Bytt disk, hur komma in i BIOS?

Permalänk
Medlem

Mjau... oss katter emellan .... betyder TACK!

Permalänk
Medlem

Annars kör den hårda vägen och installera systemet på en USB / Firewire enhet. Långtifrån lika portabelt, men kan vara värt att se ifall det fungerar så du inte investerar för mycket tid på något som är pajj.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Hur mycket GB krävs till USB-installation då?

runt 5gb har jag för mig att min install tog

Permalänk
Medlem

Kolla så disken inte är inställd på att köra SATA 3.0 istället för 1.5. (detta görs för det mesta med byglarna)
Dock vet jag inte om detta gäller för 2,5" diskar men kan vara värt att kolla!

Permalänk
Medlem

Framsteg har gjords...

Plockade isär och satte in disken, sitter gummibussningar på kortsidorna, gummit var skrynklat och hindrade troligen disken att få kontakt. Dålig konstruktion helt enkelt.

Så nu har jag partitionerat men likt förbannat säger installationen att det inte går på den här Macen. CD'n är märkt iMAC OS X 10.5.2. Kanske inte passar på MacBook?

Rörigt det här med OLIKA installationsCD till OLIKA modeller av Mac - hur svårt kan det bli?

Va'fan skall CD'n heta för att passa en MacBook då?

Permalänk
Medlem

Vissa nyare "Penryn MacBooks" kräver 10.5.5 medans äldre "Penryn MacBook" klarar sig med 10.5.2
Lite stönigt att du inte har skivan som är till datorn.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Så nu har jag partitionerat men likt förbannat säger installationen att det inte går på den här Macen. CD'n är märkt iMAC OS X 10.5.2. Kanske inte passar på MacBook?

Rörigt det här med OLIKA installationsCD till OLIKA modeller av Mac - hur svårt kan det bli?

Va'fan skall CD'n heta för att passa en MacBook då?

Förslagsvis något med Macbook i namnet...
Vad är det som är rörigt med olika installationsskivor för olika modeller? detsamma gäller ju vilken PC-tillverkare som hellst? :S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ConVicTen
Vad är det som är rörigt med olika installationsskivor för olika modeller? detsamma gäller ju vilken PC-tillverkare som hellst? :S

Stönigt är det ändå, även om det förekommer på pezes oxå.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Asså, jag trodde det bara var Apple som gjorde Mac'ar och därmed samma CD-skiva till alla.

Man kan ju köpa XP Home/Pro som funkar till alla PC oavsett märke/modell.

1. Nu lär man kunna det till Mac'ar oxå och den heter Mac OS X 10.5.x för 1200:- och då lär den väl funka till både PC- och Mac-skrot?!

2. Då är frågan om det inte går lika bra med gratis-Ubuntu, funkar det på MacBook?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ConVicTen
Vad är det som är rörigt med olika installationsskivor för olika modeller? detsamma gäller ju vilken PC-tillverkare som hellst? :S

Näe? Har du en Windows XP-skiva fungerar den ju till vilken PC som helst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
2. Då är frågan om det inte går lika bra med gratis-Ubuntu, funkar det på MacBook? [/B]

Funkar hur bra som helst.

Visa signatur

Stationär: E8400 | ABIT IX38-QuadGT | 4 GB Corsair XMS 2 PC2-6400 | PowerColor Radeon HD 4850 512MB | Corsair TX 750W | Fractal Design Define R2 | Win7 64
Bärbar: 17" MBP | Ubuntu/OSX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ruckus
Funkar hur bra som helst.

Åfan - ska' prova. Gratis + massor med applikationer.

Varför skall man köra OS X före Ubuntu såvida OS X har nån app man vill ha som inte funkar på Ubuntu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Näe? Har du en Windows XP-skiva fungerar den ju till vilken PC som helst.

..och har du en skiva köpt med OSX på så fungerar den till vilken Mac som helst..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Åfan - ska' prova. Gratis + massor med applikationer.

Varför skall man köra OS X före Ubuntu såvida OS X har nån app man vill ha som inte funkar på Ubuntu?

För att OSX är det bästa desktop-OS:et? Nej, nu orkar jag inte med något flameware, men jag köpte min första Mac endast för att köra operativsystemet, och efter nästan 4 år har jag konstaterat att jag aldrig vill sitta på något annat som desktop-OS.

Använder man skivorna man får med datorn går det utmärkt..

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Näe? Har du en Windows XP-skiva fungerar den ju till vilken PC som helst.

Självklart, och använder du en OS X Retail-skiva funkar den på vilken mac som hellst...

Restore-skivorna däremot...

Permalänk
Medlem

Ja asså, inget ont om OS X, det gör väl vad det skall liksom Ubuntu eller XP, men gratis är godare, XP kräver väl mera av hårdvaran + AV-progg än de andra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer

1. Nu lär man kunna det till Mac'ar oxå och den heter Mac OS X 10.5.x för 1200:- och då lär den väl funka till både PC- och Mac-skrot?!

Nej den kommer inte att fungera på PC-skrot.. "bara" på Mac-skrot

Men leta fram en retail skiva och installera? Eller testa det som John Sawyer tipsar om här

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ok, men skaffa en OSX skiva från piratbukten och dra in den och kör ett tag.

Tycker personligen att det inte är något etiskt fel med att dra ned något som man redan äger via PB eller annan torrent tracker.

Du kommer att älska os x när du kört det ett tag, så är det bara

Jag brukar beskriva os x som ett linux som fungerar underbart.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Nu har jag begränsad erfarenhet av Ubuntu och OS X men det jag sett av OS X har inte imponerat.

Därtill är ju Apple betydligt duktigare att ta rejät betalt för sånt som är gratis i Ubuntuvärlden.

Annars är det väl OpenSolaris som gäller för den som söker högsta kvalitet och tillförlitlighet. Men det lär man väl inte installera på svindyrt Appleskrot.

Här gäller "best bang for the buck" och då får vi lämna religonerna åt sidan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Nu har jag begränsad erfarenhet av Ubuntu och OS X men det jag sett av OS X har inte imponerat.

Därtill är ju Apple betydligt duktigare att ta rejät betalt för sånt som är gratis i Ubuntuvärlden.

Annars är det väl OpenSolaris som gäller för den som söker högsta kvalitet och tillförlitlighet. Men det lär man väl inte installera på svindyrt Appleskrot.

Här gäller "best bang for the buck" och då får vi lämna religonerna åt sidan.

Vad skönt att just innebörden av "bang" inte är det minsta subjektiv

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superboss
Vad skönt att just innebörden av "bang" inte är det minsta subjektiv

Bang är väl mindre subjektivt än "best".

För somliga kan ju överbloatad design, krimskrams, kromlister och varumärken gå före det som av andra anses vara viktigare.

Permalänk
Medlem

Om det är nånting Apples produkter saknar så är det ju just överbloatad design, krimskrams och kromlister.

Ett starkt varumärke har dom dock.