Permalänk

Trevligt moderkort till X2 7750

Hade tänkt att uppdatera mitt system en del och vill ha lite bra tips på ett vettigt moderkort.

Cpun blir en AMD Black Edition, X2 7750 samt att det blir att plocka in ett par Kingston HyperX 2 GB - DDR2 minnen.

Kravet på moderkortet: Ska ha integrerat LAN och helst stöd för Crossfire/SLI samt att ha små klockmöjligheter. Ett kort runt 1000 lappen.

Har kikat på Gigabyte GA-MA790X-DS4.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=243746

Har ni något bättre tips?

Någon som har koll på om nya moderkort har samma standard som de äldre när det gäller hålens placeringar (där man skruvar fast moderkortet)?
Jag är sugen på att använda mitt gamla chassi (Nu sitter ett s939 moderkort i)

Permalänk

Gigabyte gör riktigt sjyssta kort. Tror du blir helnöjd med det kortet. Ett bättre kort är ju GA-MA790GP-DS4H pga sin sydbrygga, men det kostar även mer. Enligt några tester på nätet så ska SB750-bryggan även vara rätt hjälpsam vid eventuell överklockning, iallafall när det gällde Phenom 9950. (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=332486)

Permalänk

det borde väl även hjälpa 7750+ eftersom att den är uppbyggd på k10 arkitekturen

Permalänk

Mjo, sant det där. Dock så kostar det ju även 500 mer än det kort TS hade kikat på

Permalänk
Medlem

Ett till tips, lite billigare än Gigabyte men fullt dugligt (jag har nyligen beställt ett sådant moderkort till mig själv) med NB-790 och SB-750, ett Asus M3A78-T: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=334762

Mer tips finns att söka upp på forumet, Internet eller via t.ex. prisjakt gällande AM2+: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v882

Lycka till med ditt val av moderkort.

/Saint25

Permalänk

Tackar! Jag tror det lutar åt ett Gigabyte GA-MA790X-DS4

Någon som har koll på om det gör stor skillnad om man skulle byta ut x2 7750 cpun mot en 3 kärning istället? typ en: Phenom X3 8750
Skulle tro att det inte har allt för stor skillnad?

Permalänk

du får en kärna mer bara

Permalänk
Medlem

Jag kan berätta om hur jag har gjort. Jag sitter nu med gamla 939-grejor och sökte en vettig uppgradering till ett så kallat allt-i-allo system d.v.s. fungerar tillräckligt bra på många olika tänkbara användningsområden. Efter lite sökande av information på Internet och kontakt med några vänner blev det följande saker som beställdes före jul (då var priserna också lägre vid beställningen än de är nu).

Processor: AMD X3 8750BE Rev. 3B (HD875ZWCGHBOX)
Moderkort: Asus M3A78-T
Minnen: G.Skill PC8500 1066MHz (5-5-5-15) 8GB

Sedan tillkommer det en del till saker och ska bl.a. återanvända mitt 8800GT 512MB grafikkort tillsvidare. Jag har inte fått hem alla saker ännu och byggande blir inte av fören senare under januari månad så jag kan inte nu lämna några resultat. Huvudoperativsystem för detta system (troligtvis): Vista eller Windows7.

Några notiser.
1. Tittar man på hur många spel är överlag skapade så är de flesta anpassade för 1-3 kärnors processorer t.ex. se Xbox360 med 3 kärnor och de räknar med att medel-"Svensson" har idag sällan mer än 2 kärnor i sin PC. Så spel som skrivs om eller portats från spelkonsoller som t.ex. Xbox360 till PC får vanligtvis inte mer stöd till processorn. Ja, några få spel har från början fått stöd för mer kärnor men de nyttjas dåligt än så länge. Så om man inte har ett stort behov att använda program etc. vilket kräver bl.a. 4 kärnors processor just idag, kan man kan man klara sig med färre kärnor en tid till. Som bonus lägre driftskostnader och lägre inköpspris.
2. Tittar man på allmän genomsnittlig prestanda mellan t.ex. X3 8750BE och X4 9850BE oklockade, som jag har förstått det och kommit fram till så är den inte så stor förutom när vissa program som specifikt drar nytta av 4 kärnor.
3. Tittar man framåt i tiden kommer mer och mer spel men även annan mjukvara få nytta från en processor hos en PC som använder mer än 1-2 kärnor och med 3 kärnor har man lite mer "utrymme" för det d.v.s. växtmån.
4. Tittar man på inköpspriset. Jag köpte min X3 för ca 1100 kr (och moderkortet för under 1300 kr) och upp till tidigare nämnda X4 så var det upp ca 3-500 kr, något som jag inte kunde motivera mig för att betala extra för för den mindre skillnaden i allmän prestanda och den ökade driftskostnaden. Jag tänkte också så här att den dag jag behöver mer processorkraft framöver i tiden från en X4 köper jag heller en processor från den kommande Phenom II familjen. Något som jag ser mer värde ifrån och inte minst den uppskattade större ökningen av prestandan till en lägre driftskostnad. Uppskattat pris idag på en Phenom II X4 940 är omkring 3000 kr SEK när de börjar säljas i januari - februari 2009 med förmodan ett lägre pris mot andra halvan av år 2009.
5. Tittar man på operativsystem och program etc. i allmänhet framöver så blir de mer krävande och allt mer inriktas på 64-bitars tekniken. Av det skälet valde jag att redan nu kosta på mig lite mer minne då priset var överkomligt. Och jag avser att ha plattformen under en lägre tid innan nästa byte eller uppgradering.

Dessa fem punkter var några av sakerna som gjorde att jag tillslut beställde sakerna som jag tog upp i början av tråden och var efter mitt användningssätt hemma hos mig. Ja, jag har tittat på fler olika alternativ t.ex. Intel Core i7 system men kom fram till att ett bra sådant system skulle bli väldigt dyrt att köpa och jag skulle idag inte ha någon större nytta av all den extra kraft som det systemet kan leverera. Då blev den den här uppgraderingen istället.

Är man intresserad av överklockning så har jag sett att det finns möjligheter hos X3 8750BE Rev. B3, som med god kylning + bra kringutrustning kan nå upp till kring 3 GHz från 2,4 GHz och med t.ex. vattenkylning en bit över det har uppnåtts hos flera användare på olika datorforums runt om i världen.

Det var mina synpunkter och andra personer kan ha andra synpunkter efter andra förhållanden, behov och önskemål d.v.s. trådskaparen kan ha andra parameterar med ett annat slutresultat som följd än mitt.

Vad du än gör för val så avslutar jag med mitt inlägg att säga lycka till din uppgradering vad du nu än väljer för delar till nästa plattform.

Och...

Ett Gott Nytt År på dig (och andra på Sweclockers).

/Saint25

Permalänk
Medlem

Det är bra saker du fått tag i.
Grattis!

Jag har inte 8750 BE men jag kommer upp i stabila 3,24 med min. Har haft igång den i 3,3 men orkade inte stablisera den där. Kanske gör jag försök med 3,3 senare när jag har mer tid och ork.
Läser du min byggblogg kan du se vad du kan förvänta dig med resultat gällande pcmark05 cpu score och 3dmark06 cpu score oc och stock.

Mvh Micke..

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk

Tack för ett mycket bra svar Saint!

Gott nytt år på er alla

Permalänk
Medlem

Hej och god fortsättning på det nya året.

Xamin
Tack och jag tror att sakerna är vettiga till min uppgradering.

Ja, det var inte ett dåligt resultat du har fått med din vanliga X3a men efter att ha tittat in på din bygglogg: http://www.sweclockers.com/album/?id=3307 så hade jag önskat att det gick att klicka på bilderna så att de förstoras tillräckligt mycket så att man får en möjlighet att se t.ex. fakta kring överklockningen med siffror. Nu ser man inte vad som står där... kan du ordna med bättre/större bilder eller specifiera med text om resultaten, inställningar med mera, vilket kan ta lite tid att göra?

För övrigt ett udda men intressant bygge du har gjort.

Rickard87
Tack för ditt visade intresse för mitt inlägg i tråden. Nu fick du veta hur jag gjorde när jag beslutade mig om min uppgradering med nya datordelar.

/Saint25

Permalänk

Hej jag letar också efter ett moderkort som ska kombineras med ett amd 7750BE men jag kan spendera runt 1600:- för moderkortet, och mina krav är crossfire/crossfireX stöd och ganska bra överklocknings möjligheter samt att den ska vara kompatibel med Phenom II som troligen kommer införskaffas senare i år. Jag har tittat på bla gigabyte ma790gp-ds4h och msi dka790gx platinum som verkar vara omtyckt bland sweclockare, frågan är då vilket är ett bättre köp bland dem två? Finns även en liten prisskillnad (300:-), msi lite dyrare.

Tack på förhand

Visa signatur

Chassi: Antec 300 | CPU: AMD Phenom II 940 3.7Ghz | Kylning: OCZ Vendetta 2 | Minnen: A-Data 8192MB PC8500 | Moderkort: Gigabyte MA-790GP-DS4H | Grafikkort: MSI GTX 580 | Nätaggregat: Antec NEO 620W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spefaktiv!
Hej jag letar också efter ett moderkort som ska kombineras med ett amd 7750BE men jag kan spendera runt 1600:- för moderkortet, och mina krav är crossfire/crossfireX stöd och ganska bra överklocknings möjligheter samt att den ska vara kompatibel med Phenom II som troligen kommer införskaffas senare i år. Jag har tittat på bla gigabyte ma790gp-ds4h och msi dka790gx platinum som verkar vara omtyckt bland sweclockare, frågan är då vilket är ett bättre köp bland dem två? Finns även en liten prisskillnad (300:-), msi lite dyrare.

Tack på förhand

Hej, från vad jag har läst otaliga tester och inlägg på olika datorforums runt om i världen under hösten, så har jag gjort följande gradering i prisklassen upp till ca 1500 kr.

1. Asus M3A78-T alt. Gigabyte MA790GP-DS4H
2. MSI DKA790GX Platinum

Notis. Jag har läst många som har haft olika problem med sina MSI moderkort, som t.ex. Bios med inställningar som strular men också hållbarhetsproblem. Ja, när det fungerar bra så är allt frid och fröjd men när problemen kommer eller har varit, så har det gjort mig en smula osäker på detta moderkort. Så ur den synpunkten så stog jag och valde mellan Asus och Gigabyte och valet gick till slut till förmån för Asus. Som du kanske vet redan (?) som gjordes Phenom II X4 940 överklockningen på över 6 Ghz på det listade Gigabyte moderkortet.

Ja, det finns andra AM2+ moderkort och andra personer som kanske har andra åsikter på nämda moderkorten än mig. Men nu har du fått mina två val som första alternativ.

Lycka till med valet på just ditt moderkort.

/Saint25