Bildbevis - så här ser min Caterpillarrekommendation ut.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fi
Fan va folk klagar på hur det ser ut, så farligt var det inte. Vem bryr sig ens hur det ser ut, inte så att man ska sitta och stirra på burken:D

Haha håller med ni skulle se min setup där jag sågat hål i flänsen på AC s1 för att trä slibryggan igenom skiten.. datorn är en elektrisk apparat. den förtjänar lite kablar.

Visa signatur

xfx780i, e8500, corsair 650w, 4gb 6400 corsair, 2xleadtek9600gt extreme, vista 64, x-fi extrememusic. 17222 3dmark06 @3,8ghz (för länge sen)

Permalänk
Antielefant

Nu syns det inte så bra på bilderna jag tagit, men sladdarna går mot utsidan av datorn, bredvid hårddiskplatser etc, och inte mitt i luftvägarna. Faktum är att de sitter så långt ut att de faktiskt tar i dämpmattan på högersidan.

Det syns om man vet vad man ska titta efter, eftersom de dels kommer från hårddiskar som ställts sidledes, dels passerar utanför IDE-kabeln till hårddiskarna i fronten. ATX- och ATX12V-kontakternas kablage går nere vid basen av processorkylaren och stör inte luftflödet alls, dito gäller PCI-E-kablaget.

Kort sagt ett fall av att det ser värre ut än det egentligen är, och i praktiken är det samma sak och ger samma effekt som om du hade haft dem mot insidan.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Blev så sugen på ett Caterpillar efter att ha läst den här tråden att jag var tvungen att ändra min beställning..

Återkommer med resultat då jag har fått det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Umm.... Du jämför alltså Antec 300 (imho det mest högljudda chassit på marknaden btw) med heldämpade Caterpillar?

Sen är det skit samma om kabeldragningen "ser vacker ut" om den är bra gjord för ventilationen och funktionell - bara en idiot skulle sätta plexi på ett dämpat chassi ändå.

http://i168.photobucket.com/albums/u196/zcenicx/300vscaterpil...

mitt antec med 4 st noctua fläktar och orginal på toppen(14mm) låter inte mycket alls, kan dock säga att orginal fläktarna låter, men 300 e iaf finare....;)

men du har säkert rätt att catterpillar är tystare orginal, men i helhet är väl nästan antec 300 ett bättre chassie i sin helhet:P

Visa signatur

AMD 6000+/CORSAIR 2GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME /GIGABYTE GA-M57SLI-S4 /Nvidia 8800GTS OC2 640Mb/ Syncmaster 931Bf/ corsair VX450W/ ANTEC three hundred/MX-518

Permalänk
Medlem

Du nämnde Nexus DiskTwin tidigare i tråden, beställde en sån tillsammans med mitt Caterpillar men inet påstod att den inte passar i chassit.
Varför skulle den inte göra det?

Permalänk
Antielefant

Jo, DiskTwin passar, men DoubleTwin gör det inte. Anledningen är att de inte kan skruvas fast i vänstersidan utan hålls på plats med fjäderbleck.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Jo, DiskTwin passar, men DoubleTwin gör det inte. Anledningen är att de inte kan skruvas fast i vänstersidan utan hålls på plats med fjäderbleck.

Okej, dom påstod att ingen av dom passade.
Får ta och köpa en DiskTwin senare då, om det visar sig diskarna låter för mycket.

Permalänk
Medlem

Om man gjorde en ventilationsöppning (2x5 cm) på baksidan, bredvid grafikkorten så borde det bli lite bättre ventilation där med tanke på att du redan har extra insugsfläktar som blåser in kall luft. Iofs så skulle du vara tvungen att ta bort de verktygsfria hållarna för instickskorten och dessutom evakuera chassit medans du borrar och klipper.

Lite onödigt dock, då 70-75 grader inte är några kritiska temperaturer direkt.

Själv så gillar jag mitt Antec 300 än så länge, men jag ska stoppa in lite ljuddämpningsmattor så man slipper störas alltför mycket. Svalt, billigt men knappast ljudlöst.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk

Är det något form av dammfilter i fronten?

Visa signatur

I7-6700K | MSI Z170 Krait | Msi GTX 980

Permalänk
Antielefant

Hela fronten funkar som grovmaskigt dammfilter, men finmaskigt, nej.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Hela fronten funkar som grovmaskigt dammfilter, men finmaskigt, nej.

Okej. Tack så mycket för det snabba svaret

Visa signatur

I7-6700K | MSI Z170 Krait | Msi GTX 980

Permalänk
Medlem

Hmm glad att se att nån tänker funktion... Roligt med snyggt och stilfullt, det har jag själv men tummar aldrig på funktion för utseende. Jag tyckte att även om det inte var bland det snyggare jag sett så har du inget alls att skämmas för ! Grattis med ett lyckat bygge !

Permalänk
Medlem

Bra jobbat. Rekommenderar du att man sätter in PSU CD-spelare och HDD innan mobo?

Permalänk
Antielefant

PSU absolut, det finns inte en chans att du får in det om CPU-kylaren sitter på plats.

DVD och HDD är mer skit samma.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Sådärja då har jag monterat mitt chassi med och allt är på plats, jag har dock endast ett grafikkort och inte två som du.

När jag tog fram mitt GTX260 sparkle blev jag lite chockad över hur stort det är, närmast jämförbart med en mindre laptop?

Får jag plats med ännu ett gtx260? jag vet inte om sparkles version är större än de du har i denna box men det kändes verkligen så. Blir det inte problem att ha den där platsboxen på graffekortet liggandes mot dämpningsmattan?

Permalänk
Medlem

En annan sak som du säkert kan svara på också, om jag endast har två minnen till ditt asus mobo, sätter jag dom i slots 1_A +1_B eller 1_A+2_A?

Detta stod ju för helvete inte i asus mobo manual.

Permalänk
Antielefant
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jauger
Sådärja då har jag monterat mitt chassi med och allt är på plats, jag har dock endast ett grafikkort och inte två som du.

När jag tog fram mitt GTX260 sparkle blev jag lite chockad över hur stort det är, närmast jämförbart med en mindre laptop?

Får jag plats med ännu ett gtx260? jag vet inte om sparkles version är större än de du har i denna box men det kändes verkligen så. Blir det inte problem att ha den där platsboxen på graffekortet liggandes mot dämpningsmattan?

Ditt Sparklekort är till och med en aning mindre än vad mina är. Tro det eller ej, men det är sant.
Eventuellt kan du däremot behöva skära bort ljuddämpningen precis ovanför fläkten på det övre grafikkortet för att få bra flöde, lite beroende på hur högt upp grafikkortsfläkten hamnar.

Du sätter minnena i de två portarna med samma färg.

http://s168.photobucket.com/albums/u196/zcenicx/caterpillar10...
http://s168.photobucket.com/albums/u196/zcenicx/caterpillar11...

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Fick du någon manual med till detta chassi?
Jag har köpt ett jag själv. Riktigt nöjd, med blev lite så där när ingen manual var med. (Då jag byggde min första dator)

Peace out
Vidstig

EDIT: P.s när du satte in grafik korten. Tog du bort snabb "instalationen" då?
Min kändes bara iväg. Men har ju aldrig gjort det så....

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 3.0Ghz | 2048MB DDR2 | 1Tb 250Gb HDD | Nivida GTX 260 | 2x 23tum Acer Skrämar

Permalänk
Medlem

Är grafikkorten så otroligt stora?!

Inläggsförfattaren verkade ha råkat stöta till caps lock-tangenten.
Permalänk
Antielefant

Ja, grafikkorten i prestandaklassen ligger en liten bit över 10", och 260'orna jag använde här är 26 cm långa.

Dock en rätt värdelös fråga att uppliva denna gamla recension för.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync