Lian-Li A10 eller Antec P182 ?

Permalänk
Medlem

Lian-Li A10 eller Antec P182 ?

Står fortfarande och väger lite mellan dessa chassin inför mitt nästa bygge.

Det har ett liknande upplägg på insidan och båda är riktigt stilrena på utsidan.

A10 är lite dyrare och är det värt de? Samtidigt så känns P182 så "Volvo" här på SweC, men är det ett vinnande koncept så varför inte

Kom med ERA tankar och åsikter och lägg en röst på ert favoritchassi, om ni väljer "annat" så skriv då vilket och varför!

För er som vill veta mer om chassina, kanske inte P182 men men ^^
Lian-Li A10
Antec P182

Tack!

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 17" Unibody, tidig 2009 (första Unibody)
Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |

Permalänk
Medlem

Aluminium är vägen.

Plast är det inte.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Tjock, härlig aluminium och ett riktigt snyggt chassi är det som gäller. Usch för plast.
(tycker inte heller om när man måste flytta alla diskar när man bara ska skruva i/ur en disk i en av 182-hårddisklådorna. Hellre "rättvända" där man kan ta en disk i taget).

Lian-Li A10 tycker jag är bland de snyggaste chassin som tillverkats.

$0.02

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk

Skulle nog ta ett Lian Li chassi , har ett PC-A05B själv och är grymt nöjd med den

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem

Har du pengar så kör på lian li, chassina är snarlika men lian lis modell är mer påkostad.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Lian li for teh win!

Permalänk
Medlem

Har sätt recensioner på A10 och det verkar verkligen andas kvalité och de r jag alltid beredd att betala lite extra för! "Hellre kvalité en kvantitet" är mitt måtto! =D

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 17" Unibody, tidig 2009 (första Unibody)
Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Ett Antec P182 skulle jag valt... helt klart. Har ett sånt själv efter att ha bytt ifrån Lian Li. Förstår inte vad fördelen med ett aluminiumchassi skulle vara.

Intressant åsikt! vad är det du ser det är för fördelar med P182 emot Lian-li och A10 då ?

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 17" Unibody, tidig 2009 (första Unibody)
Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soyish
Skulle nog ta ett Lian Li chassi , har ett PC-A05B själv och är grymt nöjd med den

Samma här, dessutom har ju ALLA P182:or och det kan ju vara kul att vara lite annorlunda.

Permalänk
Medlem

Aluminium är snyggare och mycket läckrare överlag. Plast är smeggigt och allmänt B.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Serut som att Lian-Li A10 är på god väg att vinna röstningen här, men lite fler röster så att man har lite att luta sig på! =D
Men hur är det med ljudisoleringen i A10;n ?

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 17" Unibody, tidig 2009 (första Unibody)
Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |

Permalänk

Jobbigt med länkar till datorbutiken :/ *RIP*

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Medlem

Om du fortfarande följer tråden såska jag meddela att dämpningen i båda chassina är i sämsta laget, köper du ett pack från bequiet så får du avsevärt bättre dämpning och isolering oavsett chassival.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Har ett A10 själv. Kan säga att det är inte det tystaste chassit!
Förstår inte hur de kan skriva det på alal recensioner. Snyggt som fan dock, bilder på den gör inte rättvisa, seeing is believing!

Dock så kan man ju fästa hela insidan med Butyl om man vill/kan. Det ska jag gör anär jag får tummen ur röven.

Permalänk
Medlem

Jag älskar mitt P182 och kommer aldrig att byta ut det. Japp, jag är allvarlig.

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Medlem

De är rätt likvärdiga tycker jag, i vissa aspekter vinner Antec P182 och i vissa vinner Lian-Li A10. Men tycker inte att i de kategorier där LLA10 vinner rättfärdigar det högre priset så därför tar jag ett Antec P182.

Permalänk
Medlem

Nu är länkarna uppdaterade till andra *R.I.P D.B*
Kul att det kommer argument från båda sidor!
Så om man verkligen vill ha A10 tyst så ska man köpa dämparmattor alltså, hur är dessa standardfläktar som följer med då? Har för mig att Lian-Li brukar köra på Adda men det säger ju inte att de är bra direkt, Antec;s tricoolfläktar vet jag att de är ingen hit direkt. Så jag har väll tänkt att köpa 5 st nexusfläktar till vilket chassi jag än väljer.
Är lite nyfiken på vilket chassi den som har rästat på "annat" vill ha ^^

Tack ännu en gång för alla inlägg!! Men fler säger man inte nej till

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 17" Unibody, tidig 2009 (första Unibody)
Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ozoom
Nu är länkarna uppdaterade till andra *R.I.P D.B*
Kul att det kommer argument från båda sidor!
Så om man verkligen vill ha A10 tyst så ska man köpa dämparmattor alltså, hur är dessa standardfläktar som följer med då? Har för mig att Lian-Li brukar köra på Adda men det säger ju inte att de är bra direkt, Antec;s tricoolfläktar vet jag att de är ingen hit direkt. Så jag har väll tänkt att köpa 5 st nexusfläktar till vilket chassi jag än väljer.
Är lite nyfiken på vilket chassi den som har rästat på "annat" vill ha ^^

Tack ännu en gång för alla inlägg!! Men fler säger man inte nej till

Jag tror man garanterat kan få det tyst, P182 är inte särskilt tyst från början heller men tror du blir tvungen att byta fläktarna i Lian li lådan med, de är inte lika tysta som nexus enligt reviews. Finns ju en hel del andra tysta chassin men eftersom du bara listat dem två så har resten uteblivit.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Har ett P180B och är nöjd, lite plastdetaljer här å där men väldigt tyst och fint annars.
Nu vet jag inte hur stor prisskillnaden är men LianLit hamnar väll runt 2000kr skulle jag tippa så har man råd, inte behöver en supertyst dator å inte tycker Antecchassit är snyggt så tar man Lian Li. Likvärdiga vad gäller utrymme, kylning osv.. skulle jag tippa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Jag tror man garanterat kan få det tyst, P182 är inte särskilt tyst från början heller men tror du blir tvungen att byta fläktarna i Lian li lådan med, de är inte lika tysta som nexus enligt reviews. Finns ju en hel del andra tysta chassin men eftersom du bara listat dem två så har resten uteblivit.

Tack för infon!
Har faktiskt ett alternativ som hetter "annat" Men vilka chassin tänker du på då som är bra avvägda mellan att vara tyst, ha rätt bra kylförmåga och se rätt stilrent ut ?
Vore tacksam för lite alternativ, för jag är ju inte helt låst på dehär chassina, är bara de jag har fastnat för hittils.

// Oskar

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 17" Unibody, tidig 2009 (första Unibody)
Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ozoom
Tack för infon!
Har faktiskt ett alternativ som hetter "annat" Men vilka chassin tänker du på då som är bra avvägda mellan att vara tyst, ha rätt bra kylförmåga och se rätt stilrent ut ?
Vore tacksam för lite alternativ, för jag är ju inte helt låst på dehär chassina, är bara de jag har fastnat för hittils.

// Oskar

Jag vet inte vad du avser med rätt bra kylförmåga, är det att kunna kyla en hyffsad processor och ett relativt högpresterande grafikkort eller överklockad quadcore med kort i SLI/crossfire?
Finns massvis andra Lian Li-lådor, Silverstone, Coolermaster osv. Jag har inga uppfattningar om vad som är snyggt eller inte då jag helt enkelt prioriterar ljudnivå före utseende.

Men inte att förglömma, en låda är inte tystare än dess komponenter. Har du hårddiskar som vibrerar, högljudd grafikkorts/moderkorts/processorfläkt eller ett nätagg som är högljuddt eller varvar upp tidigt. Ingen låda jag vet om har tysta orginalfläktar och därför kan man inte säga att en är tystare än en annan.
Sen har vi alla olika uppfattningar om vad som är tyst, jag uppfattar en 5V Nexus som väldigt störande i övre fläktplatsen på P182 men det kanske inte du gör för att ta ett exempel.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Jag vet inte vad du avser med rätt bra kylförmåga, är det att kunna kyla en hyffsad processor och ett relativt högpresterande grafikkort eller överklockad quadcore med kort i SLI/crossfire?
Finns massvis andra Lian Li-lådor, Silverstone, Coolermaster osv. Jag har inga uppfattningar om vad som är snyggt eller inte då jag helt enkelt prioriterar ljudnivå före utseende.

Men inte att förglömma, en låda är inte tystare än dess komponenter. Har du hårddiskar som vibrerar, högljudd grafikkorts/moderkorts/processorfläkt eller ett nätagg som är högljuddt eller varvar upp tidigt. Ingen låda jag vet om har tysta orginalfläktar och därför kan man inte säga att en är tystare än en annan.
Sen har vi alla olika uppfattningar om vad som är tyst, jag uppfattar en 5V Nexus som väldigt störande i övre fläktplatsen på P182 men det kanske inte du gör för att ta ett exempel.

Okej ska jag uttrycka mig lite mer exakt nu då.

Jag kommer att köra med följande system:

Intel i7 920 med noctua U12
Asus P6K X58
Asus 4870 X2
Corsair Dominator eller XMS3 DDR3
Be quiet Darkpower Pro 750W
WD Raptor 36 gb (Första generation)
WD Caviar 1tb, ev. 2x 500 gb i raid 0
Zalman fläktstyrning för 6 st fläktar
5x Nexus fläktar

Tror jag inte har glömt ngt nu, så det är överlag ett rätt tyst system, det som nog kommer att låta är X2;an för raptorn låter inte så mkt om den bara är rätt upphängd.

Jag är som du väldigt bestatt av att de ska vara #tyst# så jag är väldigt nöjd med den ljudnivån jag har på mitt system nu som är kylt med Zalman resavator 1, så ev. har jag funderat på om jag ska plocka loss de och använda den till att kyla Graffet me. men tror det blir lite komplicerat.

Kylförmågan behöver ju inte vara överdriven, inget Antec 1200 typ. utan det jag vill ha är en 4 -5 120mm fläktplatser.

Så ska jag ranka så är det:

1. Byggkvalité --> Lågljudnivå
2. Kylning
3. Design

Och det ändå jag menar med design ungefär är att det inte ska vara ngn himla julgransbelysning eller Alienware look a like om du förstår.

Så om du skulle plocka ihop din 3 i top lista över de chassina som du / och ni andra för den delen är väldigt tysta och inte kostar över 2000 så vore jag djupt tacksam!

// Oskar E

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 17" Unibody, tidig 2009 (första Unibody)
Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |

Permalänk
Medlem

För att kyla ett sådant system i ett chassi som är möjligt att göra tyst så hade jag nog valt bland:

Cosmos 1000
Antec P182
Någon av Lian Lis:
Blue Ring PC-B25
PC-A10

Eftersom du inte ska kyla något passivt så kommer det inte spela någon roll vilket av chassina ovan du väljer, de viktiga egenskaperna finns i alla, inga ventilationshål vid sidorna, åtminstone 2 120 mm i fronten och någon form av hårddiskdämpning.

Det är möjligt att du kan få tillräckligt med kylkapacitet i en NZXT whisper om du grovmoddar den genom att skära i dörren och sätta dit två Scythe Kama bays men jag hade väntat till någon annan prövat det innan jag försökte mig på det.

*EDIT* när du skriver upphängd raptor så undrar jag om du menar remupphängd som i Solo/P150/Sonata 550 plus osv. I så fall kan det vara bra att veta att det finns mycket begränsad plats för det i P182 om du inte hänger den vid 5.25" facken (fixa kylning då om den blir varm.)

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Okej, ja det är just de 4 chassina jag har kollat lite på, B25 verkar också vara väldigt intressant men gillar mer upplägget i A10 med nätagget nere och så.
Cosmos 1000 verkar också vara ett bra chassi men dock verkar det vara lite svårt att få till en någorlunda bra kabledragning i eller ? men ett stort plus för Cosmos 1000 är ju den väldigt gedigna hårddiskburarna som verkar vara väldigt bra!
Har läst recensionen om NZXT Whisper och fastnade inte så för de, dels föratt jag kanske inte gillar NZXT så värst mkt men sedan tycker jag inte kvalitén på själva bygget verkar vara så jättelysande.

