närmaste butik som säljer dessa (typ Duka, NK, Cervera etc) eller är det specialbutiker som gör detta.
Vad kostar det ungefär att få dom riktigt slipade (typ en 20cm kockkniv)

Visa signatur

// David

Permalänk

Kör själv med Global , Håller med att de har ett överpris, men det är kvalitet.

Har en Kockniv den använder jag till allt sen en grönsakskniv lika stor som kockniven.

De funkar till allt ;).

En kniv som är mkt för pengen i samma stuk som Global är Kobe, de ha jag gett i present till folk mm, de är robusta, & håller fan bra,

Alla kvalitetsknivar som angets i tråden är kalas, bara o ta efter tycke o smak

en nakcdel dock med träskaft är att de kan spricka efter lång tid (fukt mm)

ps, du kan vända dig till en del som slipar saxar mm (en del skomakare tom)
Dock ska man kolla att de vet att man ska kyla braden speciellt på blad som är stenhårda annars så skadas klingan vid slipningen.

Underhålsslipningen har jag ett keramiskt bryn som funkar kalas

en skitbra nödlösning om det saknas bryn så kan man använda kanten på undersidan av en porlinsgods tallrik (den delen som är matt stor upphöjd ring som är mot underlaget) , ett tips jag fick av en som kan kökets alla regler.