Samsung reklamation, vilket skämt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av foppson
Lite annorlunda med en bil, där finns ju registrerat vem som är ägare av bilen i ett register....

Annars så tycker jag att man kan inte kräva något av en tillverkare om man inte kan uppvisa ett kvitto som styrker köpet, man får tacka och bocka ifall man får hjälp utan kvitto...

Handlar 95% av mina saker från dustin och då kan man skriva ut ett nytt kvitto/faktura vid behov.

Oläsbara kvitton kan man undvika om man kopierar kvittot, spara naturligtvis originalet ifall det inte skulle blekna.

Men garantin på en bil forsätter att gälla även om bilen byter ägare.
Bilen identifieras av ett serienummer,precis som finns på hårddisken.

Så du tycker att man ska behöva skaffa en kopiator för att kunna handla saker?? Eller online som du tydligen gör.

Tillverkaren ska väll vara glad att jag valt att köpa deras produkt och inte deras konkurenters. Om vara går sönder så tycker jag det är deras skyldighet att byta ut den oavsett kvitto eller ej.
Annars bör dom ju skriva ut att det är tre års garanti förusatt att man håller rätt på en liten papparslapp lika länge.

Du har konstig inställning tycker jag...

Visa signatur

Fractal Design R4 | Corsair ax 860 | ASUS z390 | Intel i7 9700k | Noctua NH-D14 | 16GB Corsair Vengence 3000mhz | Msi 2080|Win 11

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Björn Endre
Vad gör du med dina kvitton? Jag har en bunt med Webhallen-kvitton i en pärm som alla är fullt läsbara fortfarande efter mer än 2 år.

Ur en good-will situation tycker jag Samsung ska ge service men samtidigt är det helt upp till er som köpare att spara kvitton. Så jäkla svårt är det inte att ta sina kvitton för dyrare hårdvara och lägga dom i en pärm/låda/tidningshållare varje gång ni köpt något.

Det är positivt att vissa ger RMA endast genom serienr. men jag har svårt att känna mig upprörd över att andra inte gör det. Garantin gäller sällan någon annan än första köparen och i slutändan innebär det att de vill ha bevis på att det är första köparen de har att göra med. Tråkigt om du tappat bort kvittot men likaväl som det är lite dålig kundvård att inte kunna fixa det själv, lika klantigt är det att inte kunna ta vara på sina kvitton och sen gnälla.

Antar att jag får skaffa en pärm då. Eller så köper jag aldrig nånsin mer en samsung produkt och slipper spara massa kvitton

Visa signatur

Fractal Design R4 | Corsair ax 860 | ASUS z390 | Intel i7 9700k | Noctua NH-D14 | 16GB Corsair Vengence 3000mhz | Msi 2080|Win 11

Permalänk
Medlem

Asså shit, TS verkar ju ha damp eller något, vartannat ord är i Caps...

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Sen en aspekt, många tillverkare har möjligheter att se om garantin gäller.

MEN den stämmer sällan överens när datorn faktiskt är såld utan kan bara se när produkten är fabriksaktiverad.

Därför dom behöver få in bevis när produkten är såld för att kunna exempelvis justera garantin.

Visa signatur

Every day sends future to past

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xeno81
Sen en aspekt, många tillverkare har möjligheter att se om garantin gäller.

MEN den stämmer sällan överens när datorn faktiskt är såld utan kan bara se när produkten är fabriksaktiverad.

Därför dom behöver få in bevis när produkten är såld för att kunna exempelvis justera garantin.

Men min är tillverkad 2008.07,samsung ger 3 års garanti. Garantin går alltså ut 2011.07. Å det är ju ett bra tag kvar tills dess.

Men jag förstår vad du menar,men i mitt fall så ser jag ingen anledning till varför dom inte skulle ge mig en ny. ok om jag kommer nångång 2011 och vill ha en ny.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Corsair ax 860 | ASUS z390 | Intel i7 9700k | Noctua NH-D14 | 16GB Corsair Vengence 3000mhz | Msi 2080|Win 11

Permalänk
Medlem

Att behöva spara kvitto är helt idiotiskt. De vet precis ALLT om köpet. Vilken tid, vilken affär, vilken station, vilket kort, vilket kortnummer, vad du heter, etc. Att man sen ska behöva spara på ett litet sketet kvitto som förlorar texten efter tre år... gör ju inte saken bättre.

Jag lider med dig TS.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Hedersmedlem

Vilka är "De" här? Samsung? Hur ska de veta vilken tid/affär etc. som det är köpt? Webhallen? Tja, jag vet inte om de lagrar serienummer för varje försäljning, tvivlar på det. De kan eventuellt se ungefär när varan har sålts men är lite osäker de lagrar varje serienummer. Men även om de gjorde det så skulle de behöva gå in i sitt affärssystem för att söka igenom efter serienumret.

I slutändan handlar det om en hel del jobb att försöka spåra försäljningen, något som inte skulle behövas om man bara sparade kvittot.

Men visst är Samsung lite stenbenta här.

O/T
Jag hoppas ingen av er som tycker det är jobbigt att hålla koll på kvitton planerar att starta ett företag (enskilt etc.) eller ha utgifter via jobbet som ni vill ha ersättning för eftersom det då är ännu viktigare att ha full koll på kvitton. Faktum är att det är lika bra att vänja sig vid att hålla koll på viktiga kvitton när man är ung eftersom det bara blir mer när man blir äldre (kvitton för ROT-avdrag, kvitt för avdrag i deklaration etc. etc.).

/B

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Fick tips om samsung.com och där kunnde man skicka in utan kvitto,får betala frakt till Holland. Det kan jag leva med. Återkommer om hur det gick.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Corsair ax 860 | ASUS z390 | Intel i7 9700k | Noctua NH-D14 | 16GB Corsair Vengence 3000mhz | Msi 2080|Win 11

Permalänk
Medlem

Kvitto är en värdehandling.
klart du ska spara det.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ayla666
Men garantin på en bil forsätter att gälla även om bilen byter ägare.
Bilen identifieras av ett serienummer,precis som finns på hårddisken.

Så du tycker att man ska behöva skaffa en kopiator för att kunna handla saker?? Eller online som du tydligen gör.

Tillverkaren ska väll vara glad att jag valt att köpa deras produkt och inte deras konkurenters. Om vara går sönder så tycker jag det är deras skyldighet att byta ut den oavsett kvitto eller ej.
Annars bör dom ju skriva ut att det är tre års garanti förusatt att man håller rätt på en liten papparslapp lika länge.

Du har konstig inställning tycker jag...

Jag tycker denna tråd spårat ur totalt... "Papperslappen" är ju ett garantibevis, inget kvitto, ingen garanti, om nu vissa tillverkare godkänner garanti/reklamationsärenden utan kvitto/garantibevis med hjälp av serienummer så är det väl bra, men jag anser att vill man ha garanti på sina saker så kan man väl hålla koll på den lilla "papperslappen", lägg kvittona i ett kuvert och tejpa fast i datorlådan så finns de ju i omedelbar närhet till hårddisken, lätta att hitta.

Kopiera kan man göra på biblioteket eller på affären man köper prylarna på, eller ta kort med mobilkameran och skriv ut..... Bagateller.

Spara kvittot och alla problem är borta, när jag får presenter med garanti så får jag kvittot med i ett kuvert, jag ser inte summan förrän jag behöver kvittot för eventuell garanti.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Eftersom tråden nu spårat ur så vill jag passa på att ge ett tips vad gäller bleknade kvitton. Ta t.ex. en tändare och värm på avstånd underifrån och som genom ren magi kan du se vad som står på det.:p

Så gör vi alltid i den butiken jag jobbar när en kund kommer in med ett oläsligt kvitto.

Elda inte upp det bara!

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Björn Endre
Vilka är "De" här? Samsung? Hur ska de veta vilken tid/affär etc. som det är köpt? Webhallen? Tja, jag vet inte om de lagrar serienummer för varje försäljning, tvivlar på det. De kan eventuellt se ungefär när varan har sålts men är lite osäker de lagrar varje serienummer. Men även om de gjorde det så skulle de behöva gå in i sitt affärssystem för att söka igenom efter serienumret.

I slutändan handlar det om en hel del jobb att försöka spåra försäljningen, något som inte skulle behövas om man bara sparade kvittot.

Men visst är Samsung lite stenbenta här.

O/T
Jag hoppas ingen av er som tycker det är jobbigt att hålla koll på kvitton planerar att starta ett företag (enskilt etc.) eller ha utgifter via jobbet som ni vill ha ersättning för eftersom det då är ännu viktigare att ha full koll på kvitton. Faktum är att det är lika bra att vänja sig vid att hålla koll på viktiga kvitton när man är ung eftersom det bara blir mer när man blir äldre (kvitton för ROT-avdrag, kvitt för avdrag i deklaration etc. etc.).

/B

Samsung behöver inte veta när en hårddisk är såld till slutkund. I TS fall definitivt inte om tillverkningsdatumet dessutom är inom garantitiden. Vid behov kan alltid försäljning till ÅF användas som datum. Allt annat är trams. Och jo, de lagrar ALLT och kommer åt allt genom en knapptryckning. Det handlar bara om (o)vilja.

Efter en tids incidenter börjar jag nästan tro att just asienbaserade firmor sätter detta med orimliga krav på inköpsbevis i system. T.o.m när man har kvitto ska dom jävlas.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hedersmedlem

Det grundläggande problemet här är att du har en affärsförbindelse med en butik. Det är till butiken du ska vända dig om du får problem med din vara. Tillverkaren kan också hålla med en garanti, men den är helt frivillig och de kan själv specificera villkoren för denna garanti.

Sedan kan jag också tycka att det är skit av Samsung att inte ta emot disken som är uppenbart deras och faller inom garantitiden. Samsung är dock absolut inte ensamma om detta. Flera tillverkare stoltserar med fina garantier på 3-5 år, men när det väl kommer till kritan så ska man betala både frakt till bortre asien samt en avgift.

När det gäller kvitton så resonerade jag också som så att butiken, särskillt nätbutiker, har alla data. Det var innan Datorbutiken konkade och mitt grafikkort köpt hos dem bröt ihop två månader senare. Numera sparar jag alla jäkla papper. Så ett råd är att inte lita på att nätbutikerna har era kvitton. De kan gå i konkurs. En brand eller ett datorhaveri kan förstöra allt. Konstigare saker har hänt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

När du skriver in serie numret utan kvitto på produkt känner ändå systemet av när den tillverkades då räknas alltså tillverkningsdatumet som garanti (detta fungerar hos Seagate och Western tex.

Exempel du köpte en hårddisk för 3 år sedan, tillverkningsdatum på denna produkt är inom 5 år förutsatt att garanti tiden är 5 år på disken får du den utbytt på garanti.

Är det däremot så att du köpt en disk vars tillverkningsdatum är högre än 5 år fungerar det inte oavsett om du bara haft den ett litet tag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av contra
brukar du få kvitto på dina presenter eller? läs tack.

värkar som du får köpa ny disk men osm tur är är dom ju relativt billiga sålänge du köper över 500gb

Värkar? Ska du föda?

OT: Vart är disken köpt?

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av armind
Värkar? Ska du föda?

OT: Vart är disken köpt?

Ska man anmärka på andras stavning är det bra om man kan skilja på var och vart...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ztenlund
Ska man anmärka på andras stavning är det bra om man kan skilja på var och vart...

Vill få reda på i vilken riktning jag ska gå för att hitta till målet.
Har inget intresse av att följa upp var TS köpt varan.

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Medlem

Nu handlar ju tråden inte bara om kvitton, men så här står det på konsumentverkets sida:

"Hur länge ska du spara kvitton?

Du får bara lämna tillbaka en vara eller byta den
eller klaga på den om du visar kvittot.
Därför måste du spara ditt kvitto.

Vanligast är att du ska spara ditt kvitto i tre år.
Så länge gäller konsumentköplagen
om det blir något fel på det som du har köpt.
Om du inte har kvar ditt kvitto
kan det bli svårt att visa att du köpt varan.

Betalda lån

Kvitton på betalning av lån ska du spara i tio år.

Huskvitton

Kvitton på hus ska du spara
så länge som du äger huset.
Det gäller också kvitton på reparationer av huset.
Du ska kunna visa kvitton om du säljer ditt hus.
Det kan påverka hur stor skatt du ska betala för försäljningen.

Skatteavdrag

Kvitton på sådant som du vill dra av skatt för
ska du spara i sex år.
Skattemyndigheten kan be
att få se sådana kvitton
sex år efter att du lämnat in din deklaration.
Räkningar på internet och kontokort

När du betalar räkningar på internet får du inga kvitton.
Då är det bra att skriva ut betalningsordern och spara utskriften.
Skriv också ut sammanställningen av dina betalda räkningar,
och kontoutdrag.
Spara utskrifterna lika länge som andra kvitton."