Som jag kör raptorn nu så är den upphängd i resorbanden som sitter färdigmonterade i mitt Solochassi vilket funkar jättebra, låter inte mer en ngn annan hårddisk jag har.

Men vad är fördelarna respektive nackdelarna mellan B25 och A10? De kostar ju ungefär lika mkt så det spelar ingen roll.
Tack för all din hjälp för den delen!

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 17" Unibody, tidig 2009 (första Unibody)
Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |

Permalänk
Medlem

Ett problem som många klagat på i Cosmos 1000 är att hårddiskarna blir mycket varma eftersom kylingen till dessa är mycket undermålig. Att de sedan är gedigna tycker jag inte. Jag har känt på dem (eller om det var S-modellen?) och de är gjorda av tunn aluminium (eller någon lättmetall) som inte alls ger gediget intryck (på mig).

Mina $0.02

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ozoom

Som jag kör raptorn nu så är den upphängd i resorbanden som sitter färdigmonterade i mitt Solochassi vilket funkar jättebra, låter inte mer en ngn annan hårddisk jag har.

Men vad är fördelarna respektive nackdelarna mellan B25 och A10? De kostar ju ungefär lika mkt så det spelar ingen roll.
Tack för all din hjälp för den delen!

Skillnaden är som sagt värmezonerna samt A10 har ett mer P180 liknande utseende och kylning. Då fläktarna är placerade längre ned i B25 och den har mer traditionell design så är det möjligt att det gynnar grafikkortskylningen i större mån än i A10 som jag misstänker har bättre processorkyling.

Nätagget längst ned är ju både bra och dåligt, gynnar ljudnivå om det blir varmt runt processorn men samtidigt så har nätagget faktiskt en funktion när det sitter där det gör i vanliga fall och det är att transportera ut värmen.

Hårddiskarna sitter ju lite olika och jag tror att B25 är lättare att hänga upp en raptor i. Observera att inget chassi av dem jag nämnt har lika tyst hårddiskdämpning som i Solo, den är överlägsen alla chassin på den fronten. Så vill du hänga upp disken måste du konstruera en egen metod.

Båda verkar ha bra möjligheter till kabeldragning.

Angående Cosmos och kabeldragning så vet jag inte hur mycket sämre den är men chassin behöver inte vara som P180 eller Silverstone Fortress för att det ska vara möjligt att göra, i värsta fall går det alltid modda själv, en av de bästa kabeldragningar jag sett har varit i ett mini-tower från antec och det var vida överlägset P180.

Finns även ett chassi från lian li som heter A70, kombinerar lite fördelar från både B25 och A10, två fläktar blåser in från nedre delen av fronten samt kyler diskarna. På hårddiskburarna sitter två till fläktar som kyler resten av burken. Nätaggregatet är placerat längst ned.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Finns även ett chassi från lian li som heter A70, kombinerar lite fördelar från både B25 och A10, två fläktar blåser in från nedre delen av fronten samt kyler diskarna. På hårddiskburarna sitter två till fläktar som kyler resten av burken. Nätaggregatet är placerat längst ned.

hur är lian li a71? (är det samma som a70?)
vet du något om lian li a20's ljuddämpning?
vart köper man egna ljudmattekit lämpligen?

är själv ute efter ett tyst, svalt (nåja i varje fall efter att satt in nexusfläktar där så är möjligt) och rymmligt chassi...

Permalänk
Medlem

Nu när jag väl har köpt en egen ny dator så valde jag Antec p182 för det är snyggt och smart.

Kommer ju antagligen inte byta ut det heller om jag ska köpa nya saker sen någon gång i framtiden för det är det absolut bästa chassit jag har haft iaf, mycket nöjd

Permalänk
Medlem

Har just beställt ett PC-A10, hoppas på att få det för jul
Ville inte ha en massa plast, och jag har inget problem med att betala lite extra för ett kvalitetschassi.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850