Permalänk
Medlem

Internet disconnectar

Hej, jag har ett väldigt irriterande problem som jag måste lösa.

Mitt internet kopplar ifrån lite då och då, det kan vara vilken tidpunkt som helst på dagen.

Jag har Telia ADSL 8Mbit och en Netgear wgr614v9 router.

För längesedan kommer jag inte ihåg att jag hade något problem men nu när jag är väldigt aktiv internetspelare igen som märker man av det titt som tätt.

Har testat kopplat ur routern i ett par dagar och märkte ingen riktigt skillnad, uppdaterade firmware och drivrutiner till mitt integrerade nätverkskort samt router "utifall att".

Använder 2 datorer i hemmet en stationär med nätverkskabel och en trådlös, båda verkar disconnecta samtidigt.

Ringt telia en gång men då fick jag ingen vidare hjälp och dem bad mig kolla alla anslutningar.

Vad kan jag göra för att vidare felsöka detta? Kan ej forsätta att spela med dessa disconnects då jag siktar på att spela på en mer seriös nivå.

Tackar på förhand.

Permalänk
Medlem

Börja med att koppla bort routern och se om det gör någon skillnad.
När du skrev Netgear så tänkte jag genast "there's your problem".

mvh
milkacid

Permalänk
Vila i frid

Netgears routrar har väldigt klena kraftaggregat så om du har spis, kyl etc på samma strömfas kommer du att tappa internet med jämna mellanrum - om du inte monterar en stor konding parallellt på dess strömförsörjning. När det begav sig körde jag med ett 13.7 volts NiMh batteri från en trasig skruvdragare som "kondensator".

Permalänk
Medlem

Hej och tack för svaren!

Men som jag nämnde ovanför så har jag testat utan routern i ett par dagar och kopplade direkt ifrån modemet till den stationära datorn utan direkta framgångar. Jag ska höra av mig till Telias support igen och försöka be om ytterligare support, måste lösa detta så fort som möjligt även om det innebär ett byte av leverantör.

Permalänk

Hur länge brukar dem här uppehållen vara? Bara någon minut som mest eller längre?

Du kan fråga supporten hur lång lease-tid dem har på sin DHCP (därifrån du får ditt IP). Själv har man bara 6 timmars leasetid, och varje gång den tiden är över tar det kanske fem till tio minuter innan man kan använda Internet normalt igen.

Det är så jag har det iaf, dock har vi inte Telia utan AllTele... Men skriv här sen om du lyckas lösa det och lycka till med gamingen!

MVH

Permalänk
Medlem

När det kopplar ifrån så varar det cirka 30 sekunder, en snabb disconnect räcker för att jag är ute ur spelet och kan ej komma in igen.

Försökt koppla ur telefoner osv ifrån telejacket idag för att utesluta att dem stör på något vis, ingen framgång.

Försökt spela sedan 18:00 ikväll och har disconnectat 5-6 ggr, hela spelupplevelsen förstörs och tiden bara slösas.

Har nyligen kopplat ifrån routern igen och sedan dess har jag disconnectat 1 gång, sammanträffande eller inte, ska låta enbart modemet vara ikopplat ett par dagar för att verkligen utesluta routern.

Tack för all hjälp.

/Bitter

Permalänk

om du kommer fram till att det inte är fel på dina prylar (eller kablar hehe) så får du ringa till supporten o be dem kolla upp vad som är fel

Permalänk

Hejsan.

Skicka dina uppgifter till mig via detta formulär så ska jag kolla om du tappar kontakten med stationen eller om det är internt det spökar för dig.

Det kan vara nog så frustrerande att disconnecta när man sitter och lirar och jag hjälper dig mer än hjärna med att kontrollera uppkopplingen från vår sida.
Det borde nog underlätta ganska mycket i din felsökning.

Mvh
Johan Hedlund
Telia Kundservice

edit: Här kommer formuläret.
http://proof.telia.se/enkatpoll.asp?ProofID=15515

Visa signatur

Vi har nu en kundundersökning som vi skulle vilja att ni svarar på. Den går att nå här
Tack på förhand